36 länder protesterar mot flygskatten

Publicerad den 15 mars 2006
Kommentarer

Trettiosex länders nationella turistkontor i Sverige invänder tillsammans i ett brev till regeringen emot den föreslagna flygskatten. De vill att förslaget skrotas.

Turistkontoren hävdar att skatten, som av regeringen kallas en miljöskatt, inte främjar detta mål eftersom skatten inte tar hänsyn till olika flygplanstypers bränsleförbrukning, eller hur stor passagerarbeläggning flygplanet har.

De trettiosex ländernas turistkontor kallar i sin skrivelse till regeringen, via sin samarbetsorganisation Antor (Association of National Tourist Office Representatives) också den föreslaga flygskatten för ett "protektionistiskt steg". Brevet från de trettiosex är även undertecknat av den svenska avdelningen av PATA, Pacific Asia Travel Association.

Undertecknarna av brevet till regeringen skriver, att de till fullo “stödjer Sveriges aktiva och konstruktiva roll i att bekämpa miljömässig nedsmutsning i Europa och över hela världen och uppskattar de resultat som Sverige uppnått i att bevara vår miljö för framtiden”.

Men samtidigt anser alltså de utländska turistkontoren, att den nya skatten inte tar hänsyn till olika PATAflygplanstypers ålder och standard i fråga om bränsle- och miljöeffektivitet. De påpekar också att den föreslagna skatten inte hänsyn till om ett flygbolag drivs effektivt eller mindre ineffektivt, genom låg eller hög kabinfaktor, d v s utsläpp per passagerarkilometer.

Antor/PATA påpekar också i brevet till regeringen, att landtransporter inte bara medför miljö- och hälsoskadliga effekter genom utsläpp från motorer, utan också vid byggandet och användningen av vägar och järnvägar.

De båda organisationerna påpekar vidare att regeringsförslaget inte heller tar hänsyn till nya vetenskapliga resultat, som visar att den globala uppvärmningen saktas ned av den “globala dimbildning”, vilken till största delen flygplan bidrar till genom att skapa molnströmmar.


Antor/PATA skriver:
Pär Nuder
“Därför måste vi olyckligtvis inse, att den föreslagna nya skatten inte kommer att ha några mätbara effekter i fråga om skydd för miljön, utan helt och full syftar till att göra flygresor dyrare och därigenom reducera intresset för att resa”.

Vidare skriver de:

“Denna typ av skatt kan också anses skadlig för en lika konkurrensen mellan olika transportsektorer.” 
Bilden th: Pär Nuder, Finansminister

Antor/PATA slutar sitt brev till regeringen med att be den skrota förslaget om flygskatt.



Fotnot:
Antor i Sverige företräder följande länders nationella turistbyråer: Österrike, Belgien, Botswana, Cypern, Kroatien, Denmark, Dubai, Dominikanska Republiken, Egypten, Finland, Frankrike, Gambia, Tyskland, Storbritannien, Grekland, Hongkong, Holland, Ungern, Irland, Israel, Italien, Laos, Litauen, Malaysia, Mexico, Marocko, Norge, Papua Nya Guinea, Filippinerna, Polen, Portugal, Spanien, Schweiz, Thailand, Tunisien och Turkiet.



 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten