Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför 21 år för flygvärdinna?

Tråden startades av Raz

Jag förstår inte varför man måste vara 21 år för att kunna söka som flygvärdinna? Visst krävs erfarenheter osv, men vissa har det redan som 20 år. Jag tycker att det är tråkigt att vänta ett år till..måste man verkligen vara 21 år?

Publicerad den 2007-06-25 01:58
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

Raz
2007-06-25 01:58

Flygande mamman; Tack och jag beundrar dej verkligen. Jag ger mig inte heller och jag hoppas att jag också får arbeta i luften snart=)

Flygande mamman
2007-06-24 23:16

Hej Raz!

Du får väl bara söka allt…passa på. Ge dig inte. Jag började som 20 åring men hade ett års erfarenhet från guide livet med bland annat självmordskandidater och berusade ungdomar som skulle tas om hand,. Så detta hade iallafall gett mig en massa skinn på näsan. Men aldrig att jag skulle låta mig hindras pågrund av vad någon annan tyckte. Jag sökte till alla bolag i Sverige och några till utanför och tillslut så gick det trots mina 20 “jordsnurr”. Nu har jag arbetat i luften i snart tio år och stormtrivs, ingen dag är den andra lik….på gott och ont…

CabinCrew
2007-06-21 08:31

Sedan 20 år tillbaka. Har jobbat på små bolag, större privatjet, större bolag och mellanstora bolag.

Nej – jag vet inte allt, men en del.

Raz
2007-06-20 23:17

CabinCrew: Du verkar veta allt om flygbranschen… är du cabin crew själv? Jag blir bara nyfiken=)

CabinCrew
2007-06-20 16:28

CityJet, BMI och easyJet har längdkravet 158 cm och ålderskravet 18 år.

AviaJet, Monarch och Virgin har längdkravet 160 cm.

Emirates kräver att du skall kunna nå 212 cm uppåt när du står på tå.

Ser inte helt omöjligt ut såvida du söker dig utomlands!

Raz
2007-06-20 16:03

CabinCrew: Du har nog bra poäng med de du säjer… jag förstår;) Jag skulle jättegärna gå kurs hos CAT men då är mitt problem längden. Jag är 160 cm och dom utbildar personer med längden 165 cm:S Så där kör det ihop sig för mig igen…=(

CabinCrew
2007-06-20 09:41

Givetvis är det fel. Det är säkert olagligt också enligt någon EU-regel.

Bolagen får ofta tusentals ansökningar. Skulle alla 18-åringar dessutom söka skulle siffran kanske vara 10000. Sådana mängder är svårhanterliga även för större företag.

Antagligen vet många företag att det är väldigt svårt att “träffa rätt” i åldersgruppen 18-22 år. Antalet sökande är extremt stort. Det är svårt att hitta “guldkornen” och erfarenhetsmässigt vet bolagen att det är främst de yngsta som inte stannar (eller får stanna) en hel säsong. Man gör det helt enkelt enklare för sig själv genom att helt ta bort detta grupp. Givetvis missar man några men det kan man hantera.

Många små bolag har helt slutat att öppet rekrytera. De söker genom vänner och bekanta eller besöker tex CAT för att plocka ut några lämpliga.

En idé är att jobba utomlands ett tag. I Storbritannien är det numera många bolag som tar emot ansökningar från 18-åringar.

Sista utvägen är givetvis Ryanair men då tycker jag personligen att du skall testa en CAT-kurs först.

NiclasZ
2007-06-19 22:00

Det är riktigt att erfarenhet går hand i hand med antal år i ett yrke. MEN, det är också så att om man jobbat i kabin i 25 år kan man drabbas av något som kallas “complacency”. Kort sagt, självgodhet. Nu är jag så bra att ingen minsann kan lära mig något mer. Det är då det börjar bli bekymmersamt. Det gäller att hela tiden vara ödmjuk inför det man håller på med. Så att okritiskt hävda att mognad enbart följer ålder är FEL. Jag skulle känna mig lika säker om det var en 19-årig person eller en 53-åring i kabinen. Det är mycket viktigare vad för en sorts person som jobbar i en flygkabin än hur gammal personen råkar vara.

Kan vara något att fundera över.

Raz
2007-06-19 21:38

Varför handlar allt om åldern?? Vissa mognar väldigt tidigt, vad hände med att man inte skulle dra alla över en kant… sen om det inte är åldergränsen så är det längden! Jag börjar känna mej lite handikappad här:S Men att säja att man ska vara 30 år är väl att överdriva! Låt mej inte vänta 10 år till snälla…

CabinCrew
2007-06-19 20:20

Enstaka är mogna vid 18. Få är mogna vid 23. Fler är mogna vid 28 och de flesta är mogna vid 45.

Att jobba i kabinen handlar inte bara om att hantera krissituationer själv utan också att leda passagerare genom situationen och ut på andra sidan.

Tänk dig själv att ta hand om föräldrarna till ett spädbarn som just avlidit i plötslig spädbarnsdöd. Lägg till att det är sex timmar till landning…

Inte enkelt men det är sådant som hänt nära vänner till mig.

Yrket handlar ofta om kaffeservering men det är sällan kaffeserveringen som gör en bra cabin crew.

CabinCrew
2007-06-19 20:12

Håller helt med “airborne”. Sjukvårdsutbildning och arbetslivserfarenhet slår väldigt högt. Speciellt de som arbetat inom åldrevården. Sjuksköterskelegitimation är lite av en “golden ticket”. Denna legitimation är också ett krav för att kunna bli medical instruktör.

NiclasZ
2007-06-19 20:10

30 år??

Haha.

Varför i hela världen skulle något bolag vilja det?. Det är bl.a 19-22- åringar som flyger runt i svenska stridsflygplan. Men de kanske inte heller är mogna nog?.

Varför är det just 30 år man måste behöva vara för att bli flygvärdinna?

Knallkorkat

CabinCrew
2007-06-19 20:05

Det är en helt sjuk regel men vem orkar intervjua 200 stycken 19-åringar för att hitta de 3 som är tillräckligt mogna?

Antar att de flesta flygbolag skulle vilja skriva 30 år som grundkrav….

Raz
2007-06-17 15:58

airborne: Tack för dina råd=)

airborne
2007-06-16 19:38

Raz: den sjukvårdsutbildning som krävs får du under kursen. Däremot är det naturligtvis meriterande att ha en sjukvårdsutbildning med sig tex sjuksköterska el likn. Att ha jobbat inom sjukvården tyder ju även på ett visst intresse för människor och erfarenhet från krissituationer.

Apropå 21-årsgränsen så kan det ändå som sky high säger vara idé att söka. Om det visar sig att du är en väldigt mogen 20-åring kan det ju tänkas att du blir antagen. Det är nog dock inget flygbolagen går ut med. Jag tycker nog ändå att du kan vänta ett år och under tiden skaffa dig erfarenhet inom sjukvård eller service så ökar ju chanserna att komma in nästa år. Eller skaffa dig en utbildning som du kan falla tillbaks på när du inte längre vill flyga.
Lycka till!

Raz
2007-06-11 17:54

Funfly: jag har kollat upp vad som krävs för att bli flygvärdinna, men jag tänkte fråga dej om sjukvård..om du vet nått om de? För dom kräver det också… men va tror du? =)

Raz
2007-06-11 17:50

sky high: var kan jag hitta sånna annonser? Vilka bolag syftar du på? Mvh Raz

sky high
2007-06-10 22:43

Raz: det finns bolag som trots 21-årsgränsen i egna annonser anställer 20-åringar.

FunFly
2007-06-10 22:11

Det var så lite 🙂 undrar du något mer om denna stora värld “flygeriet” som egentligen är väldigt liten och där folk träffas om och om igen så fråga gärna….var själv ny i denna värld för länge sen…..

Raz
2007-06-10 21:48

Tack “FunFly” för att du la ner tid o svarade på min fråga=)

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500