Flygtrafikledning upphandlas på tre kommunala flygplatser
Publicerad den 5 oktober 2010Smaland Airport (Växjö), Västerås och Örebro flygplatser har med hjälp av Länstrafiken i Örebro som första flygplatser i Sverige gemensamt genomfört en upphandling av flygtrafikledningstjänsterna.
Efter utvärdering av de inkomna anbuden har respektive flygplats beslutat att byta leverantör från LFV till ACR (Aviation Capacity Resources AB) och blir genom det även de första flygplatserna i landet som byter leverantör av flygtrafikledningstjänster.
– Det känns spännande att få en ny leverantör, och jag är säker på att flygsäkerhet, kvalité och service kommer att ligga på samma höga nivå som LFV har. För Västerås Flygplats och de andra upphandlande flygplatserna betyder det också att kostnaden för tjänsten minskar avsevärt” säger Västerås Flygplats VD Mikael Nilsson.
Kommentarer
Ja hos oss på ESOS har vi fortfarande ett underskott på FL, året om dessutom inte bara på sommaren som ESMM. Så nog finns det jobb i nuläget. Det kostar dock förstås en omskolning till radar-FL
Intressant att det finns de FL som tror på LFV i all framtid. Jag har arbetat några år utomlands och vill gärna tillbaka till Sverige och varför inte till VXO. Jag kommer att söka anställning i Sverige ifall ACR behöver personal. Förstår heller inte att LFV har plats för fler FL när deras uppdrag minskar. Är för konkurrens då det blir större efterfrågan efter duktiga FL.
Ryktet säger att minst ett av tornens flygledare inte under några omständigheter kommer att jobba för ACR. Vet inte riktigt vad det betyder men jag vet att det inte finns överskott på flygledare någostanns och ACR har ju inga “egna” flygledare.
Jag med flera kollegor är mest oroliga för vad det blir av LFV efter veckans klara besked om att konkurrensen nu är ett faktum. Tidigare också separationen från vår flygplatsdivision, Swedavia. Den stora delan av tidigare affär. Finns det en framtid för oss på LFV? Tacksam för svar då vår högsta ledning ej informerar.
Rubriken “Billigast” har tolkat allt lite för enkelt men tyvärr helt fel. ACR var ca 2,5 MSEK billigare per år än LFV för alla tre flygplatser. Om man jämför med årets och tidigare års priser som LFV debiterat så är det enorma skillnader. En avreglerad marknad är BRA!
Vet inte hur det ser ut i de berörda kommunerna men kommunpampar som till varje pris ska bestämma kanske inte alltid ser till vad som är bäst har jag sett på många ställen. De ska ha rätt bara för att de ska ha rätt. Utbildningsnivån kanske inte heller är den bästa. Lägg därtill lite avundsjuka för att flygledarna tjänar ganska bra och slutresultatet kanske inte blir så bra.
Hur kan du,Fc påstå att ACR var billigast? 600.000 dyrare snarare, men med rabatten o dom övriga 2 flygplatserna så vart “vinsten”c:à 1 mille om året delat på 3! Det är vad ni kallar avsevärda besparingar!? Vad blir lösningen då personalen försvinner? Stänga flygplatsen?? Lycka till!
När det gäller punkt 4, är du så naiv!!!
1. Ett offentligt ägt bolag måste upphandla vid en avreglering.
2. Begär ut anbuden och beslutet från Länstrafiken i Örebro, de är offentliga, och se att ACR:s anbud var lägst.
3. Flygplatserna är skyldiga att anta det lägsta anbudet.
4. Flygsäkerhetskraven är lika oavsett leverantör.
Ref. OK Intressant att LFV har utrymme för prissänkning i vissa sammanhang men i andra sammanhang aviserat för höjning av E/R avgiften med 14%!
Hur välkommen var konkurrensutsättningen för LFV?
Intressant konsultationsmöte med branschen den 21/10.
Väl mött
Intressant att OK skriver att LFV var billigare i upphandlingen. Vad har LFV då tagit betalt för tidigare år och hur mycket billigare är LFV från 2011? Är LFV lönsamma idag så att de kan sänka sina priser på den lokala flygtrafiktjänsten. Hur skall detta sluta och var sparar LFV kostnader idag så att de kan möta Olle i dörren? Vet någon mer än oss vanliga FL?
Kan tänka mig att dessa flygplatser en längre tid velat se konkurrens och då “måste” de ju nästan välja ACR. Lite inofficiella kontakter mellan ACR och flygplatschefen?
Samma “inoficiella kontakter” måste även varit i farten när man bestämde att flygledare skulle utbildas i Norrköping! Sitter inte Allard i Linköpings universitets styrelse? 🙂 You do the math!
VD´n för Västerås uttrycker att dom kommer att minska kostnaderna avsevärt. Varför valde dom då inte LFV som hade det lägsta priset i upphandlingen?? ACR ett bolag utan anställda. Flygplatschefen skall kanske anmäla sig till en flygledarutbildning själv för att klara personalläget? Lycka till du är klar om ca 2år.
Vad du måste inse är att du är en bristvara och med en utbildningskostnad på 2-3 miljoner så kan du räkna med att vara det även i framtiden! GLÖM INTE DET!
Och se till att ACR inte glömmer det! Flygsäkerhet kommer nog vara ett viktigt ord i teorin men inte i praktiken när kvartalsrapporten ska presenteras.
Så har marknadsekonomins dumheter även nått in till flygsäkerhetsområdets kärna. Att ha vinstintresset som främsta drivkraft har aldrig visat sig vara något som ökat kvalitén på ett jobb. När kvartalsekonomerna kommer in går långsiktighetens trägna säkerhetssträvan ut. Vad gäller mitt eget jobb, FL, kan jag bara anta att det kommer att bli sämre förhållanden. Ingenstans där det skett en verksamhetsövergång har personalen fått det bättre. Jmf. t.ex. hur det gått på flygplatserna.
Ska bli spännande att se hur/om LFV ska klara omställningen från det statliga trygga boet, då mamma nu är tvingad att putta ut den nu nykläckta LFV-fågeln i konkurrensen…
Tror det kan bli tufft att byta ut den skönt skräddarsydda Armanikostymen mot den standardsydda från HM.
Många (inkl mig själv) var väldigt skeptisk till vissa lågprisflygbolag då dom gjorde entre på marknaden, hur fel hade vi….?
Av nedanstående inlägg så är väl de flesta för konkurrensen inte mot?! Sen är det väl en relevant fråga huruvida ACR är rätt företag att pyssla med flygsäkerhet. Som alla avreglerade branscher som kommer den vara omogen till en början. Men nog är det postivt alltid att få fler arbetsgivare att välja mellan.
Riktig okunniga människor som skriver…
Klar det är bra med konkurrens, det begriper väl alla som förstår sig på marknadsekonomi
Det roliga är väl att ACR inte har något tillstånd av Transportstyrelsen ännu!!! Egenkontroll och safety? Högre lön kan nog FL få, ACR har ju ingen overhead, i nuläget väl bara två anställda??
Nog förändras det alltid men LFV verkar verkligen inte vara redo att anta denna utmaning.
LFVs ledning och alla småchefer därunder (som inte kritiskt granskar vad som beslutas) har inte förmågan att förmå personalen att möta dessa utmaningar. Ett flygledarhat på huvudkontoret gör inte saken bättre. Jantelagen som gör att man struntar i att flygledare flyr. Oförmåga att inse att lönerna faktiskt spelar roll och är en stor bidragande orsak till att folk flyr landet.
Världen förändras, samhället förändras, våra vanor förändras, våra tradionella näringar/ myndigheter förändras. Vill vi stå utanför och se på eller vill vi vara med i förändringen, och bidra med framåtanda och nytänkande? Ska vi göra något konstruktivt tillsammans och bibehålla en konkurrenskraftig branch, eller ska vi vara illojala, bekvämt skylla på någon, och vänta på ekonomisk undergång. Jag gillar mitt arbete som flygledare och väljer att möta förändringarna.
Mitt inlägg togs bort, förmodar att det var för kritiskt mot vissa personer inom LFV. Helt ok men min kritik mot hur LFV har sköts de senaste åren kvarstår.
Faktum är att ett flertal attraktiva europeiska länder söker flygledare just nu och det är bara en tidsfråga innan de allra flesta länder i europa återigen har en brist.
APA ger jag inte mycket för, det innebär enbart att man okritiskt ska se på när ledningen sänker LFV!
Du flygledare i Malmö kan ju söka jobb hos ACR då. Du är inte så het på den utländska marknaden då man just nu verkar vara i balans eller ha överskott på FL.
Eller förresten. ACR vill nog inte ha dig då du varken är Aktiv, Professionell eller Ansvarstagande, bara gnällig, bortskämd och verklighetsfrånvänd.
tjipp
Har följt detta med spänning sedan ACR bildades 2004. Att ACR hållit ut en skandalöst lång och motsträvig tid från politikerhåll är imponerande. Visar att ACR är ett seriöst företag. LFV är därmed ett företag i kris och hade vi varit ett AB bolag så hade vi fått stänga ner idag. Tyvärr är det så illa! ACR intåg på marknaden blir bra för alla parter, flygplatser, flygbolag, flygledare och inte minst för LFV som nu får bra verktyg att arbeta med. Lycka till säger jag till alla berörda. Well done!
Man kan ju hoppas att detta leder till att flygledare i Sverige äntligen får bättre betalt! Sverige är ett u-land i det hänseendet. Flygledarna flyr utomlands och LFV utbildar nya för 2-3 miljoner per elev. Hur smart är det?! Tror inte att just ACR är det rätta företaget att ta detta ansvar men för flygledarna är det positivt att det finns fler arbetsgivare att välja mellan.
Flygledarna på de mindre flygplatserna har aldrig varit “trötta, sjuka och överbelastade” någon gång i samband med löneförhandlingar.Det “Persona non grata” nog syftar på är händelser som utspelats sig på Arlanda och Sturup i samband med löneförhandlingar.Likväl är det de lojal, sämre betalda, flygledarna ute i landsorten som ska tvingas jobba åt ett brevlådeföretag (omsättning 95.000:- förra året) i “Lidl-anda”, dvs ACR.Man kan ju hoppas att de tre småflygplatserna nu “skitit i det blå skåpet”.
De kanske inte blir lika trötta, sjuka och överbelastade varenda gång det är dags för nya löneförhandlingar.
ACR har inte gjort något seriöst intryck på mig… Tveksam om det håller. Flygplatserna måste inse att kortsiktiga kronor kan bli miljoner i minus när de får stänga pga ATS ej fungerar.
Joo nu blir allt jättebra!! Konkurrens o alla ler saligt! Men sanningen är att det inte finns ngn vinnare i detta! Jovisst enskilda flygplatser kanske sparar en liten peng men vilka kommer vinna på detta ? Flygresenären, knappast! Nej inse att det är personalen i tornen som kommer att få kraftigt försämrade villkor!! Bojkotta ACR o få se hur ett icke certifierat bolag utan personal fixar detta!!!
Äntligen konkurrens, det har behövts länge.
Frågan är vad de ska tjäna pengar på? Dessa flygplatser är väl inte kända för att gå massor plus!? Och sen ryktas det om att flygledarna ska få högre lön, var kommmer DE pengarna från?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten