Rapport från LFV om Flyg
Publicerad den 9 juli 2004- Idag är flyget på väg att hämta sig och nu visar även inrikestrafiken tillväxt, säger direktör Per Wickenberg på LFVs sektormyndighet Luftfart och Samhälle. Men för att uppgången ska bli långsiktig behövs bland annat en bättre dialog och samverkan mellan branschens aktörer. Man måste också skapa en tydligare strategi för hur flygsektorns kostnader ska fördelas mellan passagerarna och det allmänna.
Det är några av förslagen som finns med i rapporten Flygkrisen i Sverige - Analys och förslag till åtgärder som LFV publicerar idag. Där redovisas branschens situation från den 11 september 2001 och fram till idag med frågeställningar och olika förslag till lösningar.
– Goda möjligheter till kollektiva resor till och från flygplatsen är en viktig förutsättning, säger Per Wickenberg. Därför anser vi att planerna på en järnvägsförbindelse till Landvetters och Sturups flygplatser är viktig.
I rapporten menar LFV också att staten bör fastställa en övergripande kravbild som är gemensam för hela transportsektorn. Detta för att motverka snedvriden konkurrens mellan de olika trafikslagen. Man anser också att utländska och svenska flygbolag ska behandlas lika, speciellt med tanke på de nya medlemsstaterna i EU.
Rapporten konstaterar också att Sverige är ett av de länder som sist börjat återhämta sig från de senaste årens trafiknedgång.
– När det gäller utrikestrafiken ser vi att även utrikeshandeln har minskat kraftigt, vilket kan förklara en del av nedgången, säger Per Wickenberg. För inrikestrafiken kan en orsak vara att flera av de korta flyglinjerna till Stockholm har mött hård konkurrens från marktransporter och i flera fall upphört.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten