Boeings nya Dreamliner i vindtunnel

Publicerad den 27 maj 2004
Kommentarer
I utvecklingsarbetet med Boeing 7E7 Dreamliner används fyra olika vindtunnlar. En körs hos Boeing i Seattle, en på Farnborough utanför London, en hos NASA i Califonien och en på  University of Washington i Seattle.  Man räknar med att behöva cirka 15.000 timmar i vindtunnel innan den slutliga designen fastställs tidigt nästa år.
- Ingen i världen gör avancerad aerodynamik så bra som Boeing, säger projektets chefsingenjör Tom Cogan anspråkslöst. Men han har visst fog för påståendet.
 

Tidigare har Boeing behövt upp till 60 vingutföranden per flygplanstyp under testerna av aerodynamiken. Genom ANA Boeing7E7erfarenheterna från Boeing 777 räknar man med färre än ett dussin för 7E7. Aerodynamiken är avgörande för att 7E7 skall kunna klara löftet med 20% lägre bränsleförbrukning än konkurrenterna. Boeing 7E7 skall levereras 2008 och den först kunden är japanska ANA som beställt hela 50 stycken! (läs tidigare artikel)

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten