Scandinavian Air Ambulance satsar nordiskt med nya 30 Mkr
Publicerad den 1 juli 2009SAA ämnar fortsätta tillväxten både genom ytterligare förvärv, men också genom organisk tillväxt.

”Ambulansflygtjänster läggs ut för anbud både i Finland och Danmark i år och med stärkt egenkapital genom nyemissionen kommer vi att delta”, säger Henry Hansen, VD i Scandinavian Air Ambulance, till Flygtorget. ”I Finland gäller det uppdrag från slutet av 2010 och i Danmark från 2011.”
Henry Hansen säger att bolagets nya 30 Mkr är mycket välkomna eftersom det man sysslar med är en kapitalkrävande tjänst.
”En helikopter kostar mellan 70-90 Mkr, ett flygplan cirka 30 Mkr.”
Men SAA har, enligt Henry Hansen, inte drabbats av de allmänt mycket svåra ekonomiska tiderna.
”Tvärtom, ju mer de lägger ned och ju mer de koncentrerar specialistvården ju mer jobb får vi genom ett ökat behov av specialtransporter En fördel vi har är dessutom att 95 procent är fasta kontrakt som löper på 5-7 år.”.
SAA har cirka 80 procents marknadsandel i Sverige av dessa högt specialiserade transporter av sjuka och skadade.
Bolagets kunder är främst landsting, försäkringsbolag och SOS Alarm.
SAA omsätter nu runt 250 Mkr och har 110 anställda.
70 av dessa är piloter, 20 är tekniker och ett 10-tal medicinsk personal, främst specialiserade sjuksköterskor. Bolaget har också en anställd verksamhetsansvarig läkare. Dessutom finns en kontrakterad ansvarig läkare vid varje bas.
SAA:s huvudkontor och ena bas ligger i Östersund.

Övriga baser finns i Lycksele, Umeå, Luleå, Uppsala, Stockholm, Visby och Östersund.
Året runt och med högsta beredskap ska något av bolagets sju helikoptrar eller åtta flygplan snabbt kunna lyfta.
Av det nya kapitalet på totalt 30 Mkr svarar alltså Industrifonden för 10 Mkr. Befintliga ägare går in med 10 Mkr, nya mindre ägare med resterande sammanlagt 10 Mkr.
I ett pressmeddelande förklarar Tore Tolke, investeringsansvarig på Industrifonden, varför man nu investerar i SAA:
Den ökade specialiseringen av vården ökar efterfrågan på flygtransporter av patienter mellan sjukhusen. Det gör att vi ser goda tillväxtmöjligheter för SAA, eftersom bolaget, på långa kontrakt, erbjuder säkra och effektiva transporter av patienter med tillgång till medicinsk personal.
Idag ingår Scandinavian Air Ambulance i FlyPartner, men detta bolag ombildas nu till Scandinavian Air Ambulance Holding.
SAA opererar idag med två flygtillstånd, Aircraft Operating Certificate (AOC). För helikoptrarna är det Scandinavian MediCopter och för flygplan är det Scandinavian Air Ambulance.

Bolaget upprätthåller, via marknadsnamnet barents Arilink, för övrigt också flygtrafik för Rikstrafiken mellan Luleå och Pajala med 2 rundturer varje vardag, d v s ytterligare en SAA-kund inom det offentliga.
Kommentarer
Mycket bra vi har ju i finland Medi Heli och Sepe kanske nån till som dom till och från försöker vägra understöd. Litet konkurans är välkommet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten