Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Piloters arbetstider

Tråden startades av Ior

När man pratar flygarbetstider, hur mycket en pilot får jobba som max kommer man upp i 60 timmar / vecka, vilket är 20 timmar mer än en “normal” arbetare på marken, nu ska dom ta och höja denna gräns ytligare vad det verkar som, så att en trött pilot kår ska bli ännu tröttare enligt min mening.

Subpart Q, ska vara baserad på den senaste forskningen med WOCL vad allt det nu innebär, satt och funderade lite idag i brist på annat och funderade på om det finns någon annan yrkeskategori som jobbar 9 timmars pass på toppen av Kebnekaise utan att få börja känna sig trötta!?
kebnekaise sydtop är strax över 2 000 meter upp, ca 6 000fot, vilket är en normal kabinhöjd (som ibland kan vara upp mot 8 000 fot).
Om jag inte vet fel, så vid 95% syremättnad av hjärnan är det per definition syrebrist (hjärnans funktioner börjar avta), vid 9 000fot är syremättnaden ungefär 90%. (så 95% ungefär mellan 5 och 6 000fot, ännu lägre om du brukar nikotin)
Det är rätt skrämmande att tänka på att hjärnan inte får tillräckligt med syre under alla timmar man sitter på höjd och försöker jobba.

Min fråga är helt seriös, finns det någon som tar hänsyn i arbetstider… för att vi faktiskt sitter med syrebrist när vi jobbar?!
Det är klart vi blir lite extra trötta i och med detta.

Publicerad den 2010-11-19 19:58
Skriv ett svar
Antal svar: 54

svar

Nils
2016-01-06 15:03

Flyg är en kapitalkrävande verksamhet. Det kan således bara sparas in på just de anställdas villkor.

Västvärlden kan endast konkurrera med högre kunnande och expertis. Detta var vad vi gjorde fram till ca. 2000 talets början vad gäller luftfart. Nu kommer Asien, Mellan östern, Balkan etc. ikapp detta kunskapsförsprång och kommer ta över till en lägre kostnad. Den fria rörligheten och globaliseringen tillåter detta.

Vill du som “väst född” bibehålla din standard måste du gå i fronten av utveckling/kunnande, eller acceptera en lägre levnadsstandard.

Flyget går samma öde tillmötes som sjöfarten, tillverkningsindustrin etc.

Lastbils chaufförer vittnar nu om konkurrens från Öst som kör 16 timmars pass för 3.000:-/mån. Verkligheten kommer bli den samma inom flyget tills en olycka sker varvid en smärre justering kommer göras, -men långt ifrån något mer än ett låglöneyrke med tuffa villkor.

Sorgligt men sant tyvärr, och det är kapitalet som styr, som mer och mer berikar den som sitter på kapitalet än den som utför arbetet. Det är detta som är kapitalism.

Lycka till!

Pilot B777

Databasadministratören
2016-01-06 00:06

Problemet kära piloter är att ert jobb är för attraktivt. Det är för många sökande per tjänst. Så länge det är så, så kommer era villkor att försämras, så är det bara.

När ert yrke har samma osexighetsfaktor som mitt, och bara ett fåtal behöriga sökande per tjänst. Då kan ni också se fram emot arbetsgivare som försöker locka er med kortare arbetstider, längre semester, fringisar och högre löner.

För er som inte orkar vänta kan jag rekommendera en karriär inom IT istället.

2016-01-05 21:42

Re: FTL

kollektivtrafikförare, spårburen lokalbana

arbetstid ~ 1700hr/år
(ej inräknat c:a 250hr obetald lunchtid i tjänstgöringsschema:t)

KG
2016-01-05 21:16

Bra redogörelse, men du har missat några intressanta detaljer som gör pilotyrket t o m ännu sämre:

Enligt OECD statistics så är den genomsnittliga arbetstiden för en heltidsanställd i Sverige endast 1609 timmar per år. Fletalet andra europeiska länder ligger ännu lägre.

Nu är dock pilotyrket ett jobb där de allra flesta jobbar skift, och då måste vi jämföra arbetstiden mot andra skiftarbetare. Där ligger en typisk arbetsvecka på i genomsnitt 32,5 timmar.

För min egna del ligger ca 50% av min arbetstid på helger kvällar och nätter. Om jag skulle räkna om enligt exakt samma OB-tillägg och traktamenten som typiskt gäller för vilken liknande utbildningsnivå som helst så skulle både lönen och arbetstiden vara åtskilligt fördelaktigare.

x
2016-01-05 11:15

Tack för en intressant redogörelse FTL.

Ja det hade varit intressant att höra hur andra piloter har det samt i vilken utsträckning denna uppoffring kompenseras i jämförelse med andra, mer vanliga, jobb. Allting har ett pris.

FTL
2016-01-05 02:49

EASA FTL blir ju aktuellt i år så jag bumpar tråden.

Då och då skrivs det om hur lite piloter arbetar med hänvisning till att man enligt lag “bara” får flyga 900 timmar på ett kalenderår.
Det är då alltid någon som protesterar och svarar att det är skillnad på flygtid och tjänsts tid.
900 timmar per kalenderår är korrekt enligt EASA FTL. Max tjänstetid(som är tid inkluderande förberedelser m m) är 190 timmar per 28 sammanhängande dagar. Det blir 47,5 timmar per vecka i snitt. Sen är det upp till respektive arbetsgivare att schemalägga inom föreskrivna lagar och klämma ut upp till 900 flygtimmar per kalenderår.
Källa:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2014:028:0017:0029:EN:PDF

Jag gör några räkneexempel:
Ett vanligt kneg med 40 timmars arbetsvecka och 5 veckors semester.
52 veckor – 5 veckor semester = 47 veckor x 40 timmar = 1880 timmar/år

Pilot som jobbar enligt EASA FTL med 5 veckors semester.
47 veckor x 47,5 timmar = 2232,5 timmar/år

Jag vet inte hur “bra” bolagen generellt är på att maximera schemaläggningen?

Jag jobbar (som pilot) inte där jag bor. Jag pendlar och har 12 dagar “off” per månad(i snitt 2,8 dagar per vecka). De är de dagarna jag kan vara hemma med min familj. Alltså är jag på jobbet 18 dagar per månad. Räkna av ett halvt dygn här och där när jag reser och säg 17 dagar(i snitt 4,2 dagar).
4,2 dagar x 24 timmar x 47 veckor = 4738 timmar/år.

Av dessa lyckas min arbetsgivare endast få ut 600 flygtimmar/år och 1400 timmar arbetstid/år p g a den produktion vi har. Resterande 3300 timmarna/år på jobbet spenderar jag på ett hotell. Ibland hela dagar och ibland som nödvändig vila mellan arbetspass. Min arbetsgivare har valt att ha det så p g a att de vill ha mig anställd i ett land och jobba i ett annat.

Gör gärna ett liknande räkneexempel på din tjänst så kan vi tillsammans ge folk perspektiv på samtalsämnet.

Reglerna på väg åt fel hål...
2010-11-24 18:34

Nej du har helt rätt!

Det är den ständiga frågan. Hur länge är det värt det….

Andra sidan av problemet är flygsäkerheten…

Sådan är världen vi lever i!

🙂

Pilotsky
2010-11-24 18:20

En fråga som piloter bör betänka är om de verkligen “älskar” att flyga, eller helt enkelt gillar bilden av sig själv som pilot. Jag tycker att det är ett högt pris de får betala med sin trasiga livstil.

Har jag fel?

Reglerna på väg åt fel hål...
2010-11-24 18:13

Jag jobbar som styrman i tung luftfart och måste erkänna att jag knappast är helt på topp alltid..
Schemat innebär att arbeta 5-3-5-4. Låter som en hel del fritid eller hur.. Men då ska det vidare betänkas att dessa dagar är i stort sett alltid i närheten av 12 timmar och ibland mer. Maximala antalet tjänstgöringstimmar och flygtimmar utnyttjas nästan ständigt fullt ut. Vidare måste det betänkas att piloter liksom sjömän sällan har familj boende på samma ort där baseringen är. Därmed ska det pendlas hem på ledigheterna och vips så har 4 dagars ledigt blivit 2 dagar i hemmet bara. Till det kommer då att vi ofta måste sätta väckarklockan på 0300 eller tidigare för att sedan någon dag senare arbeta sent kvällsskift. Vidare har jag aldrig någonsin på 4 års tid haft en rast i arbetets regi. En 25 minuters turnaround på jet är inte rast utan full fart för att komma iväg igen. På cruise i luften finns det visst tid att ta det lugnt, men aldrig kan flygningen kopplas bort. Ständig radiopassning pappersarbete och förberedelser för nästa flygning mm.
Semester har vi… men inte under årets trevliga månader. Utan i stort sett alla dagar måste tas ut mer eller mindre som slumpvis strödagar under vinterhalvåret. Hur många industriarbetare är tvingade av sin arbetsgivare att ta hela sin semester genom att exempelvis vara ledig varje tisdag och torsdag under vintermånaderna.

Men vi står ut med att ge upp våra “liv där hemma” och leva som en spelpjäs just för att vi älskar att flyga. Och visst är en schysst lön också ett plåster på såren. Den som gör karriär i handelsvärlden har ju också ett hektiskt arbete men belönas ju också med en bra lön.
Situationen är dock inte idealisk då vår trötthet faktiskt kan få stora konsekvenser. Då myndigheterna nu diskuterar en höjning av det maximala årliga flygtidsuttaget från 900 till 1100 timmar så är det ett steg i fel riktning. Den långtidströtthet som uppstår av ett slitsamt arbete utan några långa uppehåll leder otvivelaktigt till långtidströtthet och utbrändhet. Sömnproblem, depressioner mm till en ofta redan svår familjesituation pga allt pendlande, det är ett fint recept till en i framtiden stor olycka…
Jag är inte den enda som nickat till vid olämpliga tillfällen i luften…

Flygis
2010-11-21 20:48

Det förutsätter jag.

Borre
2010-11-21 20:13

flygis, är mextjet = ntj ?

Flygis
2010-11-21 19:13

Vad konstigt, jag jobbar på ntj och har 45 och 30min checkens.
Inlägget under är lögn!

DW
2010-11-21 17:08

Exempel:

Check-in klockan 07.00
Check-out klockan 16.00 – Duty hours = 9 timmar

Under dessa 9 timmar flyger man 5 sektorer á 1 timme – Block hours = 5 timmar.

Svårare än så är det inte.

ola
2010-11-21 16:53

På mextjet har man löst det med check-in är 15 min innan block-off. Check-out är vid block-on.
Så kan man oxå göra för att gå runt problemet.

xxx
2010-11-21 15:54

…så förstår du inte hur flygyrket fungerar, eller så vill du göra dig lustig över att du kan multiplicera och dividera? Antagligen behöver jag förklara mer men vill inte bli långrandig.

I verkligheten finns inga scheman som är perfekt fördelade.
Arbetsveckorna är tillåtna att vara 47.5 timmar och kan bli upp till 60.
Flygtiden brukar vara ungefär 33% av totala arbetstiden.

Det är alltså inte arbetstid på 17h/vecka vi talar om.

Pelle
2010-11-21 15:44

I mitt jobb kan vi börja 6 på morgonen och jobba till nästan 4 på eftermiddagen med 6 sektorer. 20-30 min turn around på varje ställe = Ingen rast under hela dagen mer än den du får på level och de 30 min mellan sektorerna. Men som alla som flyger vet, så är det ganska stressigt med 30 min vändning. Speciellt om vädret är mindre bra = sena inbound = 15-20 min vändning.

Som buss chaufför kan du inte jobba mer än 4.5 timme utan att ha en obligatorisk rast om jag inte minns fel. Förstår inte hur man kan ha regler inom flyget där man pushar folk att jobba 9 timmar utan en enda rast och mat för den delen också.

Skulle aldrig sätta mig som pax i mitt bolag och jag jobbar för ett av de större bolagen i Europa.

per-erik jönsson
2010-11-21 15:34

…så vaddå?

xxx
2010-11-21 15:30

Ja du P-e-j, om du nu tror att det bara är flygtimmarna som är arbetstid så…

per-erik jönsson
2010-11-21 15:06

17 timmar / vecka tycker jag låter safe och inte särskilt slitsamt.

Nils
2010-11-21 15:02

Mathias du har helt rätt att man trycksätter kabinen men man trycksätter inte så pass mycket att det motsvarar marktryck. Om du flyger på normal höjd vill säga.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500