Östergötlands Flygplatser
Som det har gått att läsa i pressmeddelanden de senaste dagarna har de båda flygplatserna i Östergötland ökat kraftigt i år.
Linköping fick ett plus på runt 20 % till ca 91 000 passagerare.
Norrköping fick ett plus på runt 16 % till ca 115 000 passagerare.
Det jag då undrar är hur det kommer sig att av 115 000 passagerarna från Norrköping var 56 000 charterpassagerare medan Linköping som inte har någon chartertrafik hade 91 000 passagerare?
Kommer bolag som i framtiden väljer att trafikera Östergötland välja Linköping som verkar ha mer affärsresenärer eller Norrköping som har en betydande övervikt av charterresenärer?
Vilka bolag kan tänkas vara aktuella för en dylik trafik? Lufthansa skrev i ett pressmeddelande för ett tag sedan att deras största konkurrent i norden är KLM, som trafikerar Linköping, hur ser deras norden strategi ut?
Kommer det bli en naturlig uppdelning där Norrköping kommer öka sin chartertrafik medan Linköping kommer få mer affärstrafik?
Tacksam för svar av den samlade hjärntrusten på detta forum.