Maersk-Air satsar i Danmark – men lämnar Baltikum

Publicerad den 6 februari 2004
Kommentarer

Maersk Air startar upp hela elva nya linjer från Köpenhamn till sommarsäsongen. Samtidigt införs ett priskoncept med fyra olika kategorier beroende på det benutrymme resenären väljer - small, medium, large eller X-large. Small är ett lågprissäte med 70 centimeter från ryggstöd till ryggstöd. X-large innebär att passageraren får hela 90 centimeter, plus en 50 procent bredare stol.

När nyheterna presenterades på Kastrup i Köpenhamn sade Maersk Air att bolaget  inom två-tre år ska vara Danmarks ledande flygbolag. Eftersom framför allt södra Sverige är intressant för Maersk Airs till sommarens totalt hela 28 flyglinjer ut från Köpenhamn fortsätter bolaget med sin starka marknadsföringskampanj i södra Sverige.

-Sammantaget är detta den största satsning Maersk Air någonsin gjort - och det kommer inte att stanna med detta, säger Maersk Airs Sverigechef Robin Schoug.

Men vi hoppas och tror också på ett ökat intresse för våra flyg också från övriga Sverige där vi ju samarbetar med SAS och Skyways för anslutningsflyg, säger Robin Schoug. Maersk Airs elva nya linjer ut från Köpenhamn från och med den 29 mars är: Madrid, Alicante, Malaga, Palma de Mallorca, Las Palmas, Paris, Nice, Bordeaux, Toulouse, Lyon och Marseilles.


Hur påverkas Maersk Air av Nordic Airlink´s kraftfulla satsning på linjen Stockholm- Köpenhamn?


Inte på något annat sätt än positivt. Alla bolag som flyger till Köpenhamn är positivt för oss eftersom passagerarna därifrån kan flyga vidare med oss.


Har ni några egna planer på att flyga Stockholm-Köpenhamn?


Nej. Men vi flyger ju redan Stockholm-Billund.


Hur hårt drabbades Maersk Air genom att ni har tappade stora charterkontrakt till Sterling och SAS/Snowflake?


Vi tappade charterkontrakt med Apollo och Star Tour (danska delen av Fritidsresor) och de är ju stora arrangörer. Men genom detta frigörs också flygplan. Vi lämnar nu därför tillbaka våra 737-500 och dessa ersätts så att vi nu bara flyger med 700-serien.


Men frågan är hur länge Maersk Air ämnar fortsätta flyga Boeing. Det danska nyhetsbrevet Travel People påstod nämligen så sent som i början av veckan att Airbus-plan i serien 319-321 står högst på Maersk Airs VD, Finn Oelunds, framtida önskelista.


Med Estland, Lettland och Litauen som nya EU-medlemmar från den 1 maj har det i branschen undrats över om Maersk Air helt lämnat Baltikum i och med att man i höstas sålde sin 49-procentiga ägarandel i Estonian Air till SAS.


Hur ser ert framtida engagemang i Baltikum ut?


-Vi har inga planer alls där. När vi sålde Estonian till SAS lämnade vi Baltikum.


Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten