Vikt kontra dragkraft i motorer
För att påvsa en viktig faktor vid motorbortfall på flygplan med 2st motorer har jag sammanställt en liten lista på turbopropflygplan.
MTOW har delats med Shp på resp. flygplansort.
Summan blir då hur mkt vikt det blir per motors Shp vid enmotorflygning på en tvåmotor kärra=högre belastning på återstående motor vid motorbortfall.
Ju högre faktor, dessto mer vikt per Shp=Gråsten dvs.
Twinotter är gråsten # 1 på listan!
Självklart påverkar vingens glidtal även prestanda vid motorbortfall
men en svag motor är one key element.
Jag skall på kul även göra en på moderna Jet flygplan.
AC typ Vikt kg Shp Kg/shp
SAAB 2000 22800 4152 5.49
DHC-8-4 7330 4573 5.97
J31 7350 1020 7.2
F50 19950 2750 7.25
SAAB 340 13155 1750 7.51
EMB110 5900 750 7.86
ATR 72 22000 2750 8.0
AN24V 21000 2530 8.3
ATR 42 18600 2160 8.61
Shorts360 12292 1424 8.63
DH-6 5670 620 9.14
svar
“Stigprestandan vid max startvikt är enormt mycket högre i S2000 än i ATR/ATP.”
So what? Inget att skryta med eftersom flygplanet var en flopp som flygbolagen undvek.
/A330
Åter igen! Nu börjar jag bli trött! Stigprestandan vid max startvikt är enormt mycket högre i S2000 än i ATR/ATP.
Inget flygplan är certat att flyga utan motorer. Då liksom stiger inte ett flygplan längre, undantagsvis segelflygplan.
Sen kan vi disskutera ratings och pitch seating i evigheter. Det får du lille vän ta i en annan tråd!
Vi snackar om prestanda med en eller två motorer avstängda. S2000 är en gråsten. Ett flygplan som ingen ville ha — obekväm, ont om plats, ingenstans att göra sig av med carry-on, och ingen common crew rating med S340, vilket var ett monumentalt misstag. ATR har den bästa kabinen av alla TP som tillverkas idag och common crew rating mellan 42 och 72.
/A330
Snacka inte skit nu!! Det var stigprestanda/dragkraft diskussionen gällde. S2000 har ett antal världsrekord gällande stigprestanda. Det går inte jämföra ATR eller ATP på denna världskarta med S2000!!!! Sen att S2000 floppade. Är en helt annan diskussion. Bla tidpunkt. Att sen S2000 är långt före ATR och ATP avionik mesigt är bara en parentes. Detta är också fakta!!! Den som påstår något annat ljuger!!!
ATR är ett fantastiskt bra flygplan som används av flygbolag över hela världen. Du borde läsa på bättre. ATR-72 har en större vinge och lägre vingbelastning än S2000. Om du ska snacka gråsten snacka om S2000.
/A330
Utan MKT klaffar ATR72´s vinge nada.
En gråsten flyger troligen bättre……
I kombo med svaga motorer.
Finns billigare sätt att bygga likkistor på……
En smal “linjal” har högt sidoförhållande och är mycket effektiv ur aerodynamisk synpunkt. Kolla vingarna på segelflygplan….
/A330
ATP har i varje fall en riktig vinge. ATR maskinerna har mer bara en smal linjal.
Advanced Turboprop Problem har iofs lägre hastighet.
Men även en snigel kommer fram till sist…..
ATP är mer misslyckad 🙂
Lite svårt att hitta något bolag som flyger S2000. Endast omkring 50 flygplan såldes, medan ATR har levererat 1000++ flygplan. S2000 är det mest misslyckade flygplantypen i sin klass genom tiderna.
Som gammal retoriker:
När ngn kallar en annan person naiv eller barnslig, då har den personen slut på bra argument=förlorar diskusionen.
Lite som att höja rösten under en konversation. Då har den personen med
påvisat att den har slut på bra argument.
Då blir det plötsligt härskarteknik.
Vå mänskliga historia har påvisat att härskare kommer och mest kanske går…..
Nej självklart är jag mer en lastare som varje rast logga in härinne.
Eller var det mer 20år inom Flygteknik, sista 12 som högre tjänsteman?
Skriv gärna om era erf inom flyget.
Lastarnivån kan vi hoppa. Deras inlägg har redan förpestat FT i flera år…
Du verkar allt annat än initierad med ditt naiva inlägg.
ATR72 kommer fortsätta att dimpa ner mellanåt pga sina taskiga prestanda.
Må så vara att den är certifierad oav. Konstigt vore det annars?, eller hur?
(Inga plan i väst flyger ju ocertade). Men för den skull kan ingen påstå att det är ett flygplan med stora marginaler. Tillverkaren har helt enkelt gjort ett fattigdoms koncept. Tjäna så mkt pengar på så liten insats som möjligt.
Det finns vissa typer av flygplan och Flygbolag som jag undviker i varje fall.
Jag har en tanke på att bli pensionär senare i livet. Väljer just därför bort:
-ATR42/72
-B787
-Avies och andra skuttbolag från forna Öst.
Detta i min närhet i Norden.
Som initierad vet jag sedan att små flygbolag har MKT små marginaler.
Så ställer dom in en eller flera flighter pga “Teknik” vet man ju att dom har
svårt att skaka fram en ersättningsmaskin. Att subleasa in ett tillfälligt flygplan är oftast ett alt som kostar så mkt att det när väl fakturan ankommer bolaget kan det kanske rent utav stjälpa det.
Nej åk stora bolag som har reservflygplan, inga nya flygplansmodeller ala 787
som första åren är så pass instabila att deras doft av ny cabin inte lockar mig i varje fall. Åk lite äldre 737 och A330 med doftgran av “ny bil”. Då är era odds störst att bli pensionär.
Efter att ha läst detta svammel säger jag bara. Ingen kan säga att ATR vid max startvikt har bättre stig prestanda på en motor än vad en Saab 2000 har i samma situation. ATR är förvisso certad enligt konstens alla regler. Men marginalerna till gränsvärderna är mindre än tex Saab 2000! Den som säger något annat vet inte vad dom talar om. Summa..jag sitter hellre i en S2000 vid motor bortfall än i en ATR om piloterna agerar precis rätt. Sen kan man sitta i en space shuttle och piloterna gör fel. Då hjälper det inte med motor kraft. Ang vingen på G550 kolla in den får ni se. Anledni gen att inte alla plan har sådan vinge är såklart pengar. Hur många ATR får man för en G550??
Märkligt, mycket märkligt. ATR är certifierad av alla luftfartsmyndigheter på denna planet och mer än 1,000 flygplan har levererats till flygbolagen. Och du säger den är en gråsten. Var får du allt ifrån? Berätta, jag är nyfiken.
HELT korrekt Sune. Det är därför som ATR-produktionen lades ned och SAAB har 43 månaders produktion i orderboken. . . . .
Mvh/Bosse
Varför försvarar du en gråsten paco?!
Skulle du vilja sitta i en ATR72 vid MTOW från typ en mkt blåsigt vinterdag från Visby?
Under climb ut över östersjön rasar turbinen i tvåans motor.
Tror du att piloterna tycker livet leker då?
FC ropar tornet på visby:
“Gråsten här: Vi är 8km ut från kusten. Kan vi gå in direkt och nödlanda?”
Tornet svarar;
“Gråsten, vi plogar snö från banan just nu och en av plogarna har kört fast”
(Planet är nu nere på 500m)
Kapten gråsten anropar tornet igen:
“Vi tappar 50m höjd/sekund, har ni ngt alt?”
Tornet svarar:
“Hade ni köpt en SAAB2000 hade ni åkt vidare till BMA på en motor.”
Nu vet du skillnaden på starka och svaga motorer paco….
@Sune Du menar alltså att ATR’en inte är luftvärdig. Trots att den är certifierad i hela världen. Jag ska tipsa EASA och FAA om din suveräna kompetens.
Money Talks
Få folk billigast från punkt A till B gäller.
Om det sedan ramlar ner lite flygplan ibland ingår i felfaktorn.
Avies…ATR72…osv osv….and the beat goes on…..