Kort rapport från ÅRSMÖTET Torsdag 6 november 2008
Publicerad den 19 november 2008Ett alldeles särskilt stort tack riktar vi till ALLA SPONSORER och till Bengt Billing som organiserade den fina middagen och Wilhelm Jansson som organiserade Flygtorgets ”mingel”.
Sponsorerna var:
Air BP, via Birgitta Sandström
Patria Helicopters AB, via Thomas Järlinge
Heliflight, via Linda Sandberg
Inter Hannover, via Göran Forsberg
Houlder Insurance Brokers, via Derrick Pitcher
Nova Consult A/S, via Tore Moskvil
Michael Savbäck AB, via Sara Holmgren
West Air Sweden AB, via Gustaf Thureborn
Willis AB, via Jon Petursson
Här finner ni länkar till de olika presentationerna:
SHSAT Reducera haverifrekvensen, Martin Bernandersson
Regelutveckling inom helikopterområdet, Ragnar Boge
Transportstyrelsen, Staffan Widlert
Luftfartsstyrelsen, vad händer 2009, Lena Byström Möller
LFV och framtiden, Dan Lundvall
Helikoptersektionens möte på förmiddagen
Evert Lyckeborg – helikoptersektionens ordförande – hälsade deltagarna varmt välkomna samt öppnade mötet.
– Valberedningens förslag genomgicks och godkändes inför eftermiddagens beslut.
– Helikopterflygsäkerhetsprojektet SHSAT diskuterades ingående. Framfördes från flera mötesdeltagarna att SFR borde fortsätta sitt engagemang i projektet samt ersätta hittills utförda konsulttimmar. Uppdrogs till styrelsen och förbundskontoret att försöka utverka sponsringspengar från t.ex försäkringsbolag samt Luftfartsstyrelsen för det fortsatta engagemanget i projektet. Därefter skall medlemmarna i hkp-sektionen informeras om kostnaderna för projektet och ges möjlighet att besluta om en fortsättning samt om ersättning till Evert Lyckeborg för utfört arbete i projektet.
Framfördes också önskemål om en översyn av formuleringen i stadgarna betr projekt för att undvika framtida problem.
– Flygsäkerhet vid kraftledningsinspektioner: Svensk Energi AB och Luftfartsstyrelsen har gemensamt startat en projektgrupp för att se över samt förbättra flygsäkerheten vid kraftledningsinspektioner från luften. SFR har efter vår förfrågan inbjudits att delta i projektet. Evert o Per har deltagit på ett första introduktionsmöte för att sedan överföra projektet till helikoptersektionens Operativkommitté.
– EHA: Lennart Pihl har inkommit med en rapport från EHAs council-möte i oktober. EHAs verksamhet har stort sett legat nere de senaste två åren, men nu är en ny organisationsstuktur med omfattande förbättringar på gång. Årsmötet uppdrog till styrelsen att bearbeta materialet samt återkomma till medlemmarna med förslag hur ett fortsatt SFR-engagemang kan se ut.
– Flygtorget AB: Per beskrev bakgrunden till införskaffandet av Flygtorget samt vissa utvecklingsidéer.
– Kritik: Några kritiska röster har höjts där medlemmar upplever att ha kommit i skymundan från trafikflygföretagen. En formell felhantering i samband med utdebitering av extra avgift för SHSAT-projektet har skapat viss irritation.
– Beröm: Flera medlemmar framförde beröm till SFRs styrelser och förbundskontor och att nyttan av föreningen är stor.
– Vad skall SFR arbeta med: Från förbundskontoret uppmanar vi medlemmar att komma med idéer och synpunkter på frågor som önskas bearbetas. Detta för att tillvarata helikopterföretagens intressen i större omfattning.
– Medlemsvärvning: Årsmötesdeltagarna önskar se en mer aktiv medlemsvärvning och uppdrog till styrelse samt förbundskontoret att utforma en skrivelse att tillsända lämpliga företag med erbjudande om medlemskap. Medlemsföretagens insatser och hjälp för att värva medlemmar är också väsentlig.
Flygsäkerhetsprojektet EHEST/SHSAT: Martin Bernandersson/Luftfartsstyrelsen
450 haverier under åren 2000-2005 skall analyseras varav 186 nu är avklarade, vilket innebär att projektet har en bit kvar till halvvägs. Det Nordiska teamet bestående av representanter från Finland, Norge och Sverige medverkar i det europeiska teamet. EHA är också representerade på ett Danskt mandat. Evert Lyckeborg ingår i det svenska teamet. Martin berättade vidare att en ”Action plan” skall tas fram lite längre fram i projektet.
Från årsmötet framfördes synpunkter på olika sätt:
– Kompetens från mindre bolag måste ingå liksom personer i bolagsledande befattningar.
– Lösningar med ”nya burkar” är vi också rädda för
Martin välkomnar såväl nya som fler personer att delta i analysteamet liksom synpunkter av olika slag.
Se vidare Martins bilder.
Regelutveckling inom helikopterområdet: Ragnar Boge/Luftfartsstyrelsen
På grund av tidknapphet fick Ragnar mycket kort tid för sitt framträdande.
Ragnar är bekymrad över framtiden då EASA tar över helt med nya EU OPS vars utformning mest är producerat av jurister utan erfarenhet från praktisk operation.
Vi har dock möjlighet påverka regelverket inför remiss 2010 och införandet i april 2012.
Vid Luftfartsstyrelsens FC-möte för helikopter den 11-12 december kommer Ragnar att informera om övergången till EASAs regelverk.
Se vidare Ragnars bilder.
Gemensamt för båda sektionerna – SFR – under eftermiddagen
SFRs föreningsstämma, de stadgeenliga frågorna:
Jan Palmér valdes till mötesordförande och Ingrid Reineholm till sekreterare.
Röstlängd upprättades.
Ordföranden och Ulf Cassel utsågs att justera dagens protokoll.
Konstaterades att mötet utlysts på behörigt sätt.
Styrelsens verksamhetsberättelse avseende tiden från föregående årsmöte hade utsänts och Förbundsdirektören gav några ytterligare kommentarer.
Revisorernas berättelse för bokslutet 2007 drogs samt godkändes.
Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
Föreslagen mycket slimmad kostnadsbudget för 2009 godkändes. Beslutades även att bibehålla nivån för serviceavgifterna i HFR/TFR Service AB. I och med utträdet ur föreningen Svenskt Flyg innebär det ett överskott i budgeten. Uppdrogs till styrelsen och förbundskansliet att beräkna kostnaderna för planerade projekt.
Ordföranden informerade om händelserna kring övertagandet av Flygtorget AB samt det slutliga kontraktet med föreningen Svenskt Flyg.
Val av Ordföranden, ledamöter samt revisorer förrättades och beslutades:
Styrelseledamöter
Trafikflygsektionen Helikoptersektionen
Jan Palmér, ordf Evert Lyckeborg, Ordf
Anders Fred, Novair AnneMarie Bernelind, Arlanda hkp Bengt Roswall, Malmö Av Martin Pihl, Laroy Flyg
Gustaf Thureborn, West Air Henry Hansen, Scand Medicopter
Jan Bergling, Air Express Henrik Morin, WestHelicopter
Övriga funktionärer redovisas i protokollet som kommer att finnas tillgängligt på nätet under nov månad.
Beslutades att nästkommande årsmöte skall hållas förslagsvis sent i november eller början december månad i Stockholm. Styrelsen fastställer dag för årsmötet.
SFRs medlemskap i föreningen Svenskt Flyg avslutas per den 31 december 2008.
Ett framtida samarbete med Transportgruppen /FlygA kommer att diskuteras.
Ordföranden avslutade stämman.
Efter föreningsstämman – dagens föredragshållare
2009 ett år med stora förändringar inom Svensk Luftfart
Transportstyrelsen skall leda all trafik: Staffan Widlert /Generaldirektör
Staffan inledde med att säga ”det är kul att starta en myndighet – frågan har varit på tapeten länge”. Att luftfartsinspektionen skildes från LFV var självklart. Att t ex själv ge sig dispens för fartkamerors placering är inte bra. Nu kan trafikslagen lära av varandra. Effektiviseringar och regelförenklingar skall vara en ledstjärna. Vidare sa Staffan att ”i grunden är det inte bra med regler, de borde åtminstone vara färre”. Samverkan mellan trafikslagen är bra och viktig – men det gäller att hålla rollerna isär.
På fråga om vilka besparingar som kommer att göras svarade Staffan ”sammanslagningen är inget besparingsprojekt” och att ”avgiftsfinansiering kommer att gälla även i fortsättningen och införas för de övriga trafikslagen”. På frågor om EASA och den kommande, allt större EU-styrningen, svarade Staffan ”lämpligt med regler som tillämpas av alla”.
SFR önskade Staffan god framgång med sitt arbete i den nya myndigheten.
Flygavdelningen inom Transportstyrelsen: Lena Byström Möller/Luftfartsdirektör
Lena började med att presentera sig själv. Hon är jurist och före detta domare och har arbetat inom kriminalvården, mm. Hon har verkat inom Luftfartsstyrelsen i tre år och varit stf GD den senaste tiden.
Nu är hon GD i Luftfartsstyrelsen och från januari 2009 Luftfartsdirektör inom Transportstyrelsen.
Luftfartsavdelningen inom Transportstyrelsen kommer att omfatta 225 medarbetare. Av dagens 285 medarbetare kommer 60 personer att övergå till Transportstyrelsens huvudkontor. Alla medarbetare har erbjudits gå över till nya myndigheten.
Arbetet inom den svenska myndigheten minskar inte – trots att Brysselkontoret tar över mer och mer. Vidare sa Lena att ”tillsyn sköts bäst nationellt – kanske blir den svenska myndighetsdelen en filial till EASA – eller tvärt om”.
Vi kan förvänta oss mängder med nya regler och utökad tillsyn.
Se Lenas bildspel som är mycket omfattande!
LFV och framtiden, en översikt inför 2009 : Dan Lundvall/Marknadsdirektör
Dan är bekymrad över att Infrastruktur-proppen, som kommer under nästa år, inte tillvaratar flygets intressen. Dan saknar också en ordentlig analys varför inrikesflyget minskar. Tidigare nedgång i flyget berodde på terroristskräck, nu upplever vi en finansskräck.
Sterlings konkurs innebär 5% mindre intäkter till LFV. 2009 förväntas bli ett mycket dåligt år och någon utplaning förväntas inte förrän 2010.
På SFRs fråga om LFV ANS kostnadsökningar svarade Dan något undvikande att dessa huvudsakligen beror på stora löneökningar när de svenska flygledarlönerna närmar sig de europeiska samt ytterligare avsättningar för pensioner.
De minskade öppethållandetiderna på LFVs flygplatser berördes också. Extra öppethållande för frakt-, helikopter- och taxiflygföretagen innebär stora kostnader beroende på dilemmat med kollektiv- och löneavtalen. Extra öppethållande är nu i alla fall prissatta enligt Dan.
SFR fortsätter med arbetet för att förbättra öppethållandetider.
Se vidare Dans bilder.
Avslut
Vid 17-tiden tackade ordföranden, Jan Palmér, deltagarna för dagens arbete samt avslutade årsmötet.
Därefter samlades vi traditionsenligt till mingel och uppfräschning av torra strupar.
Frågesporten var som vanligt medelsvår och ingen fick alla rätt, däremot hade många sex rätt.
Lite senare tog vi gemensamt, i lång rad, en promenad neråt Östermalmstorg för att smyga in på Östermalmshallen där vi avnjöt en fantastisk middag. Tack sponsorerna!
Under middagen avtackades de avgående styrelseledamöterna:
Anders Bernelind, Knut A Solberg, Marie Johansson och Siw Grinde
Bertil Johansson gratulerades i efterhand till sina 80 år fyllda
Ragnar Boge, som inom kort blir pensionär, tilldelades HFRs förtjänsttecken.
2008-11-18 PT
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten