Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

HUD, hur vanligt?

Tråden startades av Anders3 (ej Lasse)

Hej,

Har sett en hel filmer från cockpit där man kan se HUD (Heads-Up Display) klart och tydligt.

Är det många flygbolag som väljer denna option?
Används den av besättningen under SOP,eller endast frivilligt?
Har SAS eller Norwegian några 737 med HUD?

Trevlig helg allesammans!

Mvh/Ankan

Publicerad den 2014-10-10 16:27
Skriv ett svar
Antal svar: 33

svar

DC-10
2014-12-27 18:20

HUD är obligatoriskt vid “manual flying” CATIII.

svIor
2014-12-27 18:17

In your dreams! Kul med flightsimulator………….

Bilhandlare
2014-12-27 17:59

Sv @Pilot: grabben, Googla Mercedes HUD.

Ior
2014-12-26 23:14

Riktigt trevligt med HUD, som sagt obligatoriskt vid catIII men jag använder den hela tiden eftersom man har all information man behöver genom rutan men ändå måste titta igenom.
Sen håller jag med om att den kan bli jobbig när det är riktigt turbulent men det ju alltid att fälla upp den.

Skattebetalare
2014-12-26 22:29

HUD är mycket vanligt på Boeings flygplan. Googla, så får du se. Har levererats i minst 10 år.

HUD
2014-12-26 10:09

Head Up Display

@Okunnig
2014-12-26 09:57

För läskunniga står det i orginalinlägget

Ovetande
2014-12-26 09:55

Vad är HUD om man får fråga?

Ankan
2014-12-26 09:52

Funkar det om man flyger i bara mässingen ?

@Pilot
2014-12-26 09:29

Mercedes? LOL! Pensionerad?

@Pilot
2014-12-26 09:27

haha Pilot njaaaaa… Det är ovanligt, de större bolagen som har det på sina 73or kan räknas på två händer.

Pilot
2014-12-25 22:39

HUD ar mycket vanligt pa Boeings flygplan. Den har i princip all info man behover for att flyga i alla situationer. Jag har aven HUD pa min Mercedes — visar fart, position och nav info.

Klas
2014-12-25 19:28

Dom flygplanen jag flyger har alla HUD. Går dock åt i hastigheter över Mach1, 50 meter över marken. Då vill man inte titta in mer än nödvändigt

svLaban
2014-12-25 18:44

Nämn några summor på vad underhållet kostar, och vad för underhåll som behövs.

@sv laban
2014-12-25 18:01

självklart vet dom vad underhållskostnaderna är. Då vet man även hur mycket man kan spara på att sluta använda det i tuffa tider, precis som nu! I dagens prispress måste man spara in på precis allt. En annan sak som bolag sparar in på är ACARS. Finns ju en oändlig massa promptar och tjänster som i det systmet som kostar en massa pengar. Det är ett fantastiskt verktyg för oss på flightdeck, men precis som HUDen är det en vara/tjänst som man kan klara sig utan och kan man spara in där så gör man det. Så dessvärre är det så att utvecklingen på ett sätt går bakåt pga att prispressen är så enorm och marginalerna så små

Fjortizzen
2014-12-25 17:24

HUD är skit-ovanlit!

Ab
2014-12-25 14:31

Naivt och tro att det inte har med ENBART det ekonomiska som de inte används. Välkommen till flygbranschen.

Concordino
2014-12-25 09:31

Anledningen till att Braathens regional inte använder sina är att dom knappat flyger på några CATIII flygplatser. Sverige är det väl bara Arlanda som har CATIII (kan vara fel)

Besättningen måste in i simulator mints var 6 månad för att hålla igång att flyga CATIII med hud och det kostar pengar.

Saab 2000
2014-12-22 21:31

Braathens använder inte sina på Saab 2000, däremot så använder Ethiad regional HUD-arna på sina maskiner.

sv Laban
2014-12-22 19:48

Har lite koll på kostnader efter många år i branschen. Bolag som köper systemet har koll på underhållskostnader innan köpet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500