Hur går det för flynordic?
Publicerad den 17 februari 2005Vår flygande reporter ställer fem frågor till Krister Aarnio (bilden), vice VD i flynordic - som i nästa vecka går ut med sin kampanj för nya linjerna från i vår till Tallinn, München, Berlin, Dublin och Barcelona.
Hur ser bokningsläget ut för de nya linjerna?
-Vår kampanj har ju knappt börjat, så det är ju bara de som läst vår pressrelease och fått syn på linjerna på vår hemsida som hunnit reagera. Men det ser bra ut - med tanke på att kunderna väl än så länge mest av en slump har sett vi börjar flyga till de där städerna.
För någon vecka sedan när Finnair (som äger lågkostnadsaktören flynordic) presenterade sitt resultat, så noterades särskilt att flynordic haft hela 68 500 passagerare i Sverige i januari. Vad säger du om detta?
– Det var faktiskt 10 000 fler än vad vi hade budgeterat. Och februari går ännu bättre, faktiskt också på alla linjer. Vi hade ju lite problem på de nystartade linjerna till Göteborg och Umeå, men där går det också bra nu. Att alltfler flyger med oss är särskilt positivt, eftersom januari och februari brukar vara svaga flygmånader, januari dessutom med flera helgdagar och februari som är en kort månad.
Har ni några planer på ytterligare nya linjer och på fler samarbetspartners vid sidan av Norwegian?
– Det kommer säkert flera partners i Nordeuropa där vi flyger och då med bolag av ungefär samma storlek som vi själva. Det är nytt inom low cost, att också sådana bolag börjar samarbeta. Det ser vi flera exempel på i Europa.
–Men några nya linjer blir det inte nu på ett tag. Nu kommer vi att ha fullt upp med att lansera våra fem nya linjer. Kanske startar vi någon europeisk sommarflyglinje senare i vår, men med en flygning i veckan. Och i november-december kanske vi startar någon vinterflyglinje med en eller två avgångar i veckan.
Nu flyger ni både inrikes och utrikes, både affärs- och privatresenärer kan flyga lite överallt med er – kan det någon gång bli aktuellt att införa ett bonussystem som de stora reguljärbolagen har?
–Nej, inte på det sätt branschen är van vid. Och dessutom är det ju så, att inget av storbolagen som har bonussystemen ju egentligen vill ha dem. Men är av konkurrensskäl är de tvingade till det. För oss som lågkostnadsbolag är det en för stor administration att sköta ett bonussystem. Det kostar mer än det smakar.
Ni har använt er av en högkostnadsgaranti, som man undrat om det är så klokt – håller ni fast vid dessa ?
–Vi införde sådana på Göteborg och Umeå som ett motdrag mot våra konkurrenter. Men nu har vi tagit bort dem. I vart fall för tillfället. Vi är flexibla och måste vara det. Så i morgon kan vi ha infört dem igen….
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten