SAS vill ha svar från Lufthansa

Publicerad den 5 oktober 2005
Kommentarer
SAS-koncernens miljöchef  Niels Eirik Nertun säger till Flygtorget @irmail att han reagerar med stor förvåning på ett uttalande från Lufthansa-chefen Wolfgang Mayrhuber (bilden t h) som citeras av ATWOnline.
 
Lufthansa-chefen uttalar sig kritiskt till förslaget från EU-kommissionen om att flygbolag ska ges tillträde till  EUs Greenhouse Gas Emissions Trading Scheme (ETS) och därmed kunna handla med utsläppsrätter.

Lufthansa-chefen säger så här om förslaget till ATWOnline:

"Det kommer att byggas upp en mängd ny byråkrati vilken inte är nödvändig."

Niels Eirik Nertun på SAS kommenterar Mayrhubers uttalande så här för:

"Vi är mycket förvånande eftersom Lufthansa varit med bland trettiosex flygbolag, motortillverkare och organisationer, som tillsammans har gjort ett uttalade till EU-kommissionen om att handel med kvoträtter är det bästa instrumentet för att nå de politiskt satta miljömålen."

“AEA (The Association of European Airlines) har möten både den 21 och den 26 oktober och då får vi ta upp en riktig diskussion med Lufthansa om vad detta egentligen handlar om”, säger Niels Eirik Nertun. SAS Nertun

Niels Eirik Nertun (bilden t h) själv förklarade så sent som häromdagen i Flygtorget @irmail (4 oktober), att SAS ställer sig positivt till förslaget att flyget ska få handla med utsläppsrätter, som ett led i de strävandena att minska det totala utsläppet av växthusgaser.

Niels Eirik Nertun sa då bl a:

“En växande bransch som flyget måste få köpa rätter till utsläpp från branscher som är på tillbakagång, för att nå politiskt uppsatta miljömål. EUs egna utredningar har f ö visat att höjda skatter och avgifter för flyget är ett dåligt alternativ för att försöka nå miljömål.”

När Lufthansa-chefen nu i ATWOnline öppet ställer sig kritisk till EU-förslaget om att också flyget ska få handla med utsläppsrätter, så förordar han i stället åtgärder mot trängseln i det europeiska luftrummet för att minska utsläppen. Han säger att Lufthansa varje dag i onödan förlorar en bränslemängd motsvarande elva flygningar Frankfurt-New York på att vänta på att få landa på tyska flygplatser.

SAS miljöchef Niels Eirik Nertun är förvånad också över denna argumentation från Lufthansa-chefen:

“I vårt gemensamma uttalande till EU-kommissionen har vi ju sagt, att strävandena att reducera utsläppen av växthusgas bygger på fyra pelare – och en av dessa pelare är ju just att effektivisera användningen av luftrummet och därmed reducera dessa väntetider.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten