HUD, hur vanligt?
Hej,
Har sett en hel filmer från cockpit där man kan se HUD (Heads-Up Display) klart och tydligt.
Är det många flygbolag som väljer denna option?
Används den av besättningen under SOP,eller endast frivilligt?
Har SAS eller Norwegian några 737 med HUD?
Trevlig helg allesammans!
Mvh/Ankan
svar
HUD är obligatoriskt vid “manual flying” CATIII.
In your dreams! Kul med flightsimulator………….
Sv @Pilot: grabben, Googla Mercedes HUD.
Riktigt trevligt med HUD, som sagt obligatoriskt vid catIII men jag använder den hela tiden eftersom man har all information man behöver genom rutan men ändå måste titta igenom.
Sen håller jag med om att den kan bli jobbig när det är riktigt turbulent men det ju alltid att fälla upp den.
HUD är mycket vanligt på Boeings flygplan. Googla, så får du se. Har levererats i minst 10 år.
Head Up Display
För läskunniga står det i orginalinlägget
Vad är HUD om man får fråga?
Funkar det om man flyger i bara mässingen ?
Mercedes? LOL! Pensionerad?
haha Pilot njaaaaa… Det är ovanligt, de större bolagen som har det på sina 73or kan räknas på två händer.
HUD ar mycket vanligt pa Boeings flygplan. Den har i princip all info man behover for att flyga i alla situationer. Jag har aven HUD pa min Mercedes — visar fart, position och nav info.
Dom flygplanen jag flyger har alla HUD. Går dock åt i hastigheter över Mach1, 50 meter över marken. Då vill man inte titta in mer än nödvändigt
Nämn några summor på vad underhållet kostar, och vad för underhåll som behövs.
självklart vet dom vad underhållskostnaderna är. Då vet man även hur mycket man kan spara på att sluta använda det i tuffa tider, precis som nu! I dagens prispress måste man spara in på precis allt. En annan sak som bolag sparar in på är ACARS. Finns ju en oändlig massa promptar och tjänster som i det systmet som kostar en massa pengar. Det är ett fantastiskt verktyg för oss på flightdeck, men precis som HUDen är det en vara/tjänst som man kan klara sig utan och kan man spara in där så gör man det. Så dessvärre är det så att utvecklingen på ett sätt går bakåt pga att prispressen är så enorm och marginalerna så små
HUD är skit-ovanlit!
Naivt och tro att det inte har med ENBART det ekonomiska som de inte används. Välkommen till flygbranschen.
Anledningen till att Braathens regional inte använder sina är att dom knappat flyger på några CATIII flygplatser. Sverige är det väl bara Arlanda som har CATIII (kan vara fel)
Besättningen måste in i simulator mints var 6 månad för att hålla igång att flyga CATIII med hud och det kostar pengar.
Braathens använder inte sina på Saab 2000, däremot så använder Ethiad regional HUD-arna på sina maskiner.
Har lite koll på kostnader efter många år i branschen. Bolag som köper systemet har koll på underhållskostnader innan köpet.