FINNAIR går skapligt – men BRAATHENS back

Publicerad den 24 augusti 2001
Kommentarer

Finnair går bra inrikes och mot Asien men känner av konkurrens och konjunkturavmattning på USA och för affärsresande generellt. Bolaget satsar nu mer på trafiken till Asien och får blir därigenom ett altrnativ för svenskar som skall österut.
Finnair redovisar en vinst för första halvåret på cirka 250 miljoner, samma resultat som för 2000. Omsättningen ökade med 5,8 och bolager transporterade fler passagerare. Kostnaderna ökade dock och det är prispress på flygbiljetter. Finnair fortsätter att investera, 2 nya Airbus 320 har tagits in i år, men olaget spår en osäker höst när det gäller efterfrågan på flyg.
SAS koncernchef Jörgen Lindegard har i media uttalat ett intresse för att förvärva Finnair.

BRAATHENS går däremot dåligt trots ökade intäkter. Förlusten för första halvåret hamnade på 675 miljoner norska kronor. Förlusten innehåller dock stora nedskrivingnar av goodwill och skattefördelar. Braathens ägare försöker nu sälja bolaget till SAS men detta stöter på motstånd hos konkurrensmyndigheten i Norge (se tidigare @irmail/artikel från Flygrevyn Express).

Enligt Braathens finns nu två lösningar varav den ena er Braathens förslag om att SAS köper bolaget. Den andre är att Konkurransetilsynet med sitt forslag och gör ingrepp i konkurrensförhållanden i Norge och att Braathens består som självständigt bolag. Båda forslagen innebärer att Braathens består som eget bolag.

För att lugna aktieägarna och bonuskunderna meddelar Braatens att man satt av medel i räkenskaprna så att bonuspoängen säkrats. Kassabehållningen den 30. juni 2001 är 862 millioner.

En orsak till de norska problemen med inrikesflygets lönsamhet är – enligt Braathens (och SAS) – den fiskala avgift på 128 kronor som tas ut av varje flygresenär vilket minskar resandet. Följden av den norska statens straffskatt på inrikesflyg kan alltså bli mindre utbud och färre alternativ genom en återreglering av det norska inrikesflyget. Är det bra för Norge?

Frågorna om konkurrens och villkor för det skandinaviska flyget diskuteras i på konferensen Flyg med Framtid i Göteborg den 20 november.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten