Ingen resegaranti för FlyMe-kunder
Publicerad den 2 mars 2007Resenärer som bokat flygresor med det konkursbegärda FlyMe kan inte hoppas på någon ersättning från den statliga resegarantin hos Kammarkollegiet.
FlyMe har vid en bedömning tidigare inte ansetts sälja paketresor, eller paketliknande resor, vilket krävs för att garanti skulle ställas av bolaget. Därmed har heller ingen garanti ställts och inga pengar finns att hämta där för drabbade kunder.
"Vi begärde tidigare in uppgifter från FlyMe och som det såg ut då så anordnade man inte paket- eller paketliknande resor, så ingen garanti skulle enligt våra regler ställas", säger Kerstin Björkholm, enhetschef på Kammarkollegiet, till Flygtorget @irmail.
Gränsdragningar mellan vad som är en paketresa eller inte är inte alltid så lätt.
En resa med flyg och hotell är en paketresa, vare sig den sker med charterflyg eller reguljärflyg om paketets säljs av samma svenska reseföretag eller flygbolag. En s k charterstol, endast flyg med ett charterbolag, omfattas också av garantin.
Men om ett flygbolag säljer biljetter och man t ex på nätet klickar sig till att köpa hotellövernattningar, men från en annan leverantör, så betraktas det inte som ett paket.
"Då är det ju uppenbart att man köper hotell från någon annan, man har alltså ett avtal med ett helt annat företag", säger Kerstin Björkholm.
På Kammarkollegiets hemsida www.kammarkollegiet.se kan man se vad lagen säger och vilka företag i flyg- och resebranschen som ställt garanti i enlighet med lagen om resegaranti.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten