Dyrköpta utsläppsrätter för lågprisbolagen

Publicerad den 15 oktober 2008
Kommentarer
Lågprisflygbolagen kommer inte att kunna tjäna pengar på att handla med utsläppsrätter och EU behöver därför inte påtvinga flygbolagen ett antal sådana tillstånd i syfte att stävja vinsterna från handeln med desamma. Det säger organisationen European Low Fares Airline Association, som i stället för att betala fler skatter och avgifter vill investera i miljövänlig teknik.

För att minska flygets utsläpp av växthusgaser vill EU att alla flygbolag som flyger inom unionens gränser ska köpa ett antal utsläppsrätter. Dessa ska kunna säljas vidare om bolagen behöver färre tillstånd, genom att till exempel använda miljövänligare teknik som släpper ut mindre koldioxid.

I EU:s förslag ska vinster från sådan handel förhindras genom att alla bolag måste köpa 15 procent av de tillgängliga utsläppsrätterna.

Sådana vinster är inte sannolika, säger de europeiska lågprisflygbolagens organisation, berättar IHT på onsdagen.

Medlemsföretagen, bland annat lågprisjätten Ryanair, pålastas i stället orättvisa merkostnader som kommer äta upp framtida vinster och förhindra bolagens expansion.

Om flygbolagen tvingas köpa bara tre procent av de tillgängliga utsläppsrätterna innebär det en kostnad på 40 miljarder svenska kronor om året. Detta enligt en analys av konsultföretagen Ernst & Young and York Aviation, skriver IHT.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten