B747 kontra B777
Hej
B777 verkar ju mer och mer vara flygbolagens val på långlinjer!
Om man jämför en B747-400 med en B777-300 på ? Paris-Tokyo.
I % räknat!, hur många % billigare blir då en B773 c.a?
Eller kanske ngn som har en totalkostnad per timme på resp AC typ?
Vore intressant läsning!
Har ngn samma info på en A330-300 kan ni väl slänga in samma info 🙂
svar
Jag antar att du menar 741,742,743 när du skriver 747 Classic.
Hur är siffrorna på 744 tro? Läste att även Delta börjar fasa ut sina 744 or trots relativt nyrenoverade kabiner.
Nils
Fyra motorer är ju ingen storsäljare direkt, A380 har ju sin nisch och kommer att flyga vidare. Hur många som behövs vet väl ingen. Boeing747-8 har ju nåt fryspunkten, även om Boeing skulle skänka bort maskinen är det tveksamt om någon vill ha den. Boeing borde lägga ner tillverkningen vilket Airbus gjorde när A340 var i samma läge, man behöver inte nostalgi i dessa tider då bränsleekonomi är allt.
Och Lufthansa som alla tycker är så jäkla bra köper in nya 747. Var är all beundrare nu?
Läs inlägget en gång till det gäller B747, B777 och A330.
Och Airbus har inte sålt en enda A380 de senaste 2 åren.
En äldre A333 drar ca 6,5 ton per timme.
En nyare A333 drar ca 6 ton per timme.
Cathay Pacific, Phillipines, Air New Zealand tar bort 747 helt ur sin flotta redan nu, flera andra bolag gör det samma under nära framtid.Boeing 747 är historia. Bränsleekonomin håller inte,
Mer korrekta siffror för 747Classic:
Tomvikt strax runt 160 ton
Max start vikt 387 ton
Max landningsvikt 285 ton
Max nyttolast runt 105 ton
Fullt i alla tankar 158 ton
Bränsle runt 12 ton/timme
En frakt-777 tar nästan samma nyttolast (bulkar visserligen ut tidigare), men till en bränsleförbrukning runt 8 ton/timme.
Någon som nu undrar varför dinosaurien är på väg ut?
Många bolag gör sig nu av med 747 i en allt snabbare takt. Om några år finns det väldigt få kvar överhuvudtaget. 747 är på tok för oekonomiskt jämfört med 777 och dessutom bygger Boeing en ännu mer ekonomisk 777X om några år
På 747 har jag sätt ca siffror att den väger. 100 000 kg lastar 100 000 kg tankar 100 000 kg och kostar 100 000 kr/h
777 vet jag inte