Charterräven Göran Gårdö slutar
Publicerad den 17 maj 2006Göran Gårdö säger så här om sitt beslut till Flygtorget @irmail:
"Det kan kanske tyckas som om det är något smittsamt i branschen sedan Jörgen Lindegaard på SAS igår sa att han skulle sluta… Men så är det inte. Jag blir 61 nästa gång och tycker inte att jag vill göra samma tavla som en del andra, bara jobba vidare - och sedan händer någonting med din hälsa."
"Jag tycker att det känns bra att lämna nu och dessutom lämna ett bolag som är hälsosamt, ett av få som tjänar pengar. Flygbolaget är en viktig del av TUI Nordic (med framför allt Fritidsresor) och vi är väldigt nöjda".
Göran Gårdö arbetade på SAS mellan 1969-1976, därefter på det SAS-ägda charterbolaget Scanair fram till att det lades ned 1994. Därefter var han på Nordic Aero till 1996. Han kom till Britannia´s och TUI Fly Nordic´s föregångare Blue Scandinavia 1997. Han tog över som VD 1998 efter Kjell Fredheim, en lyckosam avslutning på karriären.
Britannia/TUI Fly Nordic visade nämligen en vinst på 255 Mkr 2004 och 491 Mkr förra året.
Har det förresten inte varit för många namnbyten på bolaget?
“Jo, det tycker jag. Namnet Britannia sattes på oss av dåvarande ägaren Thomson. Å andra sidan är inte namnet så viktigt, eftersom vi själva ännu inte säljer några biljetter. Flygbolaget är ju ett produktionsbolag åt Fritidsresor.”
Vad ska du göra när du har slutat?
“Jag tänker inte göra som många andra och ta några nya, andra arbetsuppgifter. Jag tänker bara vara en god pensionär och en god make. Vi har också köpt hus i det fantastiska landet Thailand, så där ska vi vara under den kalla årstiden här.”
Bilden: Är det månne någon liknande miljö i sitt favoritland Thailand, som Göran Gårdö nu drömmer om?
Du som är en gammal charterräv, berätta vilka som är dina favorit-charterdestinationer?
“Ja, först Thailand då, förstås, som är fantastiskt! Sedan tycker jag faktiskt att Kanarieöarna är underskattat när man vill ha sol och ha det skönt. Turkiet ger jag tredjeplatsen, för en fin infrastruktur, bra service och trevliga människor.”
Ni var första charterbolag som började erbjuda och ta betalt för extra benutrymme, hur har det slagit ut?
“Det är en win-win-idé. De som vill ha extra benutrymme betalar för det – och vi tjänar pengar. Om det är något jag ångrar, så är det att jag inte kom på det redan för länge sedan på Scanair. För det är så att pengarna bara låg där och väntade på att plockas upp!”
“Vi har också varit först med annat ombord, t ex att servera särskild barnmat och att sälja skraplotter, vilket går väldigt bra.”
Vad tror du om charterns framtid?
“Det finns de som utropade att chartern är död, som en följd av lågprisflyget och de ökade nätbokningarna. Men jag spår en lysande framtid för chartern – om vi lyckas hålla kostnaderna nere, trots eländen som t ex flygskatt och de höjda bränslepriserna. Chartern kan inte ta ut allt i höjda priser av kunderna, utan vi tvingas skära i sina kostnader.”
Vad är det tristaste, tråkigaste du varit med om under ditt yrkesliv?
“Att tvingas permittera lojala medarbetare därför att ett bolag har för stor kostym är väldigt trist.”
Vad tycker du har varit allra roligast under din tid i flyget?
“Den senaste tiden när vi har integrerats med arrangören, att få jobba med helheten tillsammans med unga, duktiga människor. Vi sitter ju nu också tillsammans med TUI Nordic och Fritidsresor på gamla München-Bryggeriet och vi ingår i koncernledningen.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten