SAS vill satsa på Arlanda under nytt namn

Publicerad den 7 oktober 2004
Kommentarer

Arlanda bör utvecklas till en av Europas ledande flygplatser. Om vi lyckas med det skapar vi väsentligt bättre förutsättningar för jobb och tillväxt i Stockholmsregionen.
Inom Stockholmsområdet har vi två flygplatser med helt olika uppgifter. Bromma är på många sätt ett bra komplement, men Arlanda förblir den viktigaste flygplatsen med det ojämförligt största antalet starter och landningar. Det är en viktig transferflygplats för dem som flyger inrikes och dem som vill vidare utrikes. Och framförallt är den viktig för alla som vill resa till och från Stockholmsregionen.

Arlanda uppfyller många av de krav som vi vet att resenärerna ställer. Destinationer är många, det är nära till city, och med Arlanda Express har den totala restiden minskat väsentligt, skriver SAS Sveriges VD Anders Ehrling (bilden) i en debattartikel 

Tillsammans med Luftfartsverket utvecklar vi inom SAS nu också ett system för att det ska bli enklare och gå betydligt snabbare för våra kunder att checka in och komma ombord. När det är utbyggt kommer tiden det tar från Stureplan till Oxford Circus att ha reducerats väsentligt.


Arlanda behöver dock utvecklas ytterligare. Idag är flygplatsen i huvudsak anpassad för lokal trafik där resenärer åker till och från Stockholm. Men om flygplatsen ska växa behöver den utvecklas till en transferflygplats där passagerarna på ett enkelt och snabbt sätt kan byta mellan olika internationella destinationer. Då behöver det bli betydligt smidigare för passagerarna att ta sig mellan olika gater och terminaler. Den långa och tidsödande promenad som idag krävs för att ta sig till pir F, eftersom det saknas rullband, är t ex inte acceptabel.


Vi vet att Arlandas nordliga läge gör det till en mycket attraktiv flygplats för alla som vill flyga från Europa till nordöstra Asien. Det kanske inte ser ut så i kartböckerna, men den som betraktar en jordglob förstår vad jag menar. Ett utbyggt och moderniserat Arlanda skulle därför kunna bli en internationell knutpunkt. Det är inte bara bra för oss som flygbolag och för alla som reser via Arlanda. Det skulle också kunna attrahera nya företag och nya jobb, och därmed bidra till att göra Stockholm till en av Europas mest spännande regioner att bo, verka och leva i. 


Vi inom SAS har både viljan och förmågan att utveckla Arlanda. Våra konkurrenter vill att människor ska flyga via London, Amsterdam, Paris och till och med via Helsingfors. Vi vet dock att våra kunder inte vill ha långa resor med onödiga byten. Därför har vi bara i år startat tolv nya direktlinjer från Stockholm/Arlanda till destinationer som Prag, Rom, Aten, Istanbul, Dublin och Hamburg. Och vi kommer att öppna ytterligare ett antal linjer framöver.


NobelAlternativet till utveckling är att Arlanda förblir en matarflygplats till andra knutpunkter. Och Stockholmsregionen skulle därmed bli mycket mindre av centrum och mycket mer av periferi.
För övrigt anser jag att Arlanda bör byta namn. En modern och utvecklad knutpunkt för flygtrafiken i norra Europa bör får ett namn som klingar välkänt internationellt. Döp därför Stockholms främsta flygplats till Alfred Nobel International Airport!


Bilden: Nobelsymbol med Sverige framtagen av Olle Fjellström

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten