Långlinjepremiär till Mexiko från Jönköping
Publicerad den 4 februari 2014En flygning från Jönköping – Mexiko tillhör inte vanligheterna men i går morse lättade en Airbus A330-200 från Thomas Cook för den tredje långlinjen i ordningen från Jönköping.
– Ja, tidigare har vi haft två flygningar till Thailand, också med Thomas Cook men det här var första gången långlinjen gick västerut, till Cancun, säger Herman Larsson, marknadschef på Jönköpings flygplats till Flygtorget.
Banan i Jönköping är 2 200 meter lång och har inte kapacitet för en fulltankad A330 som därför var slingad via Oslo, dels för tankning, dels för besättningsbyte och fler passagerare. Det har också krävts ett omfattande förarbete för att få en säkerhetsbevisning från Transportstyrelsen inför flygningen.
– Det handlar framför allt om hur flygplanet ska röra sig på marken, vilken uppställningsplats vi har, att den måste vända på banan vid taxning, jetblast och liknande. Nu har vi fått ett tillstånd för tio rörelser.
Allt pekar på att flygplatsen får användning för det tillståndet. De regionala flygplatserna har blivit allt mer betydelsefulla för researrangörerna som lägger långa serier med charterflygningar ute i landet. Målsättningen är att ha en eller två långlinjer från Jönköping varje år men det är på de övriga destinationerna, Kanarieöarna och Medelhavet som de stora ökningarna i Jönköping finns.
– Där har Fritidsresor gått i bräschen och lagt en Jet Time maskin här som flyger rättvända turer, både till Gran Canaria och Teneriffa. Den typen av utveckling är en glädje för alla regionala flygplatser i landet och stor skillnad mot förr när chartern nästen uteslutande gick från de tre stora flygplatserna.
Kommentarer
…gick till Oslo-Örebro
Vart gick returen?
Ang TOM – På returen var det enligt Mexikansk media närmare 300 mexikaner ombord. Så där var det inga problem.
Svårt att tänka mig att det satt fullt med mexikanare på retur flighten eller hada man ordnat uppehållstillstånd till en full lastad Airbus med mexikanare?
..forts.
Upptagningsområdet för Jönköpings flygplats är bra mycket större än själva staden.
Middle of nowhere…? Nej!
I sådana fall är alla flygplatser in the middle of nowhere.
T ex arlanda då den ligger i Sigtuna kommun….
SJ för den som tycker det är bättre har alltid gått i underskott men fått detta underskott täckt av skatten från dig och mig. Detta är bra mycket större än de miljoner ni skriver om här avseende Jönköpings flygplats.
Detta är i grund och botten ett långsiktigt projekt som bär sig
på sikt.I övrigt var det 178 glada charterresenärer (kanske din granne) som klev på på A330:an.
Varför tog man inte en Airbus 380 på en gång ävan fast den nästan var 50 resenärer?
Vilket spektakel!
Bimannen: nu va det ju inte riktigt 50 pers utan 178 pers som klev på i Jönköping.
Läs mer här: http://www.jnytt.se/forsta-planet-till-mexiko-i-luften
Den här linjen i fråga är ju givetvis inte den enda som trafikerar Jönköpings flygplats. Det finns betydande mervärden för regionen att ha en flygplats runt knuten..
Du kanske ska ta en tur till Mexiko och bli lite gladare 🙂
Under tiden så betalar Jönköpings skattebetalare underskottet på 16 miljoner 2013 för att 50 pers ska kunna åka (nästan) direkt till Mexiko.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten