Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Trafiknivåer

Tråden startades av Charles Chef&HRExpert

När når vi samma nivåer av trafik som före pandemin?
2018 och 2019 var extrema nivåer ska vi inte glömma.
I Europa har det denna vecka gått över 50%, lite lägre i Sverige.

Vad talar då emot att det blir som tidigare. Tja många nämner digitala möten… Alla som är trötta på digitala möten och som vill dricka sin favoritöl igen på favorithaket där mina kunder finns, räck upp en hand! 😀

Frakten har bara ökat och väldigt mycket frakt har gått och går fortfarande på reguljära linjer som just nu bara är Cargo only.
Har då behovet av flygfrakt ökat? Förmodligen….

Hur ser det ut globalt? Den globala trafiken idag är ca 80% och det har ökat enormt fort på de marknader där man var tidiga med vaccin.
I USA, över 100%, i Kina över 100% och detta trots att den internationella trafiken dit är ganska mycket lägre än före pandmin (ca 50% till tex USA).

När gränserna öppnas och folk känner en trygghet i Europa så lär ju samma sak hända här. Det uppdämda behovet av resor gäller ju inte bara privatpersoner utan även företagen har ett enormt behov av resor.
Ja miljöfrågor är viktiga i Sverige och man använder flyget som det dåliga exemplet, det ser inte riktigt likadant ut utanför Sverige…
Vad tror ni?

Publicerad den 2021-06-21 16:39
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

NEO
2021-06-27 13:49

Vad gör ditt privata tyckande, mer relevant än andras Charles Chef&HRExpert?

Olle
2021-06-24 20:28

Flyget globalt kommer att vara ikapp 2023.

Erik
2021-06-24 14:09

Har sett denna attityden tidigare. Efter 9/11 sa folk precis samma sak, att flyget aldrig kommer komma tillbaka till samma nivåer som tidigare. Men 2019 lyfte nästan dubbelt så många flygplan dagligen än som år 2000.

Flyget kommer tillbaka. Teknologin med videomöten har funnits i två decennier, men man har fortfarande valt att resa eftersom det inte går att ersätta helt och hållet. Särskilt om man är någon typ av försäljare. Det kommer förmodligen ta ett tag, men om ett antal år kommer flyget definitivt vara större än idag. Även för affärsresandet. Om ett företag börjar skicka ut sina anställda till fysiska kundmöten behöver konkurrenterna göra detsamma för att kunna fortsätta konkurrera. Det blir en (positiv) dominoeffekt där flygets betydelse kommer betonas rejält.

Till alla flygpessimister: Jag kommer bumpa den här tråden om tre år, så ska ni få se hur rätt jag hade.

Urban
2021-06-23 20:29

Det kommer at bli sämre igen innan det blir bättre.
Nya virusutbrott nu som i Sydney. Ingen får lämna stan.
Flyget blir aldrig som det varit.

Stockholmare
2021-06-23 10:42

Jag är övertygad att många av affärsresenärernas dagsresor kommer försvinna och vi ser annorlunda arbetspendlingsmönster då företagen nu tycker det är OK att jobba hemifrån.

Till avdelningen personliga anekdoter sa min bättre hälft helt spontant att ett kundmöte som tidigare hade tagit mer än en arbetsdag till förfogande pga resande kunde genomföras på bara någon timme. Det var ett ahá-moment och var helt lyrisk över att fått massa tid över till annat. Jag kommer dock själv fortsätta med mycket av mitt resande då det finns kravställning på platsbesök. Dock har vi även börjat med vissa aktiviteter virtuellt. Dvs det endast är fåtal personer på plats och visar och provar medan man själv sitter hemma framför datorn och “styr” dem.

Andersson
2021-06-23 07:18

Att kabinfaktorn just nu är ganska låg är inte så konstigt. När alla restriktioner i Europa släpper så finns det väl inget som säger att det inte borde utvecklas som i USA och Kina.

Fd arbetssökande
2021-06-23 03:19

Jag har inget svar på frågan men redan i nuläget har trafiken ökat rejält på Arlanda. Kan säga till er som ska resa i sommar- var ute i god tid och förberedda så går det snabbare. Är återanställd sen ett tag tillbaka och vissa tidpunkter är det jättelånga köer igen både till incheckning och kontroll. Sen är det väl såklart inte samma nivå som 2018 och 2019 men det känns som passagerarflyget ökat innan de hunnit anställa tillräckligt med personal.

Charles Chef&HRExpert
2021-06-22 22:22

Men det är ju mest privat tyckande av LLA…
De enda siffror vi har som går att jämföra med är ju det faktum att i de länder där man var tidigt ute med vaccin så har flygmarknaden återhämtat sig väldigt bra.
Att det ser ut som det gör i Europa är ju inte så konstigt med många gränser och många olika regeringars beslut. Dessa problem är ju givetvis övergående.
Hur siffrorna är just nu är ju tämligen ointressant!

LLA
2021-06-22 19:56

50% av 2019 flygningar med 30 % kabinfaktor betyder att antalet passagerae som flyger är cirka 20-25% av 2019 års antal.

I 2024 har vi i bästa fall fått tillbaka 60 % av antalet från 2019 och 90 % är fritidsresenärer. Affärsresandet är stendött.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500