Skyways sätter in Embraer på linjen Halmstad – Stockholm

Publicerad den 5 april 2012
Kommentarer
Skyways möter nu den ökade konkurrensen på linjen Halmstad – Arlanda och sätter in en Embraer 145. Det är första gången på många år som det går inrikes jettrafik på Halmstad flygplats. Samtidigt öppnar Skyways en ny linje mellan Visby och Bromma.
Skyways Embraer 145

I förra veckan meddelade Kullaflyg att bolaget startar trafik mellan Halmstad och Arlanda. I ett slag ökade utbudet av flygstolar på linjen där Skyways sedan 2003 varit ensam operatör. I ett första steg för att möta konkurrensen ökade Skyways med ytterligare en frekvens på söndagarna. Nu meddelar bolaget att man uppgraderar trafiken till en Embraer 145 och därmed ger passagerarna att från den 2 maj möjlighet att välja jettrafik till Arlanda.
– Vi har flugit jet på Halmstad tidigare med inhyrda Fokker 100 och Avro RJ100 men nu kan vi använda egna Embraer som i nuläget opereras av City Airline, säger Peter Browall, CCO på Skyways.
         De tidigare försöken med jet skedde på bekostnad av antalet frekvenser mellan Halmstad och Arlanda. Den här gången bibehålls antalet flygningar eftersom den tidigare Fokker 50 helt enkelt byts mot en Embraer 145.
– Skyways har en mycket stark och bra relation till Halmstads näringsliv. Antalet kunder ökar i regionen och för att möta deras önskemål om en snabb och bekväm resa från Halmstad till Stockholm – Arlanda sätter vi nu in en jet på sträckan.
         Den Fokker 50 som frigörs från trafiken på Halmstad sätter Skyways in på en helt ny linje mellan Bromma och Visby. Också det för att möta den ökade regionala konkurrensen. Skyways har sedan tidigare en linje på Visby men den går på Arlanda. Det blir tre dagliga rundturer med start den 2 maj.
– Vi har fått bra slotar på Bromma och det ökar flexibiliteten för resenärerna. De kan nu välja Arlanda på utresan och Bromma på hemresan eller vice versa.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Micael
2012-04-08 15:25

Äntligen finns det ett bra utbud för Halmstadborna, både Jet och Turboprop, både affärs och studentvänligt. Kan inte bli bättre! Konkurrens när det är som bäst =)

Orvar
2012-04-07 21:58

Men det är väl inte det vi snackar om eller?
JZ har de flyg de har, man åker om man vill
eller så låter man bli och tar ATP:n istället.
Fritt val!

Kakamacka
2012-04-07 17:35

Embraer 175 är mycket bättre.

Rolle
2012-04-06 22:32

Kul med lite jet på HAD igen..! Fast seriöst, är det inte dags för Skyways att måla planen enhetligt nu och sluta skämma ut sig i lufthavet. Embraerflottan ser högst oseriös ut, skärpning! Eller är det en trasmatta Skyways försöker sy ihop?

PAX
2012-04-06 12:57

Rent krasst tror jag att man åker bättre i en ATP. Mycket rymligare.
Tidsvinsten måste ju vara marginell. aldrig mer än 10 minuter. Det är inte värt dubbla priset (vilket JZ återvänder till om monopolet återvänder)

Mini Concorde
2012-04-06 12:25

Vad jag kan minnas så flögs det ERJ Halmstad-Arlanda förra året under en kort period av Skyways/CityAirline…
Vad jag förstod en mycket uppskattad produkt.

GSEspotter .se
2012-04-06 10:00

Har själv åkt i en ERJ-145 och kan inte säga att man får cellskräck när man sitter i planet. Visserligen ser det litet ut på utsidan, men det ser desto större ut på insidan. Ljuger inte när jag säger att det är ett av de luftigaste flygplanet jag åkt med. Detta var även med City Airline

Berra
2012-04-06 07:50

Sitter nog hellre trångt i en jungeljet än att åka ATP. Bara att kolla på en utredande kommissions sida om ATPns flygduglighet!

Harald
2012-04-05 15:32

De som har minsta problem med trånga utrymmen bör tänka efter en extra gång innan de stiger ombord på “jungel-jetten”!

Anders
2012-04-05 15:13

Jag tror inte något av bolagen avser att köra tomma. Vad som är intressant är hur många hundralappar resenärerna är villiga att lägga till för att åka jet? BMA/ARN är en smaksak. Stockholmare brukar föredra ARN medans folk ute i landet brukar föredra BMA. Vad gäller linjen BMA-VBY börjar nog fler med mig undra hur många gånger JZ kan starta och lägga ned trafiken på en och samma sträcka? De har nog förbrukat sin trovärdighet där för länge sedan!

Nyfiken
2012-04-05 12:09

Vad kostar det att flyga en tom ATP tur och retur till Halmstad? Tacksam för svar.

Jehina
2012-04-05 11:56

“tidsvinsten är ju minimal! 5min? ” Snarare 20 min.. vägg-sten

Money maker
2012-04-05 11:45

Jet trafiken ökar väl bara på JZ’s skuldsättning till flygplatserna. En producerad ATP stol är säkert halva priset mot en E145 stol. Gissa vem som vinner det kriget..

Hi hi
2012-04-05 11:30

De har ju panik. Det är precis denna reaktion Kulla vill ha för att säga att det är inte bra med monopol. Skyways lär förlora ännu mer pengar nu…….

AG
2012-04-05 11:21

Skönt att slippa en bullrig ATP om vi pratar miljö.

Next
2012-04-05 11:12

Nu är det krig!! Grattis halmstadsbor!

G
2012-04-05 11:07

Kul att JZ iaf gör ett försök! Minns när JZ flög 13ggr om dagen VBY-BMA med 2sr SAAB340.

Sten
2012-04-05 10:58

Det är ju galet!
Det släpps ut mer än dubbelt så mycket koldioxid på denna resa och tidsvinsten är ju minimal! 5min?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten