SAS strukturerar om – steg 2
Omstruktureringen börjar rulla på i rätt rktning. Blir intressant att se den 1 mars hur bolaget skall förstärkas med mer kapital. Är säker på att en mycket stor majoritet av SAS 250.000 aktieägare vill se mer av detta.
https://www.dn.se/ekonomi/sas-flyttar-27-linjer-till-kritiserade-dotterbolag/
svar
Finansdirektören slutar redan efter 2 år på posten!
Det vittnar om kulturen i bolaget och de utmaningar som stundar.
Ser att Air Baltic kommer flyga för SAS i sommar?
Hur många flygplan kommer dem operera åt SAS?
Hur gick det med lastarna?
17 mars är det ordinarie årsstämma, då får vi se hur styrelsen väljer att fortsätta med besparingarna och om det kommande programmet räcker.
17 mars är ordinarie årsstämma, då får vi se hur styrelsen går vidare med besparingarna.
Vet någon hur många som arbetar på SGH i Köpenhamn?
Rimligen kommer en del lastare och annan SGH-personal i CPH att bli av med sina jobb oavsett. SGHs kunder kommer knappast att vara nöjda med de senaste dagarna, så man får nog räkna med att något eller några flygbolag byter leverantör, vilket i sin tur leder till arbetsbrist och nedskärningar på SGH.
Underbart!! Hoppas det fortsätter så där. Ut med dom som inte infattar sig till det jobbet dom skall utföra!
Nej. det är klart. Hade de andra försökt sig på något i stil med Transavia eller Eurowings hade facklor och hötjugor plockats fram direkt. Helt oacceptabelt…
Äntligen sätter SAS ledning hårt mot hårt och säger att de lastare som inte kommer till tillbaka på sitt jobb i CPH senast tisdag 15FEB anser inte längre anställda i bolaget!
Detta visar också att det är andra tider nu! BRA !!
@V1. Till skillnad mot SAS har de bolag du vill jämföra SAS med pengar i kassan och är inte på randen till konkurs eller rekonstruktion. SAS har kvar ett starkt varumärke och kan säkert sälja biljetter till semesterfirare med hus runt Medelhavet. Affärsresenärer kaske fortsätter att flyga inrikes men utbudet för övriga Europa och långlinjer från de andra bolagen täcker vär upp den efterfrågan som finns i Skandinavien de näramste åren. Du låter som ännu en verklighetsfrånvänd “vi vill att det skall bli som förr”-person. Glöm detta. SAS kan kanske vara med och konkurrera på semsetertrafiken men då behöver bolaget stöpas om. Allt annat är nonsens.
Utan att veta hur avtal ser ut i flygbolag runt om i Europa. Men varför ska SAS jämföra sig med LCC som Wizzair, Ryanair, Vueling m.fl.?
SAS affärsmodell och intjäning liknar betydligt mer BA, Finnair, Lufthansa, KLM, Air France m.m. Det är dessa bolag som borde fungera som måttstock, inte sant?
Att argumentera för att facken ska acceptera att deras medlemmar får det skitdåligt bara för att några andra flygbolag (LCC) i Europa behandlar sina anställda skitdåligt är bakåtsträvande och omvänt. Det finns många flygbolag i Europa som behandlar sina anställda bra. Det är dessa som ska vara ledstjärnor för facken.
Vi kan vara överens om om att den här typen av union busting och atypiska anställningsformer aldrig hade accepterats i andra nätverksbolag i Europa. Varför skulle det göras i SAS?
Denna strid borde i förstahand tas med de bolag som introducerat den nya standarden inom flyget. Som innebär att endast ett fåtal piloter är anställda i bolagen. De har i stället en egen firma eller arbetar i något bemanningsbolag.
Den största inom detta är Ryanair, ett enkelt sätt att kunna bli av med personal utan någon risk att hamna i arbetsdomstolen eller behöva betala extra pengar. Man kan också på ett enkelt sätt hålla personalkostnaderna på en låg nivå.
Försöker man konkurrera med dessa bolag utan att ta till samma trix får man lätt ekonomiska problem.
Här måste du tänka lite längre. Om det är något som kostar pengar så är det att ha två AOC som gör precis samma sak. Minsta lilla höstsnuva i framtiden och SAS kommer att hitta ett gäng ”olönsamma linjer” som behöver stängas ner i SAS och startas i Connect dagen efter. Detta kommer resultera i övertalighet i SAS och nyanställningar i Connect. SAS ledning verkar tro att de här har hittat ett osynligt sätt att bli av med ett oönskat AOC och sin personal.
Dessutom finns det flera hundra fd kaptener på SAS som nu flyger som styrmän för att Connect tagit deras jobb. Dessa personer kommer att sitta som styrmän livet ut alternativt sägas upp om denna utveckling fortsätter.
Det är såklart ingen rättighet att få flyga som kapten eller ens ha ett jobb på SAS, det vet alla. Däremot är det en rättighet att förvänta sig att ens arbetsgivare respekterar lagar och avtal som upprättats. Om arbetsgivaren inte gör det har man rätt ta till stridsåtgärder.
Detta är en strid för alla piloter i SAS. Och i det långa loppet för hela branschen i stort.
Ett bolag kan avskeda en medarbetare med omedelbar verkan. Men det kan kosta pengar.
Då kan det drivas ett mål mot företaget från facket eller den enskilde. Om avskedandet anses felaktigt dömer rätten ut ett skadestånd som kan motsvara upp till två årslöner. Men personen är och förbliver avskedad.
Facket måste i förstahand tänka på de som fortfarande är aktiva i bolaget. Facket´s uppgift är att hjälpa och stötta de anställda.
De som redan fått sluta är inte längre fackets primära uppgift efter så lång tid!
Det verkar vara många som missförstår vad maktbalansen mellan företagsledning och fack ska vara i Sverige. En företagsledning får inte göra vad de vill med sina anställda – de har ett lagligt och moraliskt ansvar. Facket fungerar som motvikt och för de anställdas talan. Nu har företagsledningen hittat på tok som de anställda anser vara oacceptabelt. Företagsledningen väljer att inte lyssna på facken och då återstår bara strejk. Bollen och ansvaret ligger helt och hållet hos företagsledningen eftersom det finns många vettiga alternativ till den nu inslagna linjen.
Vad är den nya verkligheten? Att norwegian (SAS största konkurrent) återanställer till samma villkor som innan pandemin? Att Ryan flyger från Stockholm precis som man gjorde innan pandemin? Att SAS ledning har gått ner i lön?
Vad är nytt?
Hoppas SPG initierar strejk, så dom kan tacka sig själva for sin egen arbetslöshet, samt vara skyldiga i att samtliga mister sina jobs. Dags att vakna upp till den nya verkligheten! SAS måste snabbt stansa denna idéen om att SPG och andra fack tror dom bestämmer. Nej! Det gör facken faktisk inte. Om ett nytt bolag uppstår efter en omstrukturering / konkurs, kan man iaf bli av med ruttna anställda som inte fattar verkligheten. Det kanske är det bästa som kan hända i nuläget.
Nu tror jag du är ute och seglar. Om inte ledningen accepterar SPG’s redan bantade förslag så har ingen ett jobb att gå till. Detta inkluderar samtliga på Frösundavik, Connect, Link, Cityjet, Xfly och SAS main.
Vi talar om ca 7000 personer.
Sluta dröm!