Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ATIS Arlanda

Tråden startades av Pilot

Varför har Arlanda fortfarande inte en ATIS?

”Automatic Terminal Information Service” För er som inte är insatta. Istället tvingas piloter lyssna på en frekvens som man ofta inte hör något på tills man är ca 15 min ifrån flygplatsen pga störningar.
Operativt leder detta till att piloter är omedvetna om tex vädret slagit om.
ATIS har alla större flygplatser, men inte i Sverige
Det är som om man flyger in till ett U-land..

Publicerad den 2023-04-03 08:13
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

antonn
2023-04-11 16:19

nu är väl inte bt kända för att ha nån vidare kvalitet på sina piloter så en lååång brief är nog det bästa…

@@Gunnar
2023-04-11 08:59

Målet bör alltid vara att vara klar med set up, prestanda och briefing i god tid innan TOD. Självklart hinner man och behöver ibland ändra under descenten men att som regel sitta och briefa efter TOD är inte proffsigt.
Att en storflygplats inte har D-ATIS blir då en ostskiva med ett hål i (om än litet).
Det kanske är du själv som skulle behöva jobba lite på ett bolag i “norra Europa”.

Kungen
2023-04-10 10:46

Nu har man tydligen helt gett upp?
Notam är borta och damen i radioburken önskar glad påsk.

@Gunnar
2023-04-09 22:09

Men snälla. På TOD så har du MINST 15-20 minuter på dig att briefa/förbereda för landning. Verkar som att en del verkligen skulle behöva flyga på bolag utanför norra Europa ett tag. Blir ju mörkrädd av att läsa vissa kommentarer.

KM
2023-04-09 16:22

Sv.Edward BT

Skum sak att få varning för, finns ingen vinning på att briefa längre än nödvändigt och det vi menar är att så långt som ATISen räcker från Arlanda är mer än nödvändigt för en bra brief

Edward
2023-04-09 14:11

Som enda person med namn Edward som anställd på BT så blir det löjligt vem det nu än är som tycker det är kul att lajva andra på internet under alias ”Edward BT”. Håll dig du till ditt egna namn istället.

Att man skulle få anmärkning under linetraining, som förövrigt heter Line Flying Under Supervision nuförtiden, logiken att man enligt EASA ej får gärna träning med pax (återigen om alias Edward BT” haft koll på vad hen snackar om), för en brief är inget jag känner till. Men LIFUS är ju till för att sätta en standard och är rätt nöjd med standarden som bolaget håller från allt till träningsfaciliteter till vad de kräver av oss som piloter etc.

On topic: tycker ej saknad av DATIS är en jättegrej, det är ett lyxproblem men ja givetvis tar det attention från annat stundvis så bra om det kunnat lösas.

Gunnar
2023-04-09 08:28

Visst kan man kanske få in ATISen på ca 200nm men den delar frekvens med andra stationer så ofta är den utstörd på den distansen. Att börja förbereda sig för landning och briefa precis innan TOD är för sent och det är helt enkelt pinsamt att det inte finns en fungerande D-ATIS.

Edward BT
2023-04-07 22:32

För oss på BT så ska ni veta att man får en varning om man inte gör en ordentligt briefing. Varit under Line training och det blir anmärkning varenda gång man inte gör en riktigt bra briefing, så D-ATIS hjälper till att snabba upp väderdelen så man kan lägga mer tid på resten av briefingen.

BT FO
2023-04-07 11:40

Nu är det ju kanske inte just det som är det stora problemet utan att det är skönt att slippa lyssna på skiten så ofta tillfälle ges. Extra störigt när de tydligen väljer att inte använda den.

KM
2023-04-06 13:25

Sv.bob hoover

Tack! Precis det jag tänkte haha, räcker gott och väl för de flesta

Undrar
2023-04-06 12:22

Finns det någon annan huvudstadsflygplats i EU som inte har D-ATIS?

bob hoover
2023-04-05 20:33

Ligger man på cruise (FL300+) så är det en range på 250nm-ish att fånga upp ATIS:en. Innebär
Lätt 10-15min innan TOD. Hinner ni inte briefa er medvetslösa på den tiden menar ni?

Välkomna ner i Europa pöjkar så ska ni få se hur verkligheten ser ut 🙂

2023-04-05 12:36

BT FO

Det var nog någon gång innan covid jag tog en D-ATIS in till 19L efter 11:41 från HKT .. Och det är väll ganska så märkligt på en sådan plats som hufudstaden?

Edward BT
2023-04-04 21:34

Riktigt dåligt att det inte finns D-ATIS. Det underlättar väldigt mycket och vore skönt att ha när man flyger på ARN.

Commandante
2023-04-04 15:16

Ja det är skandal! ESSA, ESGG och ESMS har sedan minst ett år ingen fungerande D-ATIS. Det är som att flyga till någon grekisk ö!
Dessutom är ATIS-frekvenserna ofta störda av andra närliggande torn så det är precis som trådskaparen skrev svårt att få in dem innan TOD.
Lägg där till att de av någon outgrundlig anledning spelas upp väldigt långsamt vilket innebär att PM lägger mycket tid på att skriva ner.

Skandal. Skärpning!

BT FO
2023-04-04 14:30

D-ATIS står fortfarande som inop i NOTAM för ARN, GOT och MMX. Du som skrev att de inte finns i Sverige, vet du det eller gissar du? De har ett jäkligt märkligt sätt att uttrycka detta i sådant fall.

Börje
2023-04-04 01:21

Du är uppenbarligen inte pilot. ATIS finns på flera svenska flygplatser. D-ATIS på ESSA är en annan fråga men tror den är igång nu.

C-150
2023-04-03 16:58

Jag flyger bara VFR men lyssnar ändå på Stockholm Volmet: 127,60 MHz ibland för att öva på engelskan lite.

Reality
2023-04-03 10:21

Om du inte hör den innan 15 minuter från Arlanda bör du nog se över din radioburk

VKG
2023-04-03 09:27

Du menar en D-ATIS ? Finns inte i Sverige .. otroligt

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500