God morgon Asien, god natt Europa !
Publicerad den 15 april 2005Tre tillsynes helt olika notiser surrade förbi i nyhetsflödet häromdagen:
1 En närmast dramatisk ökning av flygförbindelserna pågår mellan Indien och UK/USA.
2 Indien och Kina närmar sig varandra alltmer
3 IMF varnar Europa mycket kraftigt för vanstyre och stagnation
Indien, ett hittills mycket protektionistiskt land, har lagt om kursen ordentligt och slutit ett open skies avtal med USA. I fortsättningen kan amerikanska och indiska flygbolag flyga var de vill och hur mycket de vill mellan länderna. Britterna å sin sida kommer att med ökning fram till 2006, kunna flyga 56 gånger i veckan till Mumbai (Bombay) och New Delhi, jämfört med 19 turer förra året. Från Indien kan de indiska bolagen flyga lika många turer till UK. Avtalet är en framgång för samtliga flygbolag, men i synnerhet för Bransons Virgin Atlantic, som hittills hämmats av British Airways prioriterade linjetilldelning, skriver vår luftfartspolitiskt bevandrade krönikör Anders Lidman.
Nu i april undertecknade Indien och Kina ett “fredsavtal” rörande sina 53 år långa gränstvister. Men avtalet är mycket större än så. Det föreskriver ett närmare samarbete inom high tech, jordbruk, transporter, finansiella tjänster, utbildning, forskning, turism och kulturellt samarbete. Avtalet åtföljdes av stora proklamationer som att “Indien och Kina kan tillsammans ändra på världsordningen”. Vidare sade ländernas premiärministrar, att Indien och Kina kommer att leda världens informationsteknologi och ihop göra 2000-talet till “Asiens århundrade”. Länderna är världens två största med 2,3 miljarder medborgare. Redan tillverkas en tredjedel av världens datorer i Kina, medan Indien är i världstoppen på forskning och utveckling av mjukvarusidan, samt har sin stora konkurrensfördel i språket, engelskan.
Den internationella valutafonden IMF utpekade i veckan Europa som något av världsekonomins sjuke man. -Det går inte att hålla på att debattera 35-timmarsvecka när konkurrensen från utvecklingsländerna blir allt hårdare. En högre tillväxt är en förutsättning för att de europeiska länderna skall kunna behålla sina välfärdssystem, säger IMF.
I Sydostasien går utvecklingen rasande fort och det arbetas oerhört. Begreppet frihet knyts till arbetet och inte från arbetet som hos oss. Västeuropa, med Sverige i spetsen börjar alltmer likna det gamla Romarriket, som trött, arbetsovilligt och demoraliserat förlorade vad man haft. I Sverige beskattas alkohol skyhögt för att avskräcka folk från att dricka sprit. Med världens högsta skatter på arbete börjar nu målet i konsekvensens namn uppnås att få folk att arbeta allt mindre. Om 40 år kommer det att finnas 1 miljon fler pensionärer i Sverige som skall försörjas av färre än dem som arbetar idag.
Sydostasien, med just Indien och Kina i spetsen, växer så det knakar och samtliga flygbolag från USA och Europa med trafik till området rapporterar strålande siffror och drar en lättnadens suck över att kunna få lämnas i fred av plågorisen på hemmaplan i form av lågkostnadsbolagen. Rivalerna Airbus och Boeing far runt som tättingar från Persiska viken till Japanska Sjön, i den region som utvecklat sig själv till världens hetaste tillväxtområde. Engelskan lär inte hotas som världens kommunikationsspråk, men är man ung gör man klokt i att också lära sig Mandarin och Kantonesiska.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten