I dag den 1 september träder nya luftfartslagen i kraft

Publicerad den 2 september 2010
Kommentarer
Den 26 maj 2010 beslöt Riksdagen om de ändringar i luftfartslagen som hittills har hindrat andra leverantörer än affärsverket LFV att tillhandahålla flygkontrolltjänster vid svenska flygplatser.

Detta innebär att privata, kommunala och statliga flygplatser från och med idag kan upphandla flygkontrolltjänster på en avreglerad marknad.

Inom ACR är vi övertygade om att avregleringen medför massor av nya möjligheter till en effektivare produktion av flygtrafiktjänster. Vår ambition är att se framåt, tänka nytt och alltid vara öppna för idéer och vi ska bli specialister i att förstå våra kunder och deras behov.

Efter delningen av Luftfartsverket 1 april i år så drivs statens flygplatser av det nya bolaget Swedavia AB. Affärsverket LFV tillhandahåller nu mera flygtrafiktjänster på marknaden i
konkurrens.

Behovet av konkurrensutsättning av flygtrafikledningstjänster har länge varit efterfrågat av marknaden. Nu föreligger möjligheter för flygplatshållare att upphandla dessa tjänster till transparanta och marknadsmässiga priser, speciellt som flygtrafikledningstjänster är en av de största enskilda kostnadsposterna på en flygplats.

För ACR blev marknaden för flygkontrolltjänster större genom delningen och bildandet av Swedavia AB.

ACR kortsiktiga mål är att under hösten 2010 vinna upphandlingar och under 2011 driva flygkontrolltjänst vid ett antal flygplatser.

ACR har sedan vår start 2004 strävat efter att bygga upp ett starkt nätverk inom branschen och att ha goda relationer med myndigheter, näringsliv och kunder. Vårt varumärke är etablerat och ACR står nu beredda att verka skarpt på den svenska marknaden och gör nu en kraftsamling för att uppnå ett framgångsrikt marknadsinträde.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Persona Non Grata
2010-09-06 03:21

så vi slipper sjukskrivningar, trötthetssyndrom och allt annat man kan tänka sig när det är dags för löneförhandlingar igen inom LFV, ett känt och ofta använt faktum. Utpressningen kanske går mot ett slut.

pilot/lokförare
2010-09-04 12:52

Att det blir konkurens på flygledningsmarknaden kommer nog påverka lönerna för flygledarna. Men jag är ganska övertygad om att de kommer att stiga. Det är tillgång och efterfrågan som styr. Lokförarnas löner ha stigit sedan avregleringen började för 20 år sedan, piloternas sjunker. Allt av samma anledning.

Människa
2010-09-03 19:49

Är det inte så att flygledarna har levt i skyddad verkstad bokom myndigheten och även styrt över utbildningarna för att se till att de höga lönerna inte ska hotas. Det här är väll ett fall för alla flygledare i den aspekten. Nu blir det konkurrens på marknaden och lönerna kommer att prövas precis som för piloterna.

k
2010-09-03 14:48

Är detta en nyhet från redaktionen eller reklam direkt från ACR? ACR har ingen erfarenhet av att bedriva flygtrafiktjänst. Det är fakta! Och PeterPilot, vad menar du med att det bara är Spanien kvar?

JO
2010-09-02 20:22

Verkar som L vet mer om ACR än de flesta. Jag har bara hört goda vitsord om detta bolag. De har hållit ut under 5 år medan myndigheter bromsat avregleringen. Imponerande!

Vi flygledare bör vara jätte glada och förväntansfulla över att ett företag vill in på vår marknad. Vår arbetsgivare måste spara pengar och det tal om höga siffror och detta kan bara leda åt ett håll.

Hört att ACR nyligen anställt flera flygledare och personer från styrelsen. Det verkar seriöst från mitt synhåll.

L
2010-09-02 18:34

ACR, ett företag som vi inom branchen skakat på huvudet åt sedan de började. Ingen personal & inga goda vitsord. Vem tror de vill jobba för dem?

F ö så ska det bli intressant att se ifall ngn tror sig kunna göra pengar på lokal flygledning i Sverige. Så långt har ingen gjort det för så här långt har det i stort sett utförts till självkostnadspris på de flesta ställena.

Jan
2010-09-02 16:34

http://www.acr-sweden.com. Ett otroligt spännande bolag som velat få till en fungerande marknad sedan 2005/06. Hoppas de lyckas!

Smurfen
2010-09-02 15:14

Jag läser ACR 5 ggr i artikeln men inte någonstans finns det att läsa vad det är för något. Någon som kan förklara det för den oinvigde?

PeterPilot
2010-09-02 13:34

Da var det bara Spanjackerna kvar. Statligt anstallda, samre engelska an en Svensk lagstadieelev, €200,000 i inganslon, slutlon det dubbla.

Det ar rent livsfarligt att befinna sig i spanskt luftrum, sarskilt nu da de krigar med staten om sina villkor genom att ytterligare (hur det nu var mojligt) forsamra servicen for oss pa flygbolagen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten