Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arlandas och SAS skräck etablerar sig på ARN

Tråden startades av NotSAS

Vi som är gamla nog att minnas hatet mot Ryanair´s affärsmodell och hotet mot SAS, blir något förvånade när nu Ryanair välkomnas av Arlanda.

Det fina etablissemanget får ge vika för det ekonomiska trycket. SAS går på sparlåga och hålls under armarna av staten. Likaså Swedavia som går back över hela Sverige.

Vem minns inte hatet från signaturen NotRyan som spydde galla över Ryanair?

SAS höga chefer skrattade sig trötta över uppstickaren Ryanair. “en dagslända som kommer att självdö” hånade man.
Ryanair är Europas största lågprisbolag som kunderna älskar. SAS är på dekis och kunderna vänder SAS ryggen.

Så försmädligt för SAS-kramare och de fina affärsresenärerna att Ryanair nu också satsar på inrikestrafik.

Jaha, som alltid – skrattar bäst som skrattar sist. Länge leve Ryanair som vågar ta steget och prova nya lösningar. Till skillnad från SAS som flyger i samla gamla invanda cirklar med stöd av staten.
Med vänlig hälsning NotSAS

Publicerad den 2021-05-06 17:50
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

@J
2021-05-15 12:59

Nej, det är helt fel väg att gå att börja kopiera Ryanair.
Det finns et växande marknad för flygresor med bra service. Många pax är villiga att betala extra för premium, inte bara affärsresande.
Då är det klart att det måste vara så att man får ” value for money” annars funkar det ju inte.

J
2021-05-11 19:34

Jag tror också att SAS måste justera sin affärsmodell. Jag tror att man bör gå all in för att ta samtliga charterkontrakt från Norwegian genom att påvisa hur bräckligt det företaget är just nu och att SAS kommer att uppfylla åtagande. På så sätt kan man fylla en del av hålet affärsresandet kommer att skapa nu.

Sen tror jag också att man bör skapa en SAS Go Superlight-klass där man sänker standarden till Ryans nivå. Dvs, uppsignande på maillistor (reklam), ta betalt för handbaggage, skyhöga ombokningsavgifter, skriva ut boardingkort mot en avgift osv. Det segmentet borde SAS offensivt försöka erövra, samtidigt som man behåller sina täta avgångar för att erbjuda affärsresenärerna flexibiliteten dom förväntar sig.

Vakna
2021-05-11 10:26

Möten kommer att fortsätta att ske på distans. Bolagen sparar mycket pengar på detta och de anställda har vant sig att arbeta hemma med mer till för familj och fritid. Så SAS kan inte räkna med samma antal affärsresenärer framöver.

Nya ögon !
2021-05-11 09:46

Nu måste flera SAS anställda ( läs piloter) börja acceptera att världen har förändrats. Med monopol gick det att ta 8000 för en enkel till Kiruna, nu finns det konkurrens. Ryanair är safe, absolut en helt annan produkt än SAS men det som gäller i samhället verkar vara lågpris, jämför H&M, Lidl,Walmart, Jysk, Ryanair,Southwest. Billigt går att sälja. Dyrt, ålderdomligt och konservativt brukar inte vara lönsamt, för världen går vidare. Stötta nu den nya chefen så han får en realistisk chans att rädda skeppet, som läcker betänkligt. Mera produktion och mindre klagolåt om allting. Uppgradera era gamla stoffil åsikter och förnya lite tankar, så kan det gå, även denna gång.

J
2021-05-11 00:00

SAS och Ryan slåss till stor del INTE om samma kunder. SAS har (pre covid får man väl säga nu) flugit affärsresenärer som förväntar sig 1 avgång/timme för att snabbt boka om ifall mötet blir tidigarelagt/försenat. Därför finns det folk som köper flexbiljetter/har företagskort som betalar för den flexibla tjänsten som Ryan aldrig kommer att erbjuda. Vill man boka om med Ryan så blir det nästa dag och det är en flexibilitet som skulle ta företagare tillbaka till 40-talet.

Men jag förstår att folk som reser några gånger per år vill ha billigt billigt billigt men det vill inte alla ha. Wallenberg skiter i om biljetten kostar 200kr eller 600kr. Han vill bara ha flexibilitet!

pf
2021-05-10 20:39

Flax, Ryanair fant et stort hål i IATA-bolagenes regler for hvor en flyplass kunne ligge ift en stor stad. På det settet så kunne de markedsføre alle typer merkelige og ukjente flyplasser som Oslo-Sandefjord osv.

Man kan jo si at Ryanair ga de tilbake i deres egne bookingssystemer !

I Norge fikk man problemet med KLM. De kunne legalt sende sine Oslopassasjerer, som hadde tenkt seg til Gardermoen, ved irregulariteter til Torp. Så man måtte passe på at billetten var Osl-OSL og ikke bare Oslo. Ved et tilfelle stod en god bekjent, og var rimelig forbannet over å ha blitt sendt til Torp, jeg kom med Ryanair fra London. Min bil stod på Torp, så det løste vi…..

xxx, jeg tror neppe Norwegian skal tilbake til Arlanda med det første, og således blir det neppe noe problem for Norwegian. Det eneste Norwegian man kan tenke seg er forbindelser til/fra OSL, mulig på sikt Spania.

B737
2021-05-10 18:24

Svar Hulk. Ja positivt då det skapar jobb åt några arbetslösa Boeing 737 piloter.

NISSE
2021-05-10 18:03

@Flex

Har sett värre lögner av Ryan dom kallade Västerås (Stockholm västra) och Skavsta (Stockholm södra)i sitt boknings system. 🙂

Jonas
2021-05-10 17:04

Jag flyger inte med RYR av den enkla anledningen att jag är emot deras personalpolitik , för att inte tala om sättet de behandlar sina piloter / flygvärdinnor.
Att man som pilot tex kan få så mycket problem om man bara ringer in sig förkyld ligger ungefär på samma nivå som 1800-talets gruvindustri i Sverige. Ryanair är bra pinsamma och tro mig, säkerheten tummas ordentligt när de ska hålla på såhär.
Av denna enkla anledning betalar jag gärna mer för att flyga med en utvilad, frisk besättning som inte är rädda för att få sparken för att de prioriterar säkerheten före tidtabellen.

Hulk
2021-05-10 15:21

Trivs ni bra med att pendla till Stansted? Mycket strul nu med Brexit och covid?

Ryan Air ska börja flyga med två stycken 737 Mix på Arlanda nu. Så kanske ni kan få börja jobba där istället? Är nog många som är intresserad av dom tjänsterna

Flax
2021-05-10 14:23

Tvärtemot vad jag vill minnas att jag läst så verkar Ryanair överge Skavsta. Det går inte att boka några flyg från Skavsta efter oktober och Arlandas linjenät matchar i stort sett Skavstas.

@pf Visst, Sandefjord ligger en bit från Oslo liksom Skavsta ligger en bit (100 km) från Stockholm. Men Ryanair marknadsför likväl destinationerna som Oslo-Torp respektive Stockholm-Skavsta.

xxx
2021-05-10 14:13

Norwegian får ännu större problem med skitbolaget Ryanair eftersom de konkurrerar mer direkt med varandra än vad SAS och Ryanair gör.Tänk på att Ryanair har trafikerat CPH länge, ingen bas dock.

Treveller CC
2021-05-10 13:52

Ärligt talat så bryr jag mig inte om SAS bjuder på en kopp kaffe eller ett glas vatten och då ska jag betala ett par hundra kr mer för biljetten t.ex GOT-ARN.
Glitter och glam tiden är över och det är bara att acceptera detta.
Jag personligen har flugit med Ryan och Wizz samt andra bolag, inga konstigheter!
Sedan förstår jag mig inte på varför folk gnäller på att personalen just ska prata Svenska?
När ni åker inrikes flyg för en hundralapp i Tyskland eller Thailand är det plötsligt inga problem?

Bertil
2021-05-10 13:39

Vilket flygbolag man väljer hur man värderar säkerheten hos bolaget. Där lär inte Rajjan ligga i topp, speciellt om man hyr in piloter via bemanningsföretag.

Dubliner
2021-05-10 12:39

Ni som håller på att kallar folk för “pöbel” etc. Lägg ner. Det är så löjligt så det är helt otroligt.
Det är inget “fint” att flyga med SAS. Tvärtom. Enklare än SAS kan väl knappast ett flygbolag bli? Statligt subventionerat Folkflyg. Luftens SVT. Wohoo vad spännande!

Och en del är oroliga över att det inte finns skandinavisktalande personal ombord på Ryanair. Om det är ett hinder för er år 2021 undrar jag hur ni klarar er ute i samhället över huvudtaget.

Länge leve Ryanair. Det finns inget skandinaviskt*. Bara irländskt.

* Källa : SAS

What?
2021-05-10 12:37

Varför ska man inte jämföra SAS och Ryanair om de flyger mig till samma destination men till olika pris?

Kaffet och den goda servicen har ett pris och det är frågan om det är värt pengarna?

Det är nog dags att du börjar jämföra lite mer, börja med prisjakt.se

Acke
2021-05-10 11:29

Herregud så mycket omogna och okunniga kommentarer. Går inte att jämföra SAS och Ryanair som många gör här. De är två helt olika bolag med olika koncept. De vill åka Ryan kan ju göra det så åker andra SAS.

pf
2021-05-10 11:29

Flax, om Sandefjord er Oslo, vel………120 km å kjøre

Also not SAS
2021-05-10 11:16

Självklart kommer INTE Ryanair ha Skandinaviska talande personal ombord!!!
En GotlandsFlyg variant type!

Flax
2021-05-10 09:40

Vad jag har förstått så kommer Ryanair att fortsätta trafikera Skavsta också. Typ med linjer som flygs från andra baser. Som jag förstod det så kommer Ryanair att stationera två flygplan på Arlanda och det är de linjerna som kommer flygas från Arlanda. Vad som sedan händer på sikt är väl en annan fråga. Ryanair utvärderar ju konstant lönsamheten för sina linjer och baser. Skavsta kanske försvinner från linjenätet någon gång framöver. I till exempel Oslo trafikerar man både Gardermoen och Sandefjord och har gjort så länge.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500