Långlinjepremiär till Mexiko från Jönköping

Publicerad den 4 februari 2014
Kommentarer
De regionala flygplatserna är alltmer intressanta för researrangörerna. Igår gick en Airbus A330 från Jönköping till Mexiko och flygplatsen räknar med minst en långlinjeflygning per år i framtiden.

En flygning från Jönköping – Mexiko tillhör inte vanligheterna men i går morse lättade en Airbus A330-200 från Thomas Cook för den tredje långlinjen i ordningen från Jönköping.

– Ja, tidigare har vi haft två flygningar till Thailand, också med Thomas Cook men det här var första gången långlinjen gick västerut, till Cancun, säger Herman Larsson, marknadschef på Jönköpings flygplats till Flygtorget.
         
Banan i Jönköping är 2 200 meter lång och har inte kapacitet för en fulltankad A330 som därför var slingad via Oslo, dels för tankning, dels för besättningsbyte och fler passagerare. Det har också krävts ett omfattande förarbete för att få en säkerhetsbevisning från Transportstyrelsen inför flygningen.

– Det handlar framför allt om hur flygplanet ska röra sig på marken, vilken uppställningsplats vi har, att den måste vända på banan vid taxning, jetblast och liknande. Nu har vi fått ett tillstånd för tio rörelser.
         
Allt pekar på att flygplatsen får användning för det tillståndet. De regionala flygplatserna har blivit allt mer betydelsefulla för researrangörerna som lägger långa serier med charterflygningar ute i landet. Målsättningen är att ha en eller två långlinjer från Jönköping varje år men det är på de övriga destinationerna, Kanarieöarna och Medelhavet som de stora ökningarna i Jönköping finns.

– Där har Fritidsresor gått i bräschen och lagt en Jet Time maskin här som flyger rättvända turer, både till Gran Canaria och Teneriffa. Den typen av utveckling är en glädje för alla regionala flygplatser i landet och stor skillnad mot förr när chartern nästen uteslutande gick från de tre stora flygplatserna.

Skriv en kommentar

Kommentarer

DK
2014-02-05 07:12

…gick till Oslo-Örebro

Return
2014-02-04 21:12

Vart gick returen?

Mange
2014-02-04 20:00

Ang TOM – På returen var det enligt Mexikansk media närmare 300 mexikaner ombord. Så där var det inga problem.

Tom
2014-02-04 18:54

Svårt att tänka mig att det satt fullt med mexikanare på retur flighten eller hada man ordnat uppehållstillstånd till en full lastad Airbus med mexikanare?

Flygkunnig2
2014-02-04 17:06

..forts.
Upptagningsområdet för Jönköpings flygplats är bra mycket större än själva staden.
Middle of nowhere…? Nej!
I sådana fall är alla flygplatser in the middle of nowhere.
T ex arlanda då den ligger i Sigtuna kommun….

Flygkunnig2
2014-02-04 17:01

SJ för den som tycker det är bättre har alltid gått i underskott men fått detta underskott täckt av skatten från dig och mig. Detta är bra mycket större än de miljoner ni skriver om här avseende Jönköpings flygplats.
Detta är i grund och botten ett långsiktigt projekt som bär sig
på sikt.I övrigt var det 178 glada charterresenärer (kanske din granne) som klev på på A330:an.

Jösses
2014-02-04 15:53

Varför tog man inte en Airbus 380 på en gång ävan fast den nästan var 50 resenärer?
Vilket spektakel!

Vet lite mer
2014-02-04 15:48

Bimannen: nu va det ju inte riktigt 50 pers utan 178 pers som klev på i Jönköping.
Läs mer här: http://www.jnytt.se/forsta-planet-till-mexiko-i-luften

Mika
2014-02-04 12:27

Den här linjen i fråga är ju givetvis inte den enda som trafikerar Jönköpings flygplats. Det finns betydande mervärden för regionen att ha en flygplats runt knuten..

Katten Malmö
2014-02-04 08:57

Du kanske ska ta en tur till Mexiko och bli lite gladare 🙂

Bimannen
2014-02-04 08:52

Under tiden så betalar Jönköpings skattebetalare underskottet på 16 miljoner 2013 för att 50 pers ska kunna åka (nästan) direkt till Mexiko.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten