Första steget mot fler långlinjer hos SAS
Publicerad den 2 juli 2015Efterfrågan på resor till framför allt USA fortsätter att öka. Tidigare har SAS gått upp till två dagliga från Köpenhamn till New York vissa dagar och även ökat frekvenserna från Oslo till New York.
Nu är det dags för Stockholm som med en ytterligare rotation till Chicago får daglig trafik till båda destinationerna i USA. Samtidigt får Shanghai två frekvenser till och därmed går även den destinationen upp till daglig trafik.
– Den skandinaviska marknaden efterfrågar en bra tidtabell och täta avgångar. Med de nya avgångarna, förnyelsen av vår långdistansflotta och vårt breda nätverk har vi ett otroligt starkt erbjudande till både USA och Asien som vi även kommer att förstärka ytterligare den kommande tiden, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef SAS i en kommentar.
Från Stockholm till Chicago tur och retur är den nya avgången på söndagar. Från Köpenhamn till Shanghai är de nya avgångarna måndag och onsdag med retur tisdag och torsdag. Förbättringarna sker vid öppningen av vintertrafikprogrammet i slutet av oktober och betyder att SAS då erbjuder 108 avgångar i veckan mellan Skandinavien och USA och 50 avgångar i veckan mellan Skandinavien och Asien.
Det ökade antalet rotationer på befintliga destinationer är första steget mot en ytterligare utveckling av långlinjenätet i SAS. Under kommande halvåret tillförs fyra nya A330E som är tänkta att ersätta gamla A340-maskiner men tre av dem ska uppgraderas och behållas medan beslut inte fattats om när de andra ska säljas vidare. Det ger en långlinjeflotta som växer och med den kommer möjligheten att öppna fler linjer.
– SAS kunde i juni offentliggöra planer om att utöka långlinjeflottan. Planerna möjliggör i första omgången expansionen på Shanghai och Chicago och de övriga expansionsplanerna kommer att meddelas så snart som möjligt, skriver SAS i ett pressmeddelande.
Från och med vinterprogrammet som börjar 26 oktober 2015 kommer följande fem linjer uppgraderas till att ha avgångar sju dagar i veckan:
Stockholm – Chicago
Stockholm – New York
Oslo – New York
Köpenhamn – Shanghai
Köpenhamn – San Francisco
Kommentarer
Hög efterfrågan betyder högt pris och de sista biljetterna är riktigt dyra på en nästan slutsåld flygmaskin.
I alla år har SAS sugit ut 4-10’sek CPH-pax (C-klass i synnerhet) att det skall kosta mer att flyga direkt…..
Med ARN-HKG kommer fortfarande pris strategin att CPH skall betala den som betalar mest……
LH/CX är väldigt nära med deras Firstclass (limited) att konkurrera med SAS till CPH-HKG…
CPHs strategiska roll håller på att vattnas ut med mindre behov att mata till. Trafiken från Stockholm har minskat från CPH. Sedan ser det t som att ARN och OSL kommer att få US Preclearance något som varken CPH eller HEL kommer att få i denna vevan. CPH är viktigt absolut. Men dess strategiska roll är mindre viktigt. Ska Norden utvecklas måste vi ha fler än en storflygplats annars reducerar vi ner oss helt i onödan.
Hej. Känner du till organisationen Connect Sweden? Gå in på deras hemsida och titta. Ha det:-)
“Den skandinaviska marknaden efterfrågar”, säger SAS-chefen. Sverige är det största landet med en mycket stor högteknologisk exportindustri. Varför flyger då inte SAS där den ojämförligt största marknaden finns? Svaret är enkelt:I Danmark finns viljan bland politiker, myndigheter, näringsliv och organisationer att Kastrup ska förbli skandinaviens långlinjenav. Vad säger svenskt näringsliv ? Tyvärr kommer nog Arlanda till största delen att förbli en matarflygplats till Kastrup.
ikke overfokuser på Interkont. Det er fremdeles Norden og Europa-trafikken som vil forbli “Bread and butter” for SAS.
Interkont er “bare” en liten prosent av avgangene per dag.
Med den nya långlinjeinteriören är SAS bäst och modernast i Europa. SAS är ett av två flygbolag i världen som har den, Quantas är det andra bolaget. WiFi fungerar utmärkt, jag har testat.
För ekonomiklassresande har SAS en helt annan produkt än Norwegian, eftersom SAS bokar om passagerarna till andra flygbolag vid problem. Även till konkurrenter i andra allianser om det behövs.
SAS tar ett jättekliv framåt nu. Väldigt bra för passagerarna!
SK måste expandera samt erbjuda fler avgångar per vecka som de gör nu. AA/BA kör nära 30 avgångar per dag mellan London och New York. Så det finns hugade spekulanter på våra resenärer, både affärs och leisure.
SAS borde köpa fler A330E (ej NEO) då dessa kan fås snabbt och till bra pris. Även utnyttja samtliga 6 optioner på A350 omgående. De fick ju A330E samt A350 till 50% rabatt! 😀
Ett hälsotecken helt klart. SAS kanske är små på den globala marknaden men viktiga på vår skandinaviska marknad. Stockholm Hong Kong på väg till hösten och det verkar som de tre huvudstäderna kan få ytterligare destinationer. Norwegian i all sin ära men när det strular så är DY dessvärre svårare att ha att göra med.
Airbus har börjat sälja efterföljaren till A330-200 och -300 som A330-800 och -900. De går under namnet A330neo och har nya RR Trent7000 motorer, mycket lika de nya RR Trent1000 TEN som först kommer i 787-10 Dreamliner. Många andra bolag köper 787-9 för dessa rutter men behöver man inte dess extra räckvidd eller vänta på leverans så kan A330-900 vara ett billigare alternativ som man kan få snabbare.
visste inget att att Airbus har ett flyg som heter A330 800/900 …
Skulle det passa SAS ?
Du kanske tänkte på 350-800/900 ?
SAS måste expandera på långdistans och nuvarande beställningar hos Airbus bör kompletteras med A330-800/900 som passar SAS perfekt.
Sa jag möjligen någinting som många tvivlade och kastade skit på under denna artikel???????
Artikeln:
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11065#DebateAnchor
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten