Miljöpartiet: Ta bilen till Luleå

Publicerad den 27 januari 2006
Kommentarer
Miljöpartiet höll presskonferens kring Flygskatten den 26 jan. Förutom flygtorget @irmail var Ekot där, resten av media föredrog KU-förhören. 

Den största anledningen till att denna presskonferens var utlyst, var att mp man sett den fullständigt nedgörande kritiken som man fått i remissomgången och att "man ville föra fram fakta som inte kommit fram i promemorian och på annat sätt".

Lennart Olsson (politisk sakkunnig på finansdepartementet) och Maria Wetterstrand (språkrör) redovisade mp’s "fakta" för CO2 och "övriga" utsläpp per olika trafikslag. Underlaget är hämtat från SAS, Ryanair och My Travels hemsidor samt från de övriga transportslagens hemsidor där utsläppsvärden redovisas.


Enligt redovisningen hade flyget den största växthuseffekten alla kategorier. Men att bilen är bättre ur miljösynpunkt för en resa från Stockholm till Luleå var en intressant uppgift i sig!

Emellertid är mp tydligt positiva till en Handel med utsläppsrätter även för flyg, men införandet kan stöta på patrull i Europa och resten av världen och det kommer i vilket fall att ta tid, enligt mp. Därför måste vi in med denna skatt (“England och Frankrike osv har/ska införa den” vilket sågs som ett föredöme).

Dock ska man tydligen “avskaffa” flygskatten när Handeln införs ! Det som verkligen oroar mp är det Folkflyg “som alla talar sig varma för”. Det ökar flygandet i alldeles för stor utsträckning och någpn form av begränsning krävs. mp logga

Enligt en av mp’s tabeller kan man räkna ut den kvot som varje person “ska få använda” om vi ska uppfylla Kyoto-avtalet. Den visar att vi måste begränsa vårt flygande. Då är vi inne på en planekonomisk modell som mp troligen vill ha, nämligen att varje person får en viss kvot att flyga upp varje år med olika värden beroende på typ av resa.

På en fråga till Maria Wetterstrand vad hon ansåg om det faktum att flyget redan “i stort sett står för alla sina kostnader” inkl infrastruktur, trafik, säkerhet, security och terror bekämpning, vilket inte “alla” trafikslag gör, blev det stående svaret att “flyget inte betalar sina miljökostnader!”.

Kanske flyget ska begära en egen “skatteväxling” inom det avgiftssystem flyget redan har och kalla en stor del  för “miljöavgift”, för det berkar vara det enda som räknas. Detta skulle kanske tillgodose mp’s krav !? 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten