Nordic Air Sweden startar trafik från Skellefteå

Publicerad den 22 februari 2013
Kommentarer
Direkt från Skellefteå till London och Köpenhamn med en Embraer 170. Det blir verklighet när Air Sweden startar linjetrafik från norra Sverige till London och Köpenhamn.

Nordic Air Sweden ska knyta samman Norrland och Lappland med ett utvalt antal destinationer i Europa. Resenärer i Arvidsjaur, Gällivare och Hemavan får då genomgående flygtrafik via Umeå utan att behöva passera Arlanda. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Nu utvecklas den grundläggande idén när Skellefteå läggs till linjenätet.

– Det ger ett maximalt upptagningsområde längs hela norrlandskusten och stora delar av svenska Lappland. Att vi gör den här utökningen beror på det intresse som våra planer väckt i hela regionen, säger Stig-Erik Dahlberg, vd på Nordic Air Sweden till Flygtorget.
         
Trafikstart är satt till 28 mars med en första flygning på sträckan Arvidsjaur-Skellefteå-London/Stansted. Därefter roterar veckoprogrammet med två turer till London och tre turer till Kastrup med vidare genomgående förbindelser till antingen Beirut eller Skopje i Makedonien.

– Vi har fått mycket bra respons från Kastrup på våra linjer och där överträffar bokningsläget våra beräkningar, fortsätter Stig-Erik Dahlberg.
         
Att Skellefteå tar över den inledande trafiken, innebär att premiärturen från Umeå senareläggs till i höst när vinterprogrammet går igång. Då läggs också Hemavan och Gällivare till trafikprogrammet när grundidén om att knyta Lappland till Europa vecklas ut. Hemavan kopplas till Umeå, Gällivare till Skellefteå medan Arvidsjaur omväxlar mellan de två städerna.

– Under senaste året har vi haft en explosionsartad ökning av flygningar, så att kunna komplettera med direktlinjer till London och Köpenhamn känns riktigt kul, berättar Robert Lindberg, vd Skellefteå Airport.
         
Varannandagstrafik från både Umeå och Skellefteå kräver att flygplansflottan utökas.

Ja, i inledningsskedet flyger vi med en leasad Embraer 170 som baseras i Arvidsjaur. Det är den flygplanstyp som vi ser passar perfekt in i våra planer. I höst utökar vi till tre Embraer 170. Behövs ytterligare kapacitet har vi också en Airbus 320 i beredskap.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Seriös
2013-02-26 10:38

Nordic Air Sweden är inget flygbolag och har inget tillstånd att utföra flygtrafik.
Nordic Air Sweden säljer biljetter, som en resebyrå.
Nordic Air Sweden kommer att hyra in olika utländska flygaktörer.
Jag vill inte resa med ett bolag som valts att utföra flygningarna pga att de är billigast och som ingen har någon kunskap eller vetskap om vad det är.
Vid ev. konkurs eller inställd trafik är dina pengar borta.

Förnuft i luften
2013-02-25 17:29

Detta börjar ju bli pinsamt…
Planerna skiftar från dag till dag i ett bolag med tvivelaktigt förflutet….
Och detta på en marknad som inte finns. När ska HELA flygbranschen blir seriös? Varför sätter ingen ned foten? Verkar som Umeå flp har försökt…

Matte
2013-02-24 08:48

Jättekul och positivt för norrlandsregionen och dess invånare. Och ännu mer att bolaget heter NORDIC AIR SWEDEN. Tycker vi ska vara stolta över att någon försöker i alla fall och att vi får ett svenskt flygbolag att visa upp i Europa istället för en massa rödnosade norrmänn som flyger från Sverige. Lycka till!!!!!

Jättepotential???
2013-02-23 18:51

Om vi svenskar inte kan få till en vettig hub i Stockholm utan att trafiken hamnar i Köpenhamn, hur i hela friden tror vi då att det ska fungera i Norrland där det knappt bor några människor. Och med ett flygplan med höga kostnader per säte??? Märkligt. Och varför skriver Flygtorget om det här som om det fanns en framtid i det?? Konstigt och naivt…

F undersam
2013-02-23 10:14

Någon måste det ju vara som har lättat på plånboken? Och får nog ställa in sig på att på att fortsätta att stoppa in pengar…

Ibra
2013-02-23 09:54

Är inte en i styrelsen ägare av Airline Support som tidigare krävt Air Sweden i konkurs?

Olle
2013-02-23 09:46

Kul att det finns drömmare i riket…….
Stackars pax som ev hinner köpa biljetter, om dom nu hinner ens så långt…….

Räkna lite
2013-02-23 07:05

Varför låter inte Flygtorget Lars Brynielsson räkna på realismen i den här satsningen. Jag lovar att det inte går ihop kalkylmässigt. Även om de skulle flyga med fulla flygplan går det inte ihop på de linjerna med den flygplanstypen. Låt Lars kika på det här. Det här är hans kompetensområde.

Klarar sig inte
2013-02-23 06:58

Den här satsningen är bland det mest orealistiska på länge i flygsverige. Bolaget klarar sig max ett halvår och konkursen kommer bli kostsam.

Awesome
2013-02-22 20:06

Har sagt det förr och säger det igen, detta bolag ger ett tvivelaktigt intryck. Först är Umeå hub, sen spricker det (av anledningar vi bara kan spekulera i..) och då är Skellefteå hub. Det finns stora aktörer som flyger i Norrland, gemensamt för samtliga är att de bedömer reguljära direktlinjer ut i Europa från Norrland som olönsamma. Annars hade detta “revolutionerande” koncept redan funnits. Av vilken anledning kommer detta nystartade bolag att lyckas undrar jag. Öppen för konstruktiv dialog.

Anders
2013-02-22 18:10

@Arne: vart skickar jag pengarna?

Va??
2013-02-22 17:18

Anders det är skillnad på att gnälla och att vara realist!!

Micke W
2013-02-22 16:08

Var kommer kapaciteten från? EMB170 alltså. A320 skulle flygas av Smartlynx.

Arne
2013-02-22 15:56

Det är i alla fall fint väder på höjd?

Anders
2013-02-22 14:53

100 spänn för en positiv kommentar era gnälliga kärringar!!

Peter Pilot
2013-02-22 14:13

Skellefteå-Stansted är väl i runda slängar 2 timmar 50 min och EMB 170 har i mitt tycke inte vidare komfort. Tvivlar också på möjligheten till lönsame payload.

!?
2013-02-22 14:00

Embraer 170 måste vara världens mest oekonomiska flygplan! Drygt 70 i en stor två motorig jet.

A
2013-02-22 13:09

Ska dom ner med en emb 170 i hemavan??

Troll
2013-02-22 12:40

Extremt oseriöst företagande att byta från Umeå till Skellefteå precis vid trafikstart.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten