Fokker 100
Har hört ett rykte om att det är på väg en Fokker 100 på ett svenskt AOC nu under våren. Är det någon som vet någonting om detta? Kan det vara ett nytt bolag eller är det ett befintligt som plockar in. Eller är det som vanligt, ett löst ryckte helt utan substans.
svar
Jag har själv landat med F100 på Bromma. På nedanstående bild så taxar vi ut för att flyga till Umeå.
http://www.airliners.net/photo/Transwede-Airways/Fokker-100-(F-28-0100)/0813259/&sid=657314942df72c3fda20333d25e512e3
Sanningen är nog att du behöver 2, helst 3, F100 för att kunna hålla en i luften
med någorlunda regurlaritet.
Tror inte någon kan räkna hem en F100 i linjetrafik år 2012 om man har realistiska förväntningar på vad tekniken ställer till det med på så gamla plan.
Ungeför lika smart som att börja köra Taxi med en 20 år gammar Volvo 240.
Är det något som händer eller var det bara ett löst rykte?
Under en tidigare uppvisning, landade och Startade en SAS MD-80 på Bromma. En F-100 borde då utan problem göra det. Har hört att de har näst intill samma prestanda som Malmö kärrorna!
Air Express flög mycket åt Air Baltic, SE-DUU var stationerad i Vilnius i 6 månader. AE har aldrig flugit åt Carpar, inte med fokker’n i alla fall.
Under en flygdag på BMA på 90-talet (?) gjorde SAS MD-90 lågsniff över 12, men någon landning gjordes naturligtvis inte. Minns en “Connie” på plattan samt att Draken, Viggen & Gripen visade start/land-prestanda. I övrigt ingen kommentar till ämnet.
Fokker 100 är inte godkänd på London City
http://www.lcacc.org/aircraft/index.html#Top
Det verkar vara amatörernas afton här. Jag har flugit F100 i 4 år och kan tala om för er att visst… utan pax så kan det just precis landa på Bromma. Fast det är ju rätt värdelöst att flyga utan pax. Med full kabin kan den omöjligt landa på Bromma enligt en LDC som jag gjort. Och att en MD90, som dessutom är större än F100, skulle landa där, är som ni förstår helt omöjligt. Bilder som ni lägger upp måste vara fejk.
@mm
Är ganska söker på att det var en wet leas åt Carpatair.
Dock vet jag inte om vi någon gång flög åt Air Baltc.
Turerna var många på F100
Själv var jag på Saaben.
Fokker 100 nöjer sig med 1500-1600m bana beroende på typ, fullastad och fulltankad om man nu väljer att göra det. Bromma – London City med Nextjet är min gissning.
Här kan ger bättra på sina Bromma kunskaper:
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSB/ES_AD_2_ESSB_3_1_en.pdf
och på fokker 100:
http://www.aer.ita.br/~bmattos/mundo/airliner/fo100.htm
AE : aren- Carpatair? Du menade Air Baltic va?:)
@macka: Hahaha… jo, tjenare
@Ger
AirExpress hade två och Austraian har 15st F100 enligt deras hemida…
Även MD90 har varit på Bromma under en flyguppvisning.
Air Express Hade två F100 se-duu och Se-duv. Samt tre saab2000
Dock vet jag ej om dom hade bromma som
Alt på F100..
AE:s F100 flögs ett tag åt SAS på arlanda ö-vik
Samt på skyways linjenät mest på norrlandlinjen men även andra destinationer
Bla wetleas åt KLM och karpatair.
//Före Detta AE are
Hmm 757 och MD 80 har vart på bromma så nog kommer en F100 men handlar nog mer om
bromma tilllåter en F100 på bromma eller inte.
GER, skönt med en kunnig person i denna diskussion. Du förgyllde min dag…
@ Ger, hahahaha!!!!!
@ger, banlängd Bromma: 1668 m. Austrian flyger fokker 100 dagligen på Arlanda.