Konsultation med LFV och LS den 30 maj – rapport
Publicerad den 4 juni 2007
Ekonomi- och Avgifts-konsultationer med LFV och Luftfartsstyrelsen (LS) den 30 maj – koncentrat från mötena - Rapport.
Kompletta mötesnoteringar kommer att läggas ut på SFR NYTT så snart de är klara.
LFV
LFV erfar en långsam tillväxt på antalet flygresenärer i år per den 15 maj, totalt ca 4%.
Antalet Utrikespassagerare har ökat, men inrikes har minskat. Tendensen tros fortsätta under året.
Positiva faktorer är att flera flygbolag avser att öka produktionen i höst/vinter.
Osäkerheterna är SAS strejk, LFV/ANS löneförhandlingar, klimatfrågan och oljepriset.
Negativa för LFV är bla.a att Ryanair ökar – men inte på LFVs flygplatser-, ränteläget, SJ och att det inte blir några kapacitetsökningar i sommar.
LFVs ekonomi är bättre januari – april än i fjol. Intäkterna högre och kostnaderna lägre. Resultat +143 Mkr (101). Årsresultat på ca + 500 Mkr tros nås.
Rysare är att avkastningsräntan för pensionskostnader är underfinansierade om ca 1,5 miljarder kronor! Vi får mer information om den delen i höst och hur det problemet kommer att lösas. (Avkastningskravet på LFV måste sänkas!)
LFV ANS Costbase
Problemet – som sagt ovan – de pågående löneförhandlingarna och pensionskostnaderna. Lönerna i Norge och Danmark nästan de dubbla mot i Sverige.
Trafikledarkapaciteten under sommaren ser riktigt dyster ut – såvida inte löneförhandlingarna går i lås inom kort. ANS erbjuder (fantasiartade) ersättningar för att FL skall skjuta delar av sina sommarsemestrar till senare på året.
Volymerna trafik i Östersjön mycket viktig!
Det var ett felaktigt beslut att ställa in utbildningen av flygledare i början på 2000-talet. Nu skall 100 elever tas in – och då måste det investeras i utökade lokaler i skolan.
ANS avgifter 2008
Cost Base 2006 35,94 Euro
Cost Base 2007 prognos 41,00
Cost Base 2008 prel. 43,69
LFV Flygplatsavgifter
– ARN har sänkt TNC-avgiften med 50% (en droppe i havet!)
– PRM-kostnader kommer inte att tas ut
PLANER att diskutera i höst:
– Planeras att sänka startavgiften men att införa en CO2-avgift i stället = intäktsneutralt för LFV
– Planeras att öka bulleravgiften på ”känsliga” flygplatser nattetid, te.x Umeå
– Reducerad avgift för transferpassagerare (hur sjutton ska det gå till)
– Ombalansera genom att sänka startavgift och öka passageraravgift
LFV Dan Lundvall sammanfattade på följande sätt:
LFV arbetar med ständiga effektiviseringar.
Ägarnas krav måste uppfyllas, men målet är att sänka avgifterna, vilket LFV gjort med 100 Mkr i år (Arlanda och Landvetters utrikestrafik). Helst vill LFV sänka avgifterna.
LUFTFARTSSTYRELSEN (LS) avgifter

GAS –avgiften kommer att höjas den 1 november från 30 kronor per passagerare till 32,50 kronor per passagerare.
Kunde konstateras att kostnaderna för security har ökat dramatiskt under året från budgeterade 440 Mkr till 530 Mkr, det vill säga 90 Mkr!
LFV skyller på det nya regelverket för vätskor, men det är nog inte hela sanningen. De största ökningarna är inom LFVs flygplatser och i synnerhet på ARN och GOT där kostnaderna tycks ”skena”.
Stor risk för ytterliggare avgiftshöjning senare under 2008 såvida inte kraftfulla åtgärder vidtas.
Myndighetsavgiften:
Sedan 1 juli 2006 är avgiften 7,50 kronor per passagerare och den kommer att bli kvar på den nivån tills vidare.
Inspektionens avgifter:
En översyn av avgifterna pågår. Projektet med översynen har påbörjats och avslutats och påbörjats igen. Nu är i princip tre (3) av de nio (9) produktområdena analyserade och klara, nästan. De slutliga siffrorna inte fastställda.
På mötet sades i alla fall att taxorna för de tre (3) första områdena kommer att introduceras från och med 1 augusti i år, 2007. Det sades innebära sänkning av samtliga taxor – till glädje för de mindre flygfartygen/företagen.
Per den 1 januari 2008 kommer samtliga taxor att vara klara och prissatta.
Vimsigt värre.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten