Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig ekvation

Tråden startades av thomas

För att få ut samma energi som 1 ton kolvätebränsle
Fordras en batteriuppsättning som väger 30 ton den måste bäras med under hela flygningen.
Svensk inrikesflyg står bara för 7% av Svenskarnas totala flygutsläpp.
Det här vet naturligtvis heart, därav bautalöner och syftet är inte att få fram ett fungerande el flyg, bara att mjölka “intressen”

Batteriutveckling jo visst men vikten kommer man aldrig ifrån
Man tillverkar flygplan delvis med kolfiber för att just få ner vikten, då den i sig drar mycket energi.

Publicerad den 2023-11-28 10:45
Skriv ett svar
Antal svar: 97

svar

Battery
2024-03-14 16:52

Det närmaste Heart är staten, är väl Swedavia’s medverkan i deras advisory board.
Verkar vara en del internationella flygbolag, och andra privata intressenter som skjuter till kapital.

Af
2024-03-14 11:55

@Henke
Men det är ju det som är problemet. Ingenstans redovisas var pengarna kommer ifrån. En kvarts mljard back förra året och snart dags att redovisa ett nytt bokslut. Vad ska vi giss på? Ändå ökade kassan med 25 miljoner under 2023??

Nä, öppenhet med inbetalda pengar, vad flygplanet kostar att köpa jämfört med fossildrivna och prestanda som presenteras som alla andra (icke-elflygplans-)tillverkare anger är väl ganska välkommet.

Henke
2024-03-13 23:07

Har heart finansierats av skattemedel? Då kan jag förstå om folk blir upprörda. Är det privata medel och det sedan går åt skogen so what? Det har höjt BNP, skatter har betalats till Göteborg och staten. Toppen ju! Blir det sedan en produkt av det hela så är det ju ännu bättre. Jag fattar bara inte varför vissa längtar efter att se det misslyckas. Samma typer som blir provocerade av att se elbilar.

Battery
2024-03-11 18:37

Du skriver i en tidigare kommentar : “det kommer att ta hundratals år,
att få fram nya drivlinor”. Sicket svammel – tagga ned!

sv thomas
2024-03-11 18:31

Jo, men vilket underlag har du?
Du kommer endast med dina egna spekulationer,
samt med frågor. Aldrig med faktaunderlag.

thomad
2024-03-11 18:22

“Nyfiken” räkna själv nu ca 15.000 flyg airborne 24/7 gg 2
Lika många på marken 60.000 och då bara civilflyg.
Hur lång tid tar det att tillverka en flyg motor? Hur många motortillverkare finns det,? En ny drivlina med utprovning certifiering etc skulle ta en 3-5 år bara den processen. andra har redan räknat fram att det skulle ta 400 år att ersätta alla dessa. Googla alla svar finns där, lägg in lite arbete.
sen har vi alla bilmororer där handlar det om att få fram hundratals millioner nya motorer miljarder.

Batteridrift helt orealistiskt.

thomas
2024-03-11 13:30

Batterifabriken i Skellefteå
Kejsarens nya kläder
Det är bara en stor byggnad, finns ingen teknik eller idé bakom, inga produktionsprocesser ingenting.
En stor bluff.

Grounded
2024-03-11 11:13

Någon frågade varför folk blir förbannade på ellflyget. Jag tror ingen blir upprörd över flyget i sig utan på aningslösa politiker och beslutsfattare som ska leka miljöhjältar t o m när de arbetar mot grundläggande naturlagar. Medan många pratar om kommande batterier med fantastiska egenskaper är sanningen att jättefabriken i Skellefteå inte ens lyckas leverera dagens batterier.

@Björn
2024-03-11 09:36

Intelligensbefriade politiker och helt ignoranta löjliga sk. influencers vill att allt måste bli batteridrivet.
Det har ingenting med varken saklighet, förnuft, eller verkligheten att göra.

Björn
2024-03-11 05:30

Större elflyg kommer naturligtvis aldrig att bli verklighet, det behöver man inte vara ingenjör att förstå. Detta handlar bara om ett kommersiellt jättejippo. Tekniskt är det svårt, batterier är inte miljövänliga och säkerheten inte minst. Bränder i batterier är riktigt farliga.

Ein Stein
2024-03-08 05:26

Jag tror det skulle fungera bättre med gummisnodd, jag tänker om man ser hur segelflyget gör på vissa ställen,med vinch…
Tänk ett jättegummiband som spänns med en stark elmotor och sedan siktas in på målet dit man ska,,

Volt
2024-03-07 12:59

Elektroner kommer inte från tomma intet. Det ska till en plattform som kan “producera” elektroner. Vilket är känt för de flesta. Samma med syre förbrukningen.

Ganska självklart!

Syre
2024-03-07 07:40

.

Det som inte framkommit när det gäller elekton drift (Det är ändå elektronerna som gör jobbet trots allt) är att de inte förbrukar syre, som är kinkigt på hög höjd – vi ska dessutom vara rädda om syret som vi är så beroende av för vår överlevnad.

( Ex På kommande bemannad rymdfärd till månen går allt på el, såsom månbilen redan på 1960 -talet. Obs det finns inget syre på månen.)

Af
2024-03-05 21:26

Verkningsgraden för en jetmotor är ju katastrofal jämfört med en elmotor. Men om man utnyttjar överskottet till värme, luftkonditionering, avisning och trycksatt kabin kan den ju göra lite nytta. I ett batteriflygplan gäller det att få energin till detta från batteriet, som kanske bättre behövs för att ta sig till alternativet. Vilket väljer en pilot?

Tänk en dag med låga moln i hela Norrland. Det kanske bara är Arlanda som håller som alternativ.

Kalle
2024-03-05 20:12

Bränsleceller i kombination med effektiva batterier kan bli ett realistiskt alternativ i framtiden. Man måste ta hänsyn till att verkningsgraden är mycket högre i en elmotor än en jetmotor typ 95% mot 30% en tredjedel så mycket energi för att göra samma jobb.

Nyfiken
2024-03-05 12:02

@ thomas Du skriver: “Att bygga helt nya drivlinor är orealistiskt, skulle ta hundratals år att ersätta det befintliga.”

Vad har du för underlag till den slutsatsen?

thomas
2024-03-05 10:07

Utan expertkunskap går det inte att rena det som släpps ut,
bilar har ju katalysatorer som renar reducerar avgaserna.
Jag utgår från att motortillverkarna tittar på detta, de har expertkunskap och erfarenheter, är medveten om miljö konsekvenserna. De har utvecklat jetmotorn fantastiskt över åren med allt lägre förbrukning och utsläpp.

Att bygga helt nya drivlinor är orealistiskt, skulle ta hundratals år att ersätta det befintliga.
Svårt överträffa energitätheten i kerosinet.
Vätgasen är ett framtidsalternativ men svår att få fram energieffektivt.
och i volym.
Dagarna är nog räknade för heart för att man fick inte fram något.

Kalle
2024-03-04 23:04

Det behövs en kärnreaktor för att få fram tillräckligt med kräm till motorerna. Batterier kan man nog glömma på annat än 30 min flygningar och hur blir det med 45min reserv.

Af
2024-03-04 22:35

Nu skulle ES-19 ha flugit:
https://movemnt.net/swedish-electric-plane-maker-hopes-short-haul-advantages-could-open-up-clean-inter-city-flight/

Märkligt om samma kroppssektioner skulle användas i både 19 och 30 och kroppen från 19 skulle gå att använda till 30. Men ingenting av kroppen verkar klar.

Nu finns ett bud på marschfart på 350 km/h. Det innebär att räckvidden räcker ungefär till flygning mellan destinationen och alternativet. Nån energi till reserven vid alternativet finns inte. Och ingen energi för flygningen mellan startflygplatsen och destinationen.

Battery
2024-03-04 11:28

Ev kommande batteriflyg, kommer att operera med MLM som MTM.
Klart som korvspad.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500