Mats Jansson: Situationen är allvarlig

Publicerad den 14 augusti 2008
Kommentarer
SAS vd varnar för sämre tider och presenterar ett minusresultat i delårsrapporten, som ändå är ett bättre resultat än väntat. För att klara krisen ska bolaget spara ytterligare 400 miljoner kronor, vilket bland annat innebär att 500 tjänster försvinner och fler flygplan tas ur trafik. Mats Jansson säger att det inte råder något tvivel om att situationen inom flygindustrin är allvarlig och förmodligen den svåraste någonsin.

Vinsten före skatt som SAS-koncernen redovisar är minus 106 miljoner kronor. SvD skriver att den väntade vinsten före skatt var minus 629 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

I kommentarerna till delårsrapporten skriver Mats Jansson att orsakerna till resultatförsämringen, 262 miljoner kronor före engångsposter, är väl kända: snabbt stigande bränslepriser till rekordnivåer kombinerat med en försvagad konjunkturutveckling och överkapacitet på marknaden.

– Det är en mycket utmanande situation och att hantera den är huvudfokus för SAS-koncernen och hela flygbranschen, skriver Mats Jansson.

Resultatet innebär att SAS måste dra ner på kostnaderna. Ett sparpaket som introducerades i samband med årets första kvartalsrapport, kallad Profit-2008, ska förstärkas med 400 miljoner kronor.

Totalt ska SAS spara 1,5 miljarder kronor under 2008. Sammantaget försvinner 2500 jobb inom koncernen, det vill säga ytterligare 500 utöver de som tidigare kommunicerats.

SAS har beslutat att dra ned kapaciteten med ytterligare sju flygplan, vilket innebär en total neddragning med 18 flygplan, vilket motsvarar en neddragning i koncernen med totalt 33 flygplan.

– Åtgärderna skall ses i ljuset av en förväntan om ytterligare ekonomisk avmattning under 2008 och 2009, skriver Mats Jansson.

Ett långsiktigt åtgärdsprogram, Strategi 2011, kommer tvinga SAS till nya kostnadsprogram under 2009-2011 på motsvarande 3 till 4 miljarder kronor, skriver SvD.

S11, som strategiprogrammet också kallas, ska förändra kulturen i koncernen och leda till nöjdare kunder. Mats Jansson skriver att det ska ske genom bland annat stabilare leveranskvalitet och kontinuerliga produktförbättringar.

– Det är glädjande att konstatera att såväl punktligheten som regulariteten nu är den bästa på många år. Scandinavian Airlines var bäst i Europa på ankomstpunktlighet under andra kvartalet 2008.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten