Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Återvändande stridspiloter

Tråden startades av ÖB jr

Enligt uppgift ska endast tre stridpiloter återvänt till FV. 30 är fortfarande tjänstlediga.
Källa: Omni ,2022-11-11

Detta låter förstås inte bra. Vem ska flyga alla JAS?
Är det så att bemannade stridsflygplan är passe, eller?

Publicerad den 2022-11-11 19:21
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

Onelove
2023-05-16 11:35

Om nu vårt liv som stridspilot anses vara ett bekvämt liv i sus och dus, undrar jag varför ni som påstår detta inte redan lämnat det jobb ni har för handen och “joinar” vår lyxtillvaro?
/Regnbågspilot

Sten
2023-05-15 22:58

@F21
Läs först tänk sen är du snäll. Gärna innan du skriver något tokigt.
Jag skrev…….

“Den civila världen är betydligt mer krävande än den militära.
Bara det faktum att jag är 51år och har 8 tidigare arbetsgivare säger en del”

Vad tror du jag menar med dom två meningarna?

Jag pratar inte om flygning fysiskt. (Som för övrigt inte skiljer sig ett dugg om du sitter i C-130 på FL 210 eller ATP på FL210. Det är autopilot på båda typerna)
Förklara gärna för mig hur det är fysiskt mer ansträngande att flyga C-130 och S340 i FV än att flyga A320 civilt.

Jag pratar om det tuffa arbetsklimatet i den civila verksamheten. Jag är inte ensam om att konstant ha oroat mig för om jag ska ha jobbet kvar eller inte. Många bolag som gått i konken.
Mig veterligen har inte flygvapnet avskedat några piloter pga arbetsbrist eller för den delen gått i konkurs.

Vara pilot i FV är en trygg och bra anställning. Går inte jämföra med civila marknaden på något vis!!

F21
2023-05-13 16:51

@Sten Att påstå att det är mer krävande att fisa runt på A/P, än att flyga militärt är löjeväckande. Tror inte att du ens är civilpilot, endast en “wannabee”!

Swemale
2023-05-13 12:24

har försökt följa diskussionerna om problemet med Svenska stridspiloter och deras löner… Min undran är VAD tjänar en svensk stridspilot, dels ingångslön…. och hur ser lönestegen ut. Vad har man i lön efter ca 10-15 års anställning…..? Och Om man jämför lönen med stridspiloterna i Norge, Danmark och Finland…?

Hakaol
2023-05-13 11:03

Man är förvånad det sägs att det ska satsas på Försvaret men skrivit det förut Materiel går att inhandla till exempel flera Gripen E problemet är vem ska Flyga och Underhålla dom

Onelove
2023-05-12 19:30

Nej, vi är varken lättjefulla eller bekväma, men som “särintresse” tenderar tålamodet att ta slut, likt andra uniformsyrken.

Hoppas att ni trådbussförare och andra förstår ytterligare dimensioner än A till B, särskilt när tjuren Ferdinands MOTSATS skymtar runt hörnet.

/Regnbågspilot

Sten
2023-05-08 18:44

@Gurra. Vilket ytterligare stärker min tes att FV piloter är extremt bortskämda.
Missförstå mig rätt.
Jag är avundsjuk på de killar och tjejer som jobbar som piloter i FV.
De har ett bra, välbetalt arbete i Sverige med extremt bra avtal och kommer hem till familjen nästan varje dag.
Önskar jag själv hade sökt en gång i tiden.

Kanske hade jag inte blivit antagen, kanske hade jag.

Jag har gjort flertalet ansökningsprocesser till flertal bolag och smugit igenom….Kanske hade jag smugit igenom FV testerna också.
Spelar ingen roll…
Jag valde jag den civila verksamheten, via TFHS.

Den civila världen är betydligt mer krävande än den militära.
Bara det faktum att jag är 51år och har 8 tidigare arbetsgivare säger en del.

Kom igen FV piloter! Skärpning!

Gurra
2023-05-07 21:55

Sv Putte:

Vi ska nog inte blanda in det civila och SAS i detta? Men eftersom du redan gjort det… Faktum är att kaptener på SAS nu lämnar på grund av att SAS betalar för låga löner. Det ryktas tom om att de redan har svårt att rekrytera piloter, och inte lyckas fylla kurserna. Vet inte hur mycket det ligger i det sista, men tyvärr tror jag det blir svårt de kommande åren för SAS att rekrytera piloter utan att sänka kraven i rekryteringen…

@Jens
2023-05-07 10:12

Man får inte neka tjänstledighet för studier.

Sten
2023-05-06 10:37

De FV piloter som begär tj-ledighet är samma personer som gjort uppror mot förändringarna i piloterna anställningsavtal. Personligen tycker jag dom är bortskämda, med en skev verklighetsuppfattning och självinsikt. De har bra löner i FV idag. Mycket högre än många regionalbolag. Varför ska de ha 55års pensionsålder när alla andra har 67år. Visst är det fysiskt slitande att flyga Gripen, men flera flyger på transporten eller spec flyg. Inte ett dugg mer arbetsamt än att fara fram och tillbaka som pilot på Ryanair tex. De har dessutom mellan 40-50 semesterdagar varje år, medans alla andra har 30. De har flygtillägg övningsdygn etc, etc. Inte får jag övningsdygn för att jag flyger Los Angelsel tur o retur över en helg.
Skärpning alla FV piloter. Vakna upp se hur världen ser ut utanför Sandlådan i FM.

Jens
2023-05-04 20:26

Tycker det är väldigt underligt att Försvarsmakten beviljar tjänstledighet till samtliga som vill studera. Bara för att man jobbar statligt har man inte rätt till vad som helst. Själva iden med att bli stridspilot var väll att man skulle hjälpa skydda Sverige?

Samtidigt är det väll självklart att en stridspilot kommer tjäna mindre än en trafikflygpilot och inte kunna byta inriktning hur somhelst de får ju utbildningen helt betald och har världens anställningstrygghet.

Putte
2022-11-19 11:28

Förr fick ju FV piloter skriva under ngt dok på att dom inte fick söka civila pilot jobb inom x antal år efter gk pilot utbildning.
Kanske har den regeln ändrats?

Därav “tjänsteledigt” nu då dom kanske får söka nya jobb i många fall.

Bottom line är det väl lönen det handlar om.
En SAS 4 streck kapten tjänar väl 70-80t i månaden.
En JAS pilot som rattar en av världens mest avancerade stridsflygplan samt lär ha en av dom kortaste överlevnads tiderna vid krig.
Hen tjänar braaaaa mkt mindre i lön.

Upp med JAS pilot lönerna.
Ned med civila 4 streck lönerna.
Dom är för höga.
Knäcker bolags ekonomier.
Höjer biljett priserna.

En A320 i t.ex SAS trafik kräver 7-8 kompletta besättningar för att hålla igång planen inkl ha folk på sov tid …sjukdom..max arb tid per vecka.
Bara där i löner sett har vi mkt höga kostnader.
Men JET A1 är ju sedan alla flygbolags dyraste utgifter. Än mer i tider som dessa…

En Roffe
2022-11-17 10:55

På strategisk nivå så har vi den allerstädes närvarande striden mellan medel och motmedel.

Förarlösa stridsflygplan är ju inga drönare som man kan skjuta ner 90% av och ändå uppnå målet med bekämpningen. Antingen så får man styra dem från marken (eller en strilcentral i luften) eller också ha AI ombord.

Förr eller senare så kommer något ljushuvud på hur man ska störa ut styrningen från marken, och då behövs det piloter igen.

Om vi å andra sidan skulle ha “AI-piloter” ombord så gäller att programvaran måste vara väldigt perfekt uttestad.

Problemet med självständiga AI-er är välkänt.

I framtiden så får vi problem med AI-er som går med i facket, säger upp sig, och utropar sin egen fristat, och sen är vi tillbaka på ruta ett igen. ;-D

Hur nära är det problemet? Ja, det har redan gjorts praktiska försök med självständiga ubåtar. De ansvariga hävdar att det inte är någon fara, eftersom de ännu inte har programmerat in och aktiverat själva självständigheten, så de kommer alldeles säkert inte att göra det i framtiden heller. Men det är ju så frestande, och om inte vi gör det så gör garanterat fienden det också, så då måste vi ju, för säkerhets skull… 🙂

Hakaol
2022-11-17 10:33

Oavsett vilket Flygplan man har så verkar det vara stora problem att ha den numerär av Stridspiloter som behövs

Förståsigpåare
2022-11-17 07:55

Modernt material har inget med saken att göra av två anledningar:
1. Gripen C/D är modernt och kommande Gripen E är supermodernt.
2. Ingen är stridspilot för att de tycker om modern teknik. Man är stridspilot för att man älskar att flyga.

sv Karl XVII
2022-11-16 16:38

Vad är det för omodernt materiel som spakas? Vad vet du om modernt flygmateriel?
Låter som vissa kunskapsbrister.

Karl XVII
2022-11-16 08:50

Någon skrev hågot om utveckling från ångmaskin till mobiltelefon.
Jag tycker det är trångsynt att tro på bemannade stridsflygplan i framtiden.
När piloterna sitter tryggt i bergrum och styr, blir kanske rekryteringen lättare. Flyga får man göra på fritiden.

Att få nya piloter till dagens FV, kräver nog goda anställningsvillkor och häftig lön samt modernt material att spaka.
Skyndsamt pilotinflöde förefaller osannolikt.

@DC-3
2022-11-15 18:49

F-35, F-22 osv räknas som 5:e generatione till huvudsak för att de har mycket låg radarprofil.
Den här tråden handlar om piloter. Gripen E har jämförbar om inte bättre förarmiljö och hjälpmedel än F-35 och långt mycket bättre än F-22. Med andra ord kommer Sverige att behöva många stridspiloter i många år framåt. Tekniken går snabbt framåt men ett flygvapen utan piloter ligger decennium fram i tiden.

Hakaol
2022-11-15 16:21

Som jag skrivit förut Försvarsmakten kommer att få ökade anslag men man kan inte bara köpa in Materiel måste väl finnas Personal också

Göran
2022-11-15 15:22

Akut pilotbrist låter sorgesamt. Fast inte förvånande med tanke på svensk senfärdighet och blåögdhet.
Det var ju bara några år sedan som soldaterna skrek pang-pang för man hade inte råd eller glömt köpa amunition. Och nu har man tydligen glömt “köpa” piloter till rätt pris.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500