
Regeringen vill inte svara på frågor om Arlandas framtid
Publicerad den 16 maj 2019
Kommentarer
Det behövs inte alls att utbygga Nordens tystaste flygplats, finns inget behov alls. Bara intelligensbefriade politiker som vill ha nån form av monument. Bortkastade skattebetalar medel. Ingenting annat!
Inget fel men jag reser runt i världen i mitt arbete. Vad som slår mig är tystheten och avsaknaden av människor och flygplan på Arlanda. Inget ont med det utan snarare tvärt om. Att slippa alla köer och förseningar. Slippa se fulla terminaler och flygplan som inte får plats vid alla gater. Varför inte inse att Sverige är bra ändå fast vi inte är störst?
Varför bara snack om Stockholm och Arlanda hela tiden ?Bygg ut Landvetter när kommer det ett snabbtåg och en andra bana, mycket snack lite verkstad.
Nej! Absolut inga fler banor på ESSA! Det räcker med dom som finns. Problemet är Upplands Väsby och en fd SAS-pilot som inte gillar buller. Kan ni tänka er vad ett miljöarbete ang. en eller två banor till skulle kosta???
Vill inte vår handlingsförlamade regering svara på frågan.
Man mäktar inte med att göra nånting på riktigt.
Dessutom är det bara idioti med fler banor på ARN. Det enda vettiga är att förlänga befintliga parallel banor, som idag är alldeles för korta.
Har ni glömt flygskammen? Är det inte bättre att förkorta alla banor istället. Det vore mer svenskt. Det mesta i det här landet är ju bakvänt och är det politiker inblandade i något så brukar det sluta i totalkaos och bli väldigt dyrt för skattebetalarna.
Det behövs inga nya banor på Arlanda!
Mycket biligare och snabbare att förlänga två av de befinliga, 01R/19L och 08/26, så att de kan användas av de stora flygplanen. Tyvärr byggdes de från början löjligt kort.
Alla skulle vinna på det. Sveriges skattebetalare och flygpassagerare skulle spara miljarder och Arlanda flygplats skulle kunna erbjuda flygbolagen lägre avgifter.
Det stämmer ju inte riktigt. Det konkreta förslag som finns är en fjärde bana, men då ingår det att bana 2 ska stängas enligt utredningen. Blir totalt bara tre banor. Sedan finns en “femte” (egentligen fjärde) bana som förslag på möjlig utveckling, men då snackar vi flera decennier fram i tiden.
Visst är det kul att man satsar på att bli Nordens största flygplats. Men vad jag inte förstår är vad ska man med fem start/landningsbanor till som man önskar sig. På Heathrow som är Europas största flygplats sett till antalet passagerare klarar man sig med två plus en tredje bana som är under uppbyggnad. Funkar det i London så borde det funka i Stockholm.
Bromma flygplats borde bli som Säve flygplats i Göteborg. Med endast allmänflyget/samhällsnyttiga flyget, 112 verksamhet osv. Samla hela stor Sthlm skolflyg, pilotutbildningar osv där.
Vad hade ni räknat med, vi pratar om politiker.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten