EFTERTANKE
Publicerad den 24 februari 2006Det senaste är Karin Svensson-Smiths och Sverker Ottossons, båda miljöpartister, debattartikel den 21 februari i Sundsvalls Tidning. Saknar det borgerliga blocket totalt trafikpolitiskt kunniga representanter eller får dessa inget utrymme i debatten?
Parallellt med detta redogör Sveriges Rese- och Turistråd att "Sveriges varumärke blir allt starkare" och säger att "-vi är på rätt väg i vår satsning på att marknadsföra Sverige utomlands som ett modernt resmål". Flygtorget @irmail har också publicerat artiklar om "Senaste Luftfartstrenderna…….i kampen för tillvaron" samt "Nya flygplan minskade bränsleförbrukningen".
Hur får man dessa motstridiga uppgifter att smälta samman till en enhet?
Sittande regering säger sig vilja ha “en levande landsbygd” vilket kräver lönsamma företag. Företagen är beroende av snabba och effektiva transporter för gods i allmänhet och för tjänsteresor i synnerhet. En effektiv tjänsteresa bör inte vara längre än 2-3 timmar, vilket utesluter tåg-, bil- och bussresor från norra Sverige. Politikerna vill att flygplansflottan skall bytas ut mot större och miljövänligare flygplan – vilket är ekonomiskt totalt orimligt från glesbygdsorterna – de går ju inte ens att få lönsamhet för mindre flygplan!
En i Sverige växande turistnäring skulle gynna glesbygden, vi har en natur som är mycket attraktiv för människor runtom vårt jordklot. Men – vilken politiker tror på att vi kan få dem att resa till dessa attraktiva marker med omoderna tåg som serverar plastmackor och termoskaffe! För att inte tala om “illamående-tåget” X2000! Dock – på det behöver man ju inte ens servera plastmackor.
1997 färdigställdes “Ny kurs i trafikpolitiken, slutbetänkande av kommunikationskommittén”. i dess första stycke kan man läsa att regeringen 1994 bemyndigat “chefen för dåvarande Kommunikationsdepartementet att tillkalla en kommitté med uppdrag att …… utarbeta en nationell plan för kommunikationerna i Sverige”.
Hur används detta dokument idag? Används det? Vem, vilka inom Näringsdepartementet känner till det? Vilka borgerliga politiker känner till det respektive arbetar med frågor rörande rikets kommunikationer i allmänhet och glesbygdens problematik i synnerhet? Vem bryr sig idag om dokumentets intentioner?
Dessa frågor bör besvaras före kommande val.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten