Scandinavian Air Ambulance satsar nordiskt med nya 30 Mkr

Publicerad den 1 juli 2009
Kommentarer
Industrifonden deltar med 10 Mkr i en nyemission på totalt 30 Mkr till Scandinavian Air Ambulance, SAA. Ambulansflygföretaget är ett av Nordens största och är ensamt om att ha både helikoptrar (7 ) och flygplan (8). Än så länge är SAA endast verksamt i Sverige och från åtta baser. Men det nya kapitalet tas in för att man ska kunna expandera i Norden.

SAA ämnar fortsätta tillväxten både genom ytterligare förvärv, men också genom organisk tillväxt.

MediCopter Sthlmshkp

Stockholmshelikoptern

”Ambulansflygtjänster läggs ut för anbud både i Finland och Danmark i år och med stärkt egenkapital genom nyemissionen kommer vi att delta”, säger Henry Hansen, VD i Scandinavian Air Ambulance, till Flygtorget. ”I Finland gäller det uppdrag från slutet av 2010 och i Danmark från 2011.”

Henry Hansen säger att bolagets nya 30 Mkr är mycket välkomna eftersom det man sysslar med är en kapitalkrävande tjänst.

”En helikopter kostar mellan 70-90 Mkr, ett flygplan cirka 30 Mkr.”

Men SAA har, enligt Henry Hansen, inte drabbats av de allmänt mycket svåra ekonomiska tiderna.

”Tvärtom, ju mer de lägger ned och ju mer de koncentrerar specialistvården ju mer jobb får vi genom ett ökat behov av specialtransporter En fördel vi har är dessutom att 95 procent är fasta kontrakt som löper på 5-7 år.”.

SAA har cirka 80 procents marknadsandel i Sverige av dessa högt specialiserade transporter av sjuka och skadade.

Bolagets kunder är främst landsting, försäkringsbolag och SOS Alarm.

SAA omsätter nu runt 250 Mkr och har 110 anställda.
70 av dessa är piloter, 20 är tekniker och ett 10-tal medicinsk personal, främst specialiserade sjuksköterskor. Bolaget har också en anställd verksamhetsansvarig läkare. Dessutom finns en kontrakterad ansvarig läkare vid varje bas.

SAA:s huvudkontor och ena bas ligger i Östersund.

Medicopter Uppsala hkp


Övriga baser finns i Lycksele, Umeå, Luleå, Uppsala, Stockholm, Visby och Östersund.

Året runt och med högsta beredskap ska något av bolagets sju helikoptrar eller åtta flygplan snabbt kunna lyfta.

Av det nya kapitalet på totalt 30 Mkr svarar alltså Industrifonden för 10 Mkr. Befintliga ägare går in med 10 Mkr, nya mindre ägare med resterande sammanlagt 10 Mkr.

I ett pressmeddelande förklarar Tore Tolke, investeringsansvarig på Industrifonden, varför man nu investerar i SAA:

Den ökade specialiseringen av vården ökar efterfrågan på flygtransporter av patienter mellan sjukhusen. Det gör att vi ser goda tillväxtmöjligheter för SAA, eftersom bolaget, på långa kontrakt, erbjuder säkra och effektiva transporter av patienter med tillgång till medicinsk personal.

Idag ingår Scandinavian Air Ambulance i FlyPartner, men detta bolag ombildas nu till Scandinavian Air Ambulance Holding.

SAA opererar idag med två flygtillstånd, Aircraft Operating Certificate (AOC). För helikoptrarna är det Scandinavian MediCopter och för flygplan är det Scandinavian Air Ambulance.

barents Air Link

barents Air Link

Bolaget upprätthåller, via marknadsnamnet barents Arilink,  för övrigt också flygtrafik för Rikstrafiken mellan Luleå och Pajala med 2 rundturer varje vardag, d v s ytterligare en SAA-kund inom det offentliga.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Per-Elof Nyman Finland
2009-07-06 10:18

Mycket bra vi har ju i finland Medi Heli och Sepe kanske nån till som dom till och från försöker vägra understöd. Litet konkurans är välkommet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten