SAS – Oförändrad kabinfaktor

Publicerad den 8 oktober 2009
Kommentarer
SAS koncernen reducerade kapaciteten med 17,7 % under september vilket är den viktigaste förklaringen till att trafiken minskade med exakt samma siffra, 17,7 %. Kabinfaktorn uppgick till 70,6 % vilket var i nivå med föregående år.

För augusti månad sjönk yielden för Scandinavian Airlines med 8,8 % jämfört med föregående år. Den negativa yieldutvecklingen förväntas fortsätta i september på grund av en lägre efterfrågan och de fortsatta effekterna av den globala recessionen.

Punkligheten fortsätter att vara mycket god och placerar SAS som det tredje mest punktliga flygbolaget i världen samtidigt som kundnöjdheten är den högsta sedan januari 2007.

– Effekterna av den globala recessionen är omfattande i hela flygindustrin och betydande sparprogram implementeras för att hantera ett rekordhögt yieldfall i branschen. Vår kabinfaktor som fram till augusti visade på en ökande tendens, var oförändrad i september. Kapacitetsminskningen fortsätter i enlighet med implementeringen av Core SAS strategin och som tidigare annonserats tas ytterligare 4 flygplan ur trafik i slutet av oktober.

– Att vi indikerar en fortsatt nedgång i yielden för september och framåt kommer att påverka resultatet negativt för det fjärde kvartalet 2009. Utvecklingen visar med stor tydlighet vikten av att genomföra kostnadsprogrammet i Core SAS, där vi fortsatt ligger före plan, och att vi fullt ut stänger vårt kostnadsgap genom de pågående förhandlingarna med fackföreningarna, säger Mats Jansson VD och koncernchef.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Mer verkstad
2009-10-10 23:10

SAS intäkter minskar fortare än kostnaderna vilket gör att förlusten ökar. Ledningen har målet att bli överens med facken om att jobba mer/ mindre lön för att sänka enhetskostnaderna. Marknaden försvinner till konkurrenter och lågkostnadsbolagen. Hur länge tänker ägarna acceptera denna kapitalförstöring? Finns det några ägardirektiv till styrelsen som ansvarar för SAS strategiska utveckling. Om så, publicera gärna dem för aktieägarna.
Orolig för SAS.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten