Europa börjar tröttna på Chapter 11

Publicerad den 27 september 2005
Kommentarer
USA är inte sent att använda pekpinnen mot andra regeringar när dessa uppfattas hjälpa sina företag med skattemedel. Men nu är det Europas tur att börja ledsna på amerikanarnas akuthjälp till sina flygbolag genom deras Chapter 11-förfarandet.

Med skattemedel hålls nu Delta, Northwest, United och US Airlines under armarna genom procedurer som Europa saknar. Här råder lagen om "sudden death" genom det konkursförfarande som motsvaras av Chapter 7 i USA, men som sällan används på andra sidan Atlanten.

I torsdags hördes några väl valda ord från British Airways koncernchef Rod Eddington. Han sade bland annat att "America, the land of the free, is turning itself into the land of the free ride". BA har tvingats avskeda 13.000 anställda för att orka med konkurrensen i en marknadsekonomi, medan de amerikanska bolagen göds i en ohälsosam skyddad verkstad. Genom skattepengar kan de nu attackera oss andra, i stället för att försvinna eller konsolideras.

Världen behöver inte 300 större bolag, utan endast 10-20 stycken. Att vi har så många i onödan beror på "politiska behov". Härutöver gav han också USA en känga för dess krav på amerikanskt majoritetsägande i flygbolagen, förbud för utländska bolag att flyga inrikes i USA och ett antal andra subsidier som den amerikanska regeringen delar ut till sin flygindustri, som t ex övertag av betalningen för bolagens pensionsfonder.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten