SHSAT – Sveriges bidrag till ökad helikoptersäkerhet

Publicerad den 9 juli 2008
Kommentarer
År 2005 bildades i Montreal ett internationellt helikopterflygsäkerhetsteam (IHST) och 2006 ett motsvarande i Europa kallad EHEST (European Helicopter Safety Team). De har båda antagit samma mål - att minska haverifrekvensen i alla typer av helikopteroperationer med 80 % till 2016, jämfört med 2006 års värden. EHEST leds av både EASA och industrin

För att nå målet görs först en analys av de haverier som skett för att identifiera problemområden. Sedan föreslås åtgärder för att få bukt med problemen, och därefter implementeras dessa.

Alla Europas länder (EU 27 och NILS 4) deltar. För Sveriges del är SHSAT i full gång med att analysera alla svenska helikopterhaverier åren 2000 – 2005 (31 st). Arbetet leds av LS och med deltagare från olika helikopterföretag, pilotföreningen och SFR.

Projektet presenterades på SFRs årsmöte 2007 och SFRs styrelse beslutade senare att utse Evert som konsult att delta i projektet.

Vi har hittills klarat av 11 haverier. Många av dem känner jag till i detalj sedan min tid som helikopterförsäkrare.

Trots att jag bedömer målet – att minska haverifrekvensen med 80 % – väl optimistiskt, så är ändå vinsten för helikopterbranschen väl värd arbetet, även om minskningen blir betydligt lägre. Varje haveri är ett misslyckande som kostar både mänskligt, ekonomiskt och ur good will-synpunkt.

Evert Lyckeborg
SFR

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten