Ryanair – ‘to pee, or not to pee’ ?
Publicerad den 27 februari 2009Det finns – trots att vi ju ändå fått vänja oss vid det mesta – ingen hejd, ingen bortre gräns för vad Ryanair-chefen Michael O´Learys är beredd att finna på för att rycka till sig om än bara några extra kronor från bolagets passagerare.
Eller handlar hans senaste utspel – att börja klå passagerarna på pengar för att de ska få gå på ”muggen” – bara om ännu ett PR-utspel enligt principen, att all reklam är god reklam?
Passagerare runt om i Europa har Ryanair att tacka för mycket.
Genom att bokstavligen vrida om armarna på slumrande konkurrenter med prispress, incheckningar i flygande fläng och mycket, mycket annat har Ryanair tvingat gamla, nästan konungsligt upphöjda och nationellt understödda flygbolag, ut ur sin sedan länge så skyddade värld!

Så stort tack för det Ryanair – och inte minst Michael O´Leary! Med er hjälp kan de som vill spara pengar flyga – men på ungefär samma sätt som man tidigare tog bussen.
Men nu undrar man, har inte den finurlige Mr. O´Leary den här gången blåst lite för snabbt i trumpeten för att vinna uppmärksamhet?
Menar karln verkligen allvar i intervjun med BBC när han säger:
”En sak som vi har tittat på tidigare, och som vi undersöker nu igen, är att kanske montera myntinkast på toalettdörrarna.”.
O´Leary vidareutvecklar dessutom sin genialiska (…) idé om hur Ryanair skulle kunna klämma ur sina passagerare deras sista penning-droppar genom, att till det ytterst välrenommerade brittiska nyhetsföretaget BBC, argumentera vidare så här:
”Jag tror inte att någon i historien har gått ombord på ett Ryanair-flygplan med mindre än ett pund (cirka 13 kronor) på sig.”
Hmm, undras om den ”analysen” verkligen är riktig … ?
Undras om inte alla de konkurrerande flygbolags-cheferna runt om i Europa i stället idag, en fredag, äntligen känner att de kan ta helg utan att känna flåset i nacken från Ryanair?
Ty, många miljoner presumtiva Ryanair-passagerare tycker troligen ungefär som undertecknad; det är värt flera hundringar extra att flyga med något annat flygbolag för att få PISSA – i lugn och ro.
Så frågan inför helgen är: ' to pee, or not to pee?'

Anders Hasselbohm, frilansjournalist
Kommentarer
Intressant vilket rabalder det blev med eventuell toa-avgift på Ryanair. Med ett biljett pris på några futtiga kronor är det inte mycket att gnälla om. Köpte julklappar på Kista Galleria i december – trots spenderade tusenlappar i Gallerians butiker, fick jag och alla andra shoppare snällt betala för toa-besöket – DET skulle helt klart vara gratis-service – har inte sett några som helst protester från besökande i Kista Galleria eller reportrar som “tar ton” i ärendet.
Ja, nu är vi ju åter till ruta ett. Snart kommer “the no frills airline” att ha så många “frills” runt dem så priset är lika högt som att flyga med SAS eller de andra bolagen som ratas runt om i världen!!!
Boka biljetten för 0:-, ja, en bokningsavgift på XX:- tillkommer “bara”.
Hur vill du betala? Vi kan bara ta betalt med kreditkort och för denna tjänst tar vi ut en administrativ avgift om XX:-
Vill du gå ombord på planet? XX:-
Vill du ha med bagage? XX:-
Vill du ha en kopp kaffe? XX:-
Vi
Vad man än tycker om Ryanair, så är helt klart Michael O´Leary ett geni vad det gäller marknadsföring. Han har till fullo förstått den enkla sanningen om att ALL publicitet är bra publicitet i det långa loppet – sedan må det gälla “blow-jobs”, myntinkast på toaletter eller vad som helst. Imponerande, men lite förvånande att media “går på” dessa finter hela tiden !!
Snart kommer nästa flygbolag med ett nytt ide “montera myntinkast för flytvästarna under varje stol” trotts allt det gäller ju tjäna pengar i till det sista.
r utan de bokar om och fixar GRATIS. Det finns personal som tar hand om problemen. Jag har också åkt med Cimber samt EasyJet. Det var helt ok. Varför flyga med Ryanar när de behandlar passagerarna som skit?
Hur många passagerare, tex ett antal förväntansfulla skolklasser, har inte blivit frånåkta av Ryanair. Enligt den senaste statistiken är SAS europas mest punktliga flygbolag. I tid alltså. Jag åkte med SAS till Paris häromdagen. 595 kr inklusive beställd sittplats, incheckning, kreditkortsbetalning, incheckat bagage, ombordstigning, central flygplats, toalettbesök, leksak till barnen, skandinaviskt talande kabinpersonal, städat flygplan mm mm. Men……. det viktigaste är att de inte bara sticke
Rösta med era plånböcker om ni vill. Jag tror inte heller på idén (växling kan göras så att man köper ett nyckelkort i plast för ett pund eller motsv), men Ryanair, till skillnad från SAS, är i tid, är trevliga mot folk, och har bra priser. Man ska se till att resa utan bagage bara, men det gör jag alltid om jag kan, sparar tid vid ankomst.
Dumt förslag, som inte drabbar mig i alla fall. Jag brukar ändå tömma blåsan redan på flygplatsen, varför trängas på de illaluktande toaletterna?
Men, men Ryanair drabbas på ett annat sätt, de som brukar dricka en och annan öl, kanske tänker efter innan de beställer en extra vätskedrivande dryck, och därmed blir Ryanair utan den vinsten…) Vad sägs om det?
Jag får väl låta bli att be och få påtår på mitt kaffe…
….er flygningen och skulle det av någon anledning gå åt mer än planerat så landar vi och tankar. Man får tycka vad man vill om Ryanair och det är fritt fram att åka med oss eller inte, men kom inte med lögner….
…en alternativflygplats samt minst 35 minuter extra. Vi kan ta 300 kg extra (ca 8 min) om vi vill och utöver det får vi ta precis hur mycket vi vill, bara vi kan motivera det. Att flyga runt med för mycket bränsle är bara dumt både ekonomiskt och för miljön. Varje ton bränsle ökar förbrukningen med 25 kg per timma. Multiplicera det med de ca 2000 flygtimmar som flygs varje dag… Det är ju inte så att vi säger “Phhhhuuu, vi klarade det idag med” när vi landar. Bränslemängden följs upp noga und
Det går inte att ta någon på allvar som påstår att Ryanair skulle flyga utan flytvästar. Är det kanske så att du inte lyssnade på säkerhetsgenomgången som sa att de finns i “overhead”-panelen på vissa flygplansindivider och inte under stolen… Security check görs helt enligt reglerna. Och för guds skull sluta säg att vi flyger runt utan tillräckligt med bränsle. Varje färdplan är noggrant beräknad för att visa hur mycket bränsle som krävs den aktuella dagen. Där finns reserver för att flyga til
Arbetade på 80-talet på ett numera avsomnat charterbolag. Vid ett möte som omhandlade kabinpersonalens odrägliga arbetsmiljö med långa toalettköer på DC8:an, föreslog jag att pursern skulle ha toalettnyckeln runt halsen och hyra ut den för 1 krona. Förslaget var mest ett skämt – men det kan bli allvar i Ryanair…
Jag vägrar flyga med ett bolag som inte har flytvästar för passagerarna. De hinner inte städa ordentligt på sina 20 minuters groundstop, än mindre göra “security check” av kabinen. Piloterna blir trakasserade om de tar reservbränsle. Det kan bli dyrt att flyga “billigt”. Det är bra att de avslöjar sig. Det tog bara för lång tid.
Nu har han gått över gränsen om han inte skämtar som det var från första stund. Stackars flygpersonal som kommer bli lynchade när folk inte har mynt då är det bara att kissa på sig, HUR FRÄSCHT ÄR DET??? En sak är säkert, hellre betala extra än att drabbas av 1000 – 2000 extra bara för att biljetten kostade 1 kr enl lågpris .
Och ingen incheckpersonal hur i helvete ska ensamåkande,döva, wchc,wchr åka med ryanair???
Det kommer bli problem om ett plan som normalt går till London måste sätts in Stockholm Barcelona. På den rutten har nog ganska få engelska pund med sig? Dessutom kanske inte alla har pund med sig när dom kliver på. Vissa kanske tänker växla vid ankomst. Skulle bli en massa extraarbete för flygpersonalen med att växla. Dessutom kommer flera att gå in efter varandra vilket betyder att Ryanair inte får in så mycket på detta som dom tror. Toalettbesök är nog enklast att inkludera i biljettpriset.
De kan ju snegla på vad SJ gjorde en gång i tiden. Sälja tågbiljetter och sen ta ut avgift för obligatorisk sittplatsbiljett. Jag har aldrig, kommer aldrig att åka med Michael O´£eary´s flygbolag.
skulle fresta mig till att tömma blåsan i byxorna, men då får jag väl betala dyrt för rengöring. Då är nog £1 inget att gnälla för.
För min del har jag flugit tre gånger med Ryanair – första, sista och enda gången.
Snart får man stoppa i ett pund i en liten automat vid dörren för slitage på mattan.
På vissa restauranger tar dom betalt för ett glas vatten. På vissa gallerior och ute toaletter i stadsmiljö tas det betalt. Toa o avloppsrengöring på flygplan kostar en hel del pengar för flygbolagen. Tanken är väl att det ska betala sig självt såsom att man får betala extra för incheckat bagage då det krävs personal som ska stuva in bagaget in i flygplanet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten