Högt ljud i kabin – ATR 72-600
Hej!
I helgen som gick åkte jag i en av JetTimes ATR 72-600 (OY-JZA) målad i SAS färger. En kärra som bara är några år gammal och gav ett fräscht intryck, hade plats i SAS Plus nästan längst bak.
Dock hade den en sak mot sig – motorljudet in i kabinen. Jag har aldrig åkt en turboprop med så högt motorljud som letar sig in till resenärer och ombordpersonal.
Är detta ett problem hos alla ATR? Eller kan det ha varit något fel på denna maskin? Tex SAAB 2000 upplevs som tystare, trots att de är äldre.
Jag är egentligen varken känslig eller kräsen, men kommer nog försöka undvika dessa maskiner framöver.
svar
ATR 72-600s kabin är väldigt tyst , klart hör man motorljudet men de gör du i nästan vilket flyg som helst ? Dessutom beskrivs ljudet som hemskt längst bak det hörs ju minst där bak mellan raderna 14-19 så vet inte riktigt vad personern jämför med men då kanske du ska börja köra med hörselkåpor om du vill slippa ljud i kabinen vilket du aldrig kommer bli av med på ett flygplan !
Håller med tidigare talare, värst på turpoprop banan är viadirektens Jetstream
tätt följd av Nextjets ATR.
Dom får gamla fokker femti att framstå som tysta.
ATR och Dash8/Q är i en helt annan klass.
Om du förlitar dig på en rapport från en incident utan personskador så får du nog sluta flyga helt.
Finns säkert en sån på varje flygplanstyp i kommersiell flygning!
http://www.havkom.se/assets/reports/SRL-2015_02e-Interim-statement.pdf
Jag kommer inte flyga ATR72 på ett tag…..
ATR-72 är tyyyysssttt och enda gången jag
hör motorljud är när en kärra flyget flera tusen
ft ovan oss.
Det spelar ingen roll hur det låter. Värre skrammel och vibrationen än vad som finns i SF340 är svårt att uppnå. Skulle möjligvis vara Herkan som man var tvungen att åka i under militärtiden.
Vadå tegelstenen?
Planet är certat med nuvarande vikt och motorer.
Okey att planet vid motorbortfall på en motor är lite känslig, men den är åter certad så!
Har man hög vikt vid t.ex T.O och ena motorn stannar gäller det bara att snabb plana ut, få ut max med klaff. Inga problem….
ATR72 aka tegelstenen.
Små gummisnodds motorer som dess proppar sedan utnyttjar till max för att hålla kärran i luften, speciellt vid start/climb.
Klart att det skakar och bullrar i cabinen då!
Sedan är ju ATR planen lite som Skoda hos VW gruppen.
Dvs inte i premium segmentet. Taskigare isolering i cabinen mm.
Planet går inte heller tillräckligt fort för att flyga bort från vibrationer och oljud.
Planet har inga acustic liners eller soundabsorbing system via högtalare i cabinen ala SAAB340 mfl typer i propp.segmentet.
Man får vad man betalar för när man väljer ATR serien………
Strömaggregat
Vilken BS tråd! ATR 72-600 är bästa turboprop flygplanet som tillverkas pt.
Apropå ingenting, varför kallas en GPU stagg (staggen) av en del?
Jag glömmer aldrig när jag skulle dra staggen och var tvungen att ta händerna från öronen:( Skyddskåpor hade varit en bra idé:)
Värst är Avies Jetstream 32:or !!
“Plan med motorerna/vingar ovanpå kroppen medför mer motorljud än plan med motorer/vingar under kroppen. Jämför tex SAS och Malmö Aviations jet plan med olika konstruktioner”
Hur kan du skriva så?
Avro RJ 100 är ju tex benämd som “Quite trader” av den anledningen att den är mycket tyst.
SAAB 2000 har en relativt men inte så jättehög ljudnivå. Värst är SAAB 340.
Jag är själv kapten.
Jag vet att ATR inte är speciellt poppis bland “piloterna” på detta forum, men som passagerare tycker jag att ATR:en är både bekväm och tyst jämfört med många andra TP.
Jag slår vad om att inlägget är skrivet av någon som bara vill smutskasta och starta pajkastning, vilket verkar vara väldigt enkelt att starta igång på detta forumet. Självklart är det inget fel på en specifik maskin om den låter “lite högre än vad du är van vid”. Prop låter lite mer än jet i cabin, men ibland är det inte ekonomiskt försvarbart att köra jetmaskiner på vissa sträckor, inte heller vinner man särskilt mycket tid heller på de regionala sträckorna.
Trevlig helg!
Den enda jag kan hålla med om är väl högre ljud av en propp men alla dina andra argument är ju helt intelligensbefriade!
Motivera gärna billigare piloter och najs!
Tror inte Flybe håller med om “billigare piloter” efter senaste avtalsförhandlingen!
Propeller = högt ljud, låg fart, låg höjd, osäkert, billiga piloter.
Jet = Najs
Plan med motorerna/vingar ovanpå kroppen medför mer motorljud än plan med motorer/vingar under kroppen. Jämför tex SAS och Malmö Aviations jet plan med olika konstruktioner
Det var synd att en konkret fråga och reflektion urartar till den vanliga pajkastningen här inne.