Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilot utbildning och ålder

Tråden startades av Fredrik

Är 27 år, försent att ta tag i en utbildning(flugit lite redan) till pilot då marknaden (vad jag läst) ser ut som den gör idag? Måste vara svårare att få jobb om man är klar efter 30 ?Vad jag förstår sitter många arbetslösa osv ?

Finns det några här som i dagsläget har stora skulder och sitter utan pilotjobb och har gjort så i ett par år?

Jag har ca 2 mån på mig att välja den väg jag ska gå i mitt liv gällande yrke.

Antingen skuldsätter jag mig flera hundra tusen och går hela vägen eller så satsar jag i en bransch där jag vet att jag har och kan få jobb.

Jag har stor arbetserfarenhet av olika yrken och viss utbildning att falla tillbaka på men det är inte kul att sitta på 800K i skulder om man är en vanlig dödlig.

Sen har man läst många piloter som skulle byta sitt yrke vilken dag som helst mot ett annat.

Förklara gärna.

Tacksam för svar.

Publicerad den 2011-05-23 23:39
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Tomas
2011-05-25 09:12

xxx,

intresset påpeka jag påverkar inställningen till situationen när du väl arbetar som pilot. Du tröttnar inte lika lätt om du har ett genuint intresse.

Flygbolag har olika krav/rekryteringsmetoder för att hitta just deras profil. Du kanske är en Norwegian pilot, istället för en NextJet pilot, du kanske är en TUi pilot istället för en Novair pilot, du kanske är en Golden Air pilot, istället för en Nordflyg pilot… Din personlighet placerar dig där du passar, men för att få möjligheten att visa upp just denna personlighet krävs chansen till en intervju. Att få intervju är svårt, det handlar mycket om timing, drivkraft och kvalifikationer. Men är du kallad på intervju, så är du kallad! Då finns inget som kan stoppa dig.

Gemensamt för flygbolag, vad dem söker hos en pilot är en stor portion ödmjukhet, stabil samt allmänt vänlig och tillmötesgående. En som man kan se besitter ledarskaps potential men minst lika bra på att följa. Hellre lyhörd än prata för mycket, och på en lagomt nivå utåtriktad.. (aldrig bra att vara för utåtriktad och på).

Ska du sen söka till Brittiska bolag som BA, Cathay, BMI m.fl. kollas nog mer dina akademiska kvalifikationer och betyg i första hand… Men inte alltid förstås.

Börjar du, så sluta inte! Väljer du att inte börja, stryk pilotdrömmen från listan och satsa på nåt annat ist. Bara du inte ångrar dig när du är 65.

JAnne
2011-05-25 01:22

Det där beslutet kan ingen annan ta åt dig, än mindre förklara! Är du intresserad av flygjobbet tillräckligt så är det bara att köra på!

Men du får räkna med många svängar innan du kanske har ett bra jobb. Du kanske aldrig får det, sån är branchen. Är du något så när begåvad, envis och ligger i så löser det sig oftat.

Tror du att det regnar stekta sparvar från himlen efter en ansökan, efter du är klar med certen, då är du fel ute. Det är en tuff branch, där timing, tur och skicklighet är en nödvändig kombination för att nå hela vägen.

SÅ ta du och funder på detta själv istället för att lyssna för mycket på vad folk säger. Detta kommer att bli en helt personlig upplevelse för dig!

Mvh

Janne

Erfarenhet vs Ålder
2011-05-24 19:06

När man är ung har men snabba reflexer bättre inlärningsförmåga.
När man blir äldre backar man upp det man tappar i reflex och inlärningsförmåga med ERFARENHET.

Är man gammal(nu kan man ju diskutera vad gammal är) utan erfarenhet är det oftast inte så lyckat.

xxx
2011-05-24 18:07

Intresset är en väldigt dålig markör för hur du kommer att lyckas såvida inte flygintresset är ditt enda intresse.

Om otrygga anställningar är ett intresse så kör, om en relativt dålig lön i förhållande till vad du faktiskt gör, jobbar mkt, långpendlar etc., är intressant så kör. Annars borde det finnas mer intressanta val. Själv hade jag valt något annat men det är svårt att backa när man börjat. Tiden går fort när man har roligt, ännu fortare när CVt börjar mögla.

Tomas
2011-05-24 13:26

Ja, allt har ju med hur intresserad du är på riktigt. Så att säga, ditt genuina intresse för flyget. De du nämner som gärna byter bransch är uppenbarligen inte särkilt intresserade från början.

Har du sedan barsnben beslutat att bli pilot kommer du nog trivas bra däruppe, vissa dagar kan nog kännas som jobbiga och ångerfulla, men i det stora hela slår det än att sitta 8-5 i ett tråkigt revisionskontor exempelvis.

Självklart är 27 inte sent att börja, men kom igång! Det handlar om flygtimmar och ju äldre du blir desto mer effektiv måste du bli med att samla timmar, förstås. Å andra sidan blir du kallad på en intervju ses en högre ålder oftast som positivt. V.s. du uppfyller utbildnings/timkraven för att redan blivit kallad till intervju. Då är snarare en högre ålder tror jag i många fall uppskattat då du besitter mycket tidigare jobberfarenhet, ev. utbildning vilket gör att du har en bredare bas att stå på och en oftast välutvecklad, stabiliserad personlighet.

Kan rekommendera att i din ålder se över olika ab-initio program, vill säga allt i ett på 18-månader.

En kille vet jag började med sitt ME/IR/CPL + ATPL när han var 42 (hade PPL innan dock) men fick jobb omedelbart efter trafikflygutbildningen!

Lycka till! Vet du att detta är det du vill göra finns ingen anledning att ge upp drömmen. 27 är OK!

Ångrar mig nu
2011-05-24 12:33

Skulle jag för 6 år sedan vetat det jag vet idag om branchen skulle jag ALDRIG ha gett mig in i det här.
Om du inte verkligen brinner för att flyga och kan inte tänka dig ett instabilt liv med väldigt lite jobbsäkerhet så råder jag personligen dig att läsa till något annat som är mer gångbart i dåliga som bra tider.

James
2011-05-24 11:19

Hej Fredrik!

Är i samma situation / ålder. Skulle varit kul att prata om vår situation. Jag är i Malmö om det är aktuellt.

Någon som vill svara på frågorna?

trollejr
2011-05-24 11:05

haha börja titta lite på vad du tjänar så inser du ganska snart att det kommer ta tid att betala av det där lånet. Flyg som hobby o ha kul. Vad gäller ålder så är det inte försent, känner många som är äldre än du och börjat.

JAG
2011-05-24 11:02

Började 2005 klar i slutet av 2007… Inget jobb, 30 år gammal ca 600 h. Skuld 300 000:-

Har du inga riktigt bra kontakter är det svårt om du inte kan tänka dig ta en rating på ett flygplan, och då kanske det blir en ovanlig typ som du får åka runt på ett tag med dålig lön och sen behöva ta en ny om du blir erbjuden att “bättre” jobb…

Har du som sagt inte ett antal olika kontakter så är jag tveksam…

Vill du lägga ut 700-800 000 på en utbildning + 200 000 för en rating och få jobb på nextjet och flyga Saab 340 och bo i “Växjö” med en lön på 20 000/mån så visst…

Kalle Flygare
2011-05-24 10:55

Med sorg i hjärtat ger jag dig mitt uppriktiga tips: Don’t do it. It’s not worth it.

Om du inte ändå vill bränna pengarna eller kanske får utbildningen gratis.

MVH
Styrman på Jet i Sverige

The Bird
2011-05-24 10:50

Det är inte alls för sent. Allt beror på vad du vill offra och hur mycket du är villig att kämpa.

Jag kan lova dig att det finns åtskilliga här som läser detta forum som sitter på skulder över en miljon. De som fortfarande har kvar dessa skulder har nog många år kvar att betala av, vilket inte gör pilotlönen så himla attraktiv innan lånen är betalda.

Du måste räkna med åtminståne 2-3 hundår där du antingen jobbar som flyginstruktör i USA, uppe i Arvidsjaur eller så kanske du hittar nåt taxiflygjobb där du kan plocka ut 15000 kr en bra månad.

Får du jobb på Ryan Air så ordnar det sig. Fördelen med Ryan Air är att de föredrar oerfarna formbara piloter. Hur bra eller dåligt det är kan ju diskuteras. Men då måste du veta att du kan ta ett lån på ytterigare ca. 300 000 utöver flygutbildningen. Nu har du lån mellan 800 000 – 1 000 000 beroende på vilken skola du har gått innan. 🙂

Flygjobbet är fantastiskt kul och utmanande i vissa fall. Däremot så funderar jag ibland om det är värt det. Du kommer spendera otroligt mycket tid borta från familjen och du vill ha ett välbetalt jobb (om de inte flyttar med dig, för i sverige kan du glömma att bli välbetald inom 5-10 år)

Om du inte är motiverad nog, så tycker jag att du ska köra på din bana som du redan har. Allt för många betalar för sin utbildning. Det borde vara sponsrat och reglerat av staten så inte denna jobbbrist uppstår.

Är det din dröm? Kör på!

Flygplanschaufför
2011-05-24 10:47

Nej, jag tycker inte 27 år är för mycket!

Men, du bör ha ett genuint flygintresse. En stor hög med stålar liggande ( eller en bra bankkontakt)
En vilja av stål är inte heller fel. Speciellt när du har tagit dina certificat.
Har du känningar i branchen, i så fall utnyttja dom maximalt!

Ha en backup plan, vänta inte på att flygjobben trillar ned i dina öppna händer, jobba mycket aktivt, det ena kan leda till det andra man vet aldrig.

Framför allt, var rak, ärlig och ödmjuk genom din karriär. När man blivit skeppare och sitter med en juniorstyrman kan det vara din chef i framtiden så behandla folk med respekt.

Jag har aldrig ångrat mitt val av karriär även om det varit riktigt motigt ibland, och jag skulle inte vilja byta till något annat för allt smör i småland!

Lycka till i ditt val

/

Leif
2011-05-24 10:41

Nej din ålder är inte ett större problem. PÅ Norwegian betyder ålder ingenting och skulle SAS åter öppna sin antagning lär de ha kvar sin tidigare åldersgräns på 40 år.
Finns några bolag typ Ryanair som det kanske blir lite svårare men därmed inte sagt att de inte tar in äldre folk.

Men på bla flyglärarkursen pratar man om Manslows behovstrappa. En av de grundläggande faktorerna i ens liv är mat och boende. Man måste ha den tryggheten innan man kan gå vidare i livet. Om man då som i flygbranchen måste byta bostadsort med jämna mellanrum så försvinner den grundläggande tryggheten som människan behöver och då spelar det ingen roll om man har världens bästa jobb.

F/O +30
2011-05-24 09:41

Detta är troligen en av dem top 5 vanligaste frågorna ang utbildning. Så gå igenom tidigare svar även på andra forum.

Du kommer att få höra lika många svar som det finns piloter.
Min åsikt: Det är negativt att börja sent därför att jakten på första jobbet och tiden där efter när du samlar erfarenhet kan vara lång. När man kommer upp i åren så vill man gärna ha stabilitet, skaffa familj, osv. vilket kan vara mycket svårt såvida du inte har en fru som flyttar med dig, och står ut med att ni aldrig kan planera något, plus att du är borta mycket av tiden. Är du medveten om detta och redo att skjuta upp detta med familj 5-10år, så finns det egentligen inget som hindrar dig. Observera att det finns ingen rak väg, och inget garanterar att du har ett stabilt jobb efter dessa åren.

Måste vara svårare att få jobb om man är klar efter 30 ?
Svar: Tror det ytterst få som nekar dig pga ålder.

Vad jag förstår sitter många arbetslösa osv ?
Svar: Det är helt korrekt.

Finns det några här som i dagsläget har stora skulder och sitter utan pilotjobb och har gjort så i ett par år?
Svar: Det är troligen vanligare än vad du kan föreställa dig.

K
2011-05-24 09:30

Men herregud, är väl bara börja läsa här, eller på pprune, så borde du få en ganska klar bild av läget. Good luck!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500