Oslo och Köpenhamn delar på linjen till Miami

Publicerad den 22 augusti 2016
Kommentarer
Det blir personal på baserna i Oslo och Köpenhamn som får ansvar för den nya linjen till Miami. Till vintersäsongen läggs även rotationerna om.

I nästa månad startar SAS trafiken till Miami, först från Oslo den 28 september och dagen efter från Köpenhamn. Att Oslo då får en efterlängtad ny långlinje motiveras bland annat med att det finns en stor norsk marknad för kryssningsresenärer. Inledningsvis blir det fyra avgångar i veckan från Oslo och tre från Köpenhamn.

Trafikupplägget innebär också att det i första hand är personal ur baserna i Oslo och Köpenhamn som ska bemanna flygningarna. Under första delen av trafikperioden, när Oslo har fyra avgångar i veckan, blir det övervägande norsk kabinpersonal. Enligt den nuvarande planeringen är inte någon svensk kabinpersonal aktuell för trafiken till Florida.

Den Airbus A330-300 som ska användas i trafiken slingas mellan de båda städerna på ett sådant sätt att den inte behöver flyga tom mellan de två flygplatserna. . Flygtiden till Miami är i princip densamma från Oslo och Köpenhamn, det skiljer tjugo minuter till Oslos fördel. Det gör att SAS kan hålla de två destinationerna igång med en maskin och en två timmars turnaround i Miami och cirka två och en halv timmes turnaround i Skandinavien.

Det kommer dock inte, enligt SAS, att vara samma flygplansindivid under hela trafikprogrammet utan det blir ett antal olika A330-300 som sätts in, allt beroende på den övergripande trafikplaneringen.

Måndag: Köpenhamn – Miami – Oslo
Tisdag: Oslo – Miami – Oslo
Onsdag: Oslo – Miami – Köpenhamn
Torsdag: Köpenhamn – Miami – Oslo
Fredag: Oslo – Miami – Köpenhamn
Lördag: Köpenhamn – Miami – Oslo
Söndag: Oslo – Miami – Köpenhamn

Så rullar det på under vintern och fram till mars. I april justeras tidtabellen så att det istället blir Köpenhamn som har fyra avgångar i veckan men med samma system för slinga.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Corkscrew86
2016-08-24 21:53

Spännande även om det mesta är känt redan. För oss svenskar som har närmast till Arlanda går det enkelt att flyga med ett smidigt byte i Oslo. Arlanda fick ju dessutom Los Angeles istället.

pierre holmgren
2016-08-23 16:44

Det er tallet som norwegian flyver fra CPH til vinter til samtlige deres dest. oversöisk. Det er ca 1 1/2 gang pr uge pr dest så altså skal man indrette sin ferie efter norwegian. SAS er daglig til alle sine dog med MIA som undtagelse hvor det kun er 4 gange.
norwegian får det svärt.

SAS :-)
2016-08-23 12:15

Ja ni svenskar som tror sig kunna allt o vara bäst på allt.
Duktig folkslag dock har ni komplex för att ARNinte får fler långlinjen destinationer etc.
O varför skulle det inte funka för SK på MIA ? Verkar som flera här tror att det inte finns pengar nog att betala lite extra o flyga bekvämt o med fantastisk service som SK kan ge !
Norwegian är bra. Men deras service o förseningar är inget folk vill vara med om när man längtar efter sin semester.

EBG
2016-08-23 10:00

Bokningarna slår alla rekord, speciellt från Oslo. SAS långlinjer går lysande just nu.

Micke Johansson
2016-08-22 21:09

På vilket sätt är SAS produkt sämre, det fattar inte jag.
Om vi fokuserar på ekonomi klass är Norwegians 787 trång jämfört med SAS A330/340 Allt utom vatten kostar extra på Norwegian även lån av filt..WiFi finns på SAS(mot betalning) finns inte ens på Norwegians nya sk. “gamechanger” flygplan, B787.Dessutom är2-4-2 config. överlägset mycket bättre än 3-3-3, om man inte reser3 tilsammans…

Tveksamt
2016-08-22 19:24

SAS har en sämre produkt enligt Flygtorget:
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11682

Johan
2016-08-22 17:36

Till “självklarheter”.

Ny info för mig, alltså har du fel. Ditt inlägg kändes som nonsens för mig, har du inget att tillföra kan du låta bli att skriva.

Tom
2016-08-22 16:19

Norwegian flyger til Ft.Laudedale/Miami redan från Oslo, Stockholm och CPH. SAS til Miami kommer sent,och vill få det mycket svårt.

´frans
2016-08-22 15:46

ok döp om då till gammelhet

Ricardo Shilly Shally
2016-08-22 12:44

Tack för info.

Självklarheter
2016-08-22 12:07

Det som sägs här är inga nyheter alls. Det här gäller i princip för alla SAS långlinjer. Varför tas plötsligt Miami-linjen upp? Den går ju inte ens från Sverige. Det är aldrig samma flygplansindivid hela tiden på någon SAS-linje någonsin när det gäller långlinjer som flygs av SAS. Det är väl ingen nyhet att lyfta fram specifikt?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten