SAS säljer sina reservmotorer i enlighet med 4XNG
Vad händer här ?
Ska SAS glidflyga in i framtiden ?
Eller räckte inte pengarna till för alla bonusar för februari ?
Och förresten 4 Excellence Next Generation vad är det för jä—la namn på ett sparprogram ? !!
svar
Analys 1 december 2012 är årslönen sänkt med i allt cirka 20%
till 3 157 TDKK motsvarande 3 648 TSEK. Därtill har Henriette Fenger
Ellekrog helt avstått från en sedan tidigare avtalad ökning i pensionspremien till 35% per 1 juli 2012, som var växlad till lönekompensation.
CCTQ
Det här SAS årsredovisning 2012
Klicka på sasgroup.net, Årsredovisning 2012, Personalkostnader.
Henriette Fenger Ellekrog har följande ersättningskomponenter i sitt anställningsavtal:
•En årlig lön om 3 910 392 DKK, beräknad till 4 795 870 SEK (avser lön fastställd per den 1 januari 2010) som är föremål för lönerevision i januari varje år. Ingen lönerevision genomförd 2011.
Penningpåsen
Tack
Re. Aktieägare
Mitt inlägg var varken syniskt eller ironiskt, utan jag är bara seriöst nyfiken.
Upplever ditt svar som om du har en annan uppfattning.
Det ska väl knappast finnas likhetstecken mellan intresse och aktieinnehav ?
@Analys, har du källor till allt skräp du skriver eller kommer det från Aftonblaskan?
Analys Det är många som oroar sig hur det skall gå för SAS.
Det får tiden utvisa! Har du inga aktier behöver du ej veta vad som är på gång. Har du aktier gå på Bolagsstämman den 20 mars.
Har du inget mer produktivt att göra?
För snart ett år sedan sålde SAS fastigheter till ett värde av 1.775 milj. I vintras fick man låna lite pengar av staten precis som man gjorde ett år tidigare. Nu säljer man reservdelar för att ta in ytterligare kapital.
För ett par år sedan sålde man också reservdelar och under 2009 såldes Radisson. Det har även varit ett par nyemissioner för att stärka kassan ytterligare.
Snart säljer man Widerö med alla Dasharna och det kommer att inbringa stora summor.
Nu känner jag att SAS försäljning går bra och bolaget har en god finansiell status och inga ytterligare nyemissioner kommer att behövas, i alla fall inte före surströmmingspremiären.
Om det nu verkligen finns folk här på forumet som de facto arbetar för SAS OCH har god insyn i bolaget, så har jag några frågor.
Hänvisa nu inte bolagsstämman 20 mars.
Försäljningen av Widerö och SGH skulle ge SAS 2 miljarder där enbart Widerö skulle inbringa 1,5 miljarder.
Högsta och kanske enda budet ligger på en halv mille, så det fattas 1 miljard.
Finns det intressenter till SGH och vilka bud har inkommit, om några alls ?
Rimligen ska det finnas en deadline för när försäljningen av dessa bolag är klar, men till vilket datum ?
Den stora frågan är vad som sker om inget av dessa planer går i lås.
Uteblir lånegarantierna lär det bli stora problem för SAS.
I det redan infekterade läge SAS befinner sig i efter att ha tvingat personalen till försämringar så avslöjas att totalt 14 mijoner betalats ut till 18 chefer i N, S och DK för att dessa ansågs viktiga vid genomförandet av sparplanen.
För att ta ett annat exempel. Henriette Fenger Ellekrog ( född 1966 ), chef för HR lyfter 5 miljoner i årslön.
Det här är löner och ersättningar som inte existerar i lågprisbolagen, men ändå anser sig sig SAS vara ett välmående bolag redo att konkurrera på lika villkor.
Nog för att man ska vara optimistisk som anställd, men det förefaller finnas mycket i övrigt att önska av SAS och ledningen.
grön Groda! Det är mycket som publicerats i tidningar som har varierande värde och sanning men aldrig bestrides.
Sväljer man allt vad pressen skriver är man blåögd!
Lack of change, Lack of innovation? Artikelförfattaren har VÄLDIGT dålig koll på SAS de tio senaste åren. Hade man saknat dessa så hade det varit konkurs.
Har hänvisat till artiklar i pressen som inte bestridits.
Vad har du presterat förutom att agera åsiktspolis, låt se på dina källor!
grön Groda! och?
Har du inga uppgifter utan endast spekulationer och skvaller?
Förlåt att jag hoppar in lite sent i denna diskussionen, men ville bara kommentera ett tidigare inlägg och komplettera Lady’s inlägg.
Genom att sälja sina motorer (som bevisligen är väldigt dyra) frigör företaget kapital och dess likvida medel ökar. Man flyttar “pengar” från materiella tillgångar till likvida tillgångar (kassa, bank). Med de pengarna kan man investera, finansiera eller rent av amortera på lån (som i sin tur sänker räntekostnaderna). Alla företag idag vill ha så mycket likvida medel som möjligt, och speciellt om man satt sig i en situation liknande SAS.
är inget nytt under solen. Det har varit så sen gamla tider. Motorerna står för nästan hälften av ett flygplans värde. Så har det varit ända från stenåldern. Motorer går sönder lite varstans i världen och då är det bra att det finns en reservmotor där. Flygbolagen har alltid haft hand om det själva och speciellt SAS. Men nuförtiden är det bättre att ha motoruthyrare överallt som tar hand om problemen när dom kommer i stellet för en egen dyr organisation. En 330 motor kostar 250 milj ny och det är ett kapital som bara flyger runt. Bättre att nån annan som kan tar hand om det hela.
grön Groda! Ge oss en lista på anställda chefer med lön och förmåner!
Tror ej att du kan presentera en sådan. Du fantiserar!
Ser att man har hunnit med att sätta ut grindvakter som TG , vore ju fasligt om sanningen kom fram!
@TG Fråga dig själv om MOL går på kontrakt?
SAS cheferna tjänar 5 gånger mer än motsvarande i Ryanair.
Jämförelsen blir dubbelt orättvis eftersom Ryan dessutom har färre chefer.
grön Groda! Ryanair har väl inga anställda! De är väl alla kontraktare!
Varför har SAS:s chefer 5 gånger mer betalt än de som jobbar på Ryanair?
Det kan ju knappast vara för att SAS går med högre vinst!
Vänta nu… det kanske är där skon klämmer, kanske SAS också skulle kunna gå med vinst om man anpassade chefernas lönenivå efter marknaden, marknadens i detta fall måste ju onekligen vara Ryanairs nivå.