Fråga till Ryanairpiloter.
Hej!
Har precis börjat med Line Trainingen, en sak jag inte riktigt förstår som jag borde göra är när man beräknar reduced temperature osv.
Visst är det så att när APU Bleed är av, då ska man ta bort 0,8 0,7 och 0,6?
Sen när packsen är av då blir det 0,1 också?
Kan någon vänligt förklara det där för mig. Kan inte hitta det och måste kunna det mer säkert så snart som möjligt.
Mvh,
svar
@Flygarn
Kan Ni vänligen förklara vad han ska tänka på innan han skriver?
Du behöver inte kunna precis allt.
Relaxa!
@ Styrman
Du skriver: “Jag skulle bra gärna vilja se andra bolag som kör med någon fancy handdator göra sina takeoff beräkningar manuellt på mindre än 1 minut utan slarv och missar.”
Jag rekommenderar att du tänker efter innan du skriver nästa gång.
Läs s.10-12 i senaste rev. av LT-notes.
Hej,
det är väl bara att fråga line captain om det är oklart!
Det är väl därför man har line training med efterföljande line check.
Blir lite orolig om ni inte vågar detta, säger en hel del om bolaget i så fall…..
mvh
kapten 330
Vilken dålig uppfostran många verkar ha här på forumet, helt avsaknad av stil och fason. Man får hoppas att man slipper möta dessa människor på någon arbetsplats.
Lyssna inte på dryga inlägg Johan. Det är antagligen någon liten människa som vill få ut sina aggressioner på dig. Han kanske inte fick något socker i kaffet i morse.
Här på forumet ska man få diskutera om vad man vill – klart det är bättre att du är påläst innan – och varför inte ställa frågan här där det garanterat finns en massa Ryanfolk?
Duktig ponke!
Okej bra att du vet vilket bolag jag jobbar på och vet att ni har fler instruktörer, kanske ska se till att använda dem istället. Eller så finns det så mycket prestige i det där bolaget att ingen vågar fråga något, kul att sitta i ett flyg som pax under linetraining när lilla styrmannen inte vågar fråga kaptenen något och sen är det försent. Prestige dödar, det borde ni lära er på flygskolan redan
Jo självklart. Finns rätt många instruktörer eftersom det varit sådan expansion och så många kadetter som kommit till Ryan varje år, så finns säkert många fler instruktörer än på ditt bolag.
Dock kändes det som jag borde kunna det här, då är det skönare att ställa frågan på ett anonymt internetforum än att verka dum och inte påläst inför instruktören.
@Per
Dom har mer pengar än de flesta andra bolagen, speciellt än ditt bolag så du behöver inte vara så kaxig. Du är inte ball!
Men har inte ditt bolag råd med instruktörer som kan hjälpa eller tar instruktörerna extra betalt för att ge dig info?
Nu läste jag Ejvinds svar igen och fanns ju redan svar där på min fråga nummer 2.
Så glöm den, tack för svaret!
Tack för svaret Ejvind.
Kan inte ni skojare som pratar om bensin mm. bara vara tysta? Så roliga är inte era skämt.
Om man har APU on, Bleed on och Packs OFF. Blir det samma beräkningar som om Bleeden är off?
En grej till, var fyller man på bensin?
Slå i manualer är ute. Vi har en fast moterad EFB med all nödvändig info 🙂
Ejvinds svar är helt korrekt, men jag kan hålla med om att en del information kan vara rätt så svår att hitta i de olika manualerna.
Hallå ! Är nöjd med TR överlag men just detta stod faktiskt ingenstans. Gick igenom alla boeing manualen men hittade inget. Tack och lov finns det en ny LT memo att kika på är de förklarar detta. Lycka till !
Glöm inte att sätta blandningsreglaget till max rik.
Detta gäller beräkning av normal take off med eng. Bleeds on. ; Ifall apun är igång på marken och förser kabinen med luft, (dvs apu on + apu bleed on + packs auto) skriv ned de aktuella värdena som kommer upp i FMCn. Om apun INTE förser kabinen med luft ( dvs något av dessa är off) på marken. Skriv ner n1 för 26k -0,8. fixed derate n1 -0,7 samt ev. assumed temp derate n1 -0,6.
Så t.ex om apun är igång, packs auto men apu bleed off, måste man fortfarande använda dessa korrektioner.