Tre tysta minuter 12.00 -12.03 den 5 januari

Publicerad den 4 januari 2005
Kommentarer

Katastrofen i Asien på annandagen hände långt från Sverige men ändå så nära. Globaliseringen har fått jorden att krympa, inte minst genom turismen, effektivare flygplan och en öppnare värld. Vi är alla sårbara var än vi är och alla krafter behöver samlas för att göra världen tryggare och säkrare för kommande generationer. Vi får inte isolera oss. Resande och handel skapar gemenskap och utveckling för fattiga länder. 

Nu klarnar effekterna av katastrofen alltmer. Stora landområden är förstörda. Fler än 150 000 människor tros ha omkommit och det nästan ofattbara antalet 2000 svenskar saknas fortfarande. På onsdag håller EU tre tysta minuter från klockan 12 för att hedra de drabbade, en manifestation som vi givetvis deltar i. Vi uppmuntrar även till fortsatt solidaritet genom bidrag till de drabbade genom organinationer som Röda Korset, Rädda Barnen eller Radiohjälpen.

EUMen EU och dess stater – inte minst Sverige – har en hel del att lära från denna katastrof. Var finns effektivt ambulansflyg med hög kapacitet som kan sättas in snabbt? Sedan många år har Sverige jobbat med en sådan lösning, men när blir den färdig? Nu skötte SAS och Luftfartsverket med bistånd av ett läkarteam från Umeå detta trots allt väl, men beställning och igångsättandet borde kunna ha gått snabbare.


Hur är det med resenärernas möjligheter att ta sig hem för egen maskin när en evakuering behöver äga rum? Konsumenterna reser numera på ett friare sätt och lagstiftning måste anpassas därefter. Så har skett i många länder och Sverige har fått flera förslag som ligger i en skrivbordslåda någonstans. Nu bör statsmakterna – inte minst i konsumenternas intresse – ta tag i detta och hitta försäkringslösningar i likhet med vad som skett i länder som Tyskland, Spanien och Holland till exempel. Nu gällande resegarantier är inte tillfyllest. Med en ny lösning bör man heller inte avkrävas att skriva på en skuldsedel till UD om man tvingas ta sig hem.


EU inför i februari 2005 nya regler för konsumentskydd vid överbokningar, inställda flygningar och förseningar. Reglerna har ifrågasatts av den samlade flyg och resebranschen – och hanteras nu av domstol i Luxemburg. Hade dessa regler gällt på annandagen 2004 så hade sannolikt många flygbolag gått i konkurs genom det faktum att det i reglerna saknas undantag för naturkatastrofer såsom jordbävningar. Flygbolagen är – enligt EU- alltid de som skall träda in med kompensation och ersättning om flyg inte går som det är tänkt. Tragiken i Asien visar på det absurda i EUs syn på ett fungerande och heltäckande konsumentskydd. 


Slutligen vill jag tacka alla i flyg och resebranschen som gjort sitt yttersta och lite till för att efterforska, kartlägga informera och evakuera.  Ambulansflygteamet, krisgrupperna och alla frivilliga är värda en extra eloge.


God Fortsättning, det kan bara bli ljusare

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten