Fördelar med radiostyrda torn
Måste finnas något som tilltalar med det projektet och något som gör att LFV tycker det är värt att spendera pengar på eller?
svar
Vad är ett radiostyrt torn? Har hört talas om fjärrstyrda…
Så du tror på fullaste allvar att it-säkerhet endast handlar om att ta sig in och ur ett system. Testerna du pratar om gjordes för ett antal år sedan och ska ses som en färskvara och inget annat. Efter att dessa genomfördes krävde FM lokala reservlösningar för statliga flygplatser och uteslöt Visby. Du kan aldrig bli helt säker. Det finns säkerhetsluckor redan idag som vi inte känner till och det skapas nya hela tiden. Förutom det kan du alltid gräva av kablar och störa ut signaler, då krävs inga avancerade hackers.
IT-säkerhet handlar inte om att kunna vara 100% säker, det är omöjligt. Det handlar snarare om att inte göra idiotiska lösningar till kritiska verksamheter. RTS är dessvärre just en sådan korkad lösning och dessutom en förbaskat dyr sådan. Som passagerare är jag mer bekymrad över hur detta kommer driva upp priserna framöver mer än vad någon flygskatt kan göra.
Låter troligt! 😀
Det låter ju fantastiskt att RT systemen är säkra från hackare mm. Känns nu mycket bättre och i framtiden blir det alltså säkrare att flyga. Tänk vad kostnadseffektiva system kan göra för utvecklingen och branschen. Tack LFV och alla andra inblandade. :-))
Av en källa inom projektet har jag fått höra att systemet testat av MUST dataexperter att både hacka in sig och att även ta sig ur. Svaret var tydligen att systemet är välrustat för eventuella hackers och ingen oro för att kunna bli hackade finns.
Vi lever i en digital värld, ettor och nollor vet ni väl.
En dator sköter allt lika bra om inte bättre än en människa.
Hejdå till den mänskliga faktorn.
Tänk på det när nästa kabel grävs av eller någon hackar systemet!
Ser ingen anledning till att FM ska stoppa planerna. Man har redan styrt bort LFV från sina flygplatser och Visby. Det är inte heller FMs pengar som LFV bränner. Blir omöjligt för LFV att lägga kostnaderna för reservtornen på någon annan också, ansvaret för drift i alla lägen ligger på LFV och ingen annan därmed hamnar kostnaderna där också. De som måste stoppa LFVs ekonomiska kamikazeplan är ägarna och dessvärre trippar de glatt runt på små rosa moln tillsammans med LFVs ledning.
För 25 miljoner kan du bygga ett helt nytt torn och säkra driften i minst 50 år. Nu kastar man dessa pengar i sjön på en papperslösning som aldrig kommer kunna bemannas när det behövs. Inklusive ett oproportionerligt dyrt skrytbygge på Arlanda som går stick i stäv men allt vad LFVs ansvar och uppdrag innebär. Men det är ju framtiden och det är så himla bra och digitalt är det också och man ska inte vara bakåtsträvare så hipp hurra glöm allt! Skicka fakturan till skattebetalare, bolag och passagerare!
Svar WW. Konstigt att även du måste vilseleda läsare på forumet. Tänk att så lätt smittas av sin arbetsgivare. Om du tror att flygplatser var eller är nöjda med LFV. Då får du tro det och stanna kvar i det förgångna. Fråga FM om hur nöjda de är med LFVs stress med framtagandet av RTS och varför FM säger nej till obemannad drift på Visby. Och varför FM kräver lokal bemanning i tornen på de fyra övriga Swedavia flygplatserna medan LFV investerar ca 25 mkr på vardera flygplats för att sen försöka finna en ekonomisk fördel att sitta långt borta från flygplatsen. Njaaaaa – tror inte att detta. Vem kommer att dra i handbromsen. FM?
@knet (pilut) mina källor säger mig att man inte alls är nöjd med servicegraden hos LFV´s ersättare, så jag tolkar ditt uttalande som ren propaganda. Dessutom har dom grava bemanningsproblem, pga taskig personalpolitik, så dom kan inte erbjuda öppethållning enligt flygplatsernas behov.
Att sen få ett nytt Transportstyrelsengate, där privata aktörer får tillgång till försvarshemligheter och totalförsvarsplaneringar på rikets viktigaste flygplatser, har som tur är försvarsmakten satt stopp för. Dom vet var dom står, är nöjda med det och har ett mycket gott samarbete med LFV!
Glöm inte att det finns språkkrav på trafikledare.
I Sverige skall de kunna tala Svenska och Engelska.
I alla länder finns krav på att trafikledarna talar landet språk samt engelska.
Det begränsar många trafikledares möjlighet att arbeta utomlands annat än i begränsad omfattning.
Snarare så att ingen i de fyra tornen vill flytta till Stockholm. Hade RTC:t legat i anslutning till där de bor idag hade de nog valt att fortsätta med de försämrade förutsättningarna.
Svar SAS Pilot: Vilket är det nya sättet som flygledare ska jobba med? Flygledning är väl samma uppdrag/kravbild vare sig du sitter i Sverige, under jord eller någon annanstans i världen?
Min fråga till forumet är om det lönar sig för flygplatser att först investera dyra pengar i ny onödig teknik och sen för all evighet ha en leverantör som dikterar villkoren? Tänk om vi bara hade SAS som alternativt flygbolag var vi än skulle resa i världen. Ingen bra utveckling. Räcker att vi Radiotjänst som inte ger oss en valfrihet utan vi krävs på mer och mer avgifter. Även om du inte ens har en TV.
Man glömmer snabbt att Luftfartsverket (LFV) hade monopol framtill 2010. Därefter finns det alternativ på marknaden och det har gett betydligt lägre priser och högre servicegrad. Jag känner till flygplatsfolk som kommer ihåg hur det var att ha Luftfartsverket som leverantör innan monopolet bröts. De som kommer ihåg säger fortfarande att monopolisten inte var lyhörd före eller efter 11 september 2001. Trafikmängden på flygplatser ute i landet kollapsade efter 11 september medan monopolisten fortsatte att höja avgifterna årligen. Ville man inte betala så var risken att man stod utan flygledning kommande år.
Vem vill hamna där igen? Kräv istället att Swedavia och Försvarsmakten slipper hamna i en ohållbar situation som kommer att driva upp avgifterna på sikt. Säger sig själv att investerade medel måste en dag återbetalas.
Utöver språkkravet och att försvarsmakten numera säger nej till det så finns det inga flygledare som vill flytta hit.
Man vill ha flygledare från andra länder för att de svenska inte vill jobba på det nya sättet, så har jag förstått det och så riskerar det att bli.
På mindre flygplatser är det väl enklare att skippa flygledningen helt. Här flyger man reguljärt och mycket charter på vintern utan flygledning:
https://www.airnav.com/airport/KHDN
CTAF/UNICOM: 123.0
Det om något sparar pengar
Ja, stor brist och det kommer att bli värre innan det blir bättre. Ser i stort sett likadant ut i hela världen. Kraven från flygbolagen att det ska bli billigare har gjort att man inte utbildat flygledare och nu ser vi resultatet.
Är det flygledarbrist nu eller är det något ni tror kommer snart?
Bra skrivet. Att man nu vill ha personal från andra länder i tron att det går och blir billigare är det indirekta erkännandet att RTS inte blev den ekonomiska succén man trodde. Kostnaderna blir så astronomiska att desperationen nu börjar visa sig.
Lite ironiskt i sammanhanget att ursprungstanken bakom LFVs monopol hos Swedavias och FMs flygplatser var att garantera säkerhetspolitiska aspekter. Nu agerar man direkt kontraproduktivt med centralisering och ambitioner med utländsk personal. Med facit i hand hade nog ACR gjort ett mer gediget arbete på den fronten. LFV är ett skämt.
För att återknyta till trådens frågeställning: man har gjort felaktiga och direkt naiva antaganden angående fjärrstyrda torn. Det har resulterat i att vi nu dras med ett prestigeprojekt som kostar mångdubbelt mer än de fantastiska kalkylerna utlovade, tekniken och kapaciteten ifrågasätts på mycket goda grunder och de politiker och andra beslutsfattare som låtit detta fortsätta kan känna sig grundlurade av LFV. Så troligen har både Swedavia och LFV insett att detta var något som aldrig skulle påbörjats, men de är för ansvarslösa för att stoppa det hela innan det blir ännu värre. Svansen av nyttiga idioter som inte säger ifrån i de båda bolagen kommer förstås att byta sida när detta vansinnesprojekt går i graven, för det kommer det att göra.
Varför klankar alla ner på flygledare? De behövs vare sig de sitter i isolerade moduler utan fönster på centralerna eller uppe i tornen med 360 graders utsikt över flygplatsen för att säkerställa en fungerande och säker operation.
Hade jag fått välja så är det inget tvivel att jag vill vara placerad i tornet på flygplatsen, i närheten av händelsernas centrum och sitta nära kunden/kunderna. Flygplatsen behöver oss och vi behöver flygplatsen. Tillsammans kan vi utveckla och förbättra.
Trevlig helg!!!