SAS flygplan rekordfyllda i maj

Publicerad den 7 juni 2010
Kommentarer
Den positiva trenden med förbättrad kabinfaktor och ökande trafik fortsatte i maj vilket ledde till den bästa maj månaden under 2000-talet, sett till kabinfaktorn som var 75,6%. 2,3 miljoner passagerare flög under månaden med SAS och bidrog till en trafikökning med 4,0%.

Främst är det den interkontinentala trafiken som driver den positiva utvecklingen, men även Europa visar god kabinfaktorutveckling. Det är framförallt affärsresenärerna som ökat sitt resande, vilket bland annat avspeglas i en ökning med över 50% i Business class till Asien. Tecken på återhämtning finns även på några av inrikesmarknaderna, men utvecklingen är fortsatt oberäknelig och osäkerhet kvarstår framförallt när det gäller yieldutvecklingen.

Prognosen för yieldutvecklingen, vilken är ett mått på det genomsnittliga biljettpriset, visar att den kommer vara under något mindre eller samma press under maj som under april. Utfallet i april var 6,6% lägre yield än samma period föregående år. April var dock en extraordinär månad med stora trafikstörningar orsakade av det stängda luftrummet på grund av askmolnet. I samband med detta arbetade SAS personal intensivt med att ta hand om och informera drabbade passagerare. Bland annat skickades nära 300 000 SMS med trafikinformation, och SAS Facebook kanal var bemannad dygnet runt.

– Det glädjer mig att se trafiktalens utveckling, och framförallt kabinfaktorn som visar att marknadsförutsättningarna successivt förbättras. Vår hantering av trafikstörningarna i samband med askmolnet visar också på skillnaden i service och information mellan olika flygbolag, säger Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Joker
2010-06-10 18:43

Lustigt av Olle att säga “höja lönerna till underbetalda piloter”.

Det var det roligaste jag hört på länge, ha ha.

L
2010-06-10 13:32

Som medborgare i Sverige är jag delägare i SAS och då jag vill sköta mina tillgångar betalar jag vid behov. Rätt ord är att vi går in med ett ägartillskott. Varför tala om skattepengar, det är ju bara en betalningsväg.

Jag vill inte ge upp och lämna flygandet här till andra bolag som får extrapengar när de behöver. Flygbranschen har alltid lutat sig emot kapitalstöd från tid till annan. Den är historiskt helt enkelt ingen guldgruva.

Janne
2010-06-09 15:56

Inte tusan är jag intresserad att mina skattepengar går till vidare finansiering av detta AMS projekt!

Olle
2010-06-09 11:35

Då är dte väl bara att be om mer skatte pengar snart då så kan expansionen börja.

Kanske höja lönerna till alla underbetalada piloter och flygvärdinnor!

andersemanuel
2010-06-08 14:43

bolaget i Europa. -Nu är det dags för management att visa att de vill driva utvecklingen framåt med en kraftfull expansion med egna flygplan även från Oslo och Stockholm. Så vill vi komma ihåg Mats 😉 järnet nu!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten